روزنامه کریستین ساینس مانیتور گمانه‌زنی کرد:

بهبود روابط میان آمریکا و کوبا، پیش درآمدی برای بهبود روابط میان ایران و آمریکا

روزنامه آمریکایی نوشت: آغاز فصل جدید روابط میان آمریکا و کوبا و بهبود روابط دیپلماتیک میان این دو کشور پس از پنج دهه دشمنی و اصطکاک شاید پیش درآمد و مقدمه‌ای برای بهبود روابط میان ایران و آمریکا باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، به گزارش روزنامه کریستین ساینس مانیتور - احیای روابط دیپلماتیک میان آمریکا و کوبا پس از پنجاه سال بیانگر تلاش باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روی پیشبرد اصل  (آمریکا می بایست با همه تعامل کند) است که شدیدا به آن اعتقاد دارد. تصمیم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک با کوبا که از سال 1961 قطع شد  در واقع انعکاسی از اعتقاد رئیس جمهور آمریکاست که دنبال کردن سیاست تعامل با دشمنان خارجی را بهتر از سیاست انزوا می‌داند.

براساس این گزارش، اوباما رئیس جمهور آمریکا روز گذشته تصمیم خود را برای پایان دادن به پنج دهه دشمنی و خصومت میان آمریکا و کوبا  یک تصمیم تاریخی و ناب توصیف کرد. ایجاد سفارتخانه در پایتخت های هر دو کشور و تبادل سفرا ، برداشته شدن تحریم های پنجاه ساله آمریکا  علیه این کشور کمونیستی ، راحت شدن سفرها  بین اتباع هر دو کشور، برداشته شدن محدودیت ها و ممنوعیت های تجاری میان آمریکا و کوبا برای رسیدن به روابط عادی از جمله اقداماتی است که در تصمیمات رئیس جمهور آمریکا برای آغاز فصل جدید روابط با کوبا قرار دارد. 

مقامات ارشد دولت آمریکا می‌‌گویند تلاش های دیپلماتیک محرمانه با دیپلمات های کوبایی در 18 ماه گذشته ثمره اش روز گذشته به بار نشست و رئیس جمهور آمریکا از آغاز فصل جدید روابط میان دو کشور خبر داد. برخی از تحلیلگران معتقدند تصمیم اخیر اوباما  آمریکا برای عادی سازی روابط با کوبا می تواند ایران را بعنوان کشور بعدی برای خارج شدن از فهرست دشمنان خارجی  آمریکا قرار دهد. مقامات ارشد دولت آمریکا معتقدند گام های مشابهی می تواند درباره ایران قبل از آنکه اوباما  دوران ریاست جمهوری اش پایان یابد برداشته شود- به شرط آنکه تا قبل از ضرب الاجل تعیین شده در سال آینده میلادی موضوع برنامه های هسته ای ایران حل شود و توافقنامه جامع هسته‌‌ای بدست آید.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار