گزارش مراسم اختتاميه آفرينواره محرم "آيين آيينه" در زنجان

مراسم اختتاميه نخستين آفرينواره محرم "آيين آيينه" زنجان با حضور مسئولان و هنرمندان در تالار هنر فرهنگسرای امام خمينی (ره) برگزار شد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران؛ آیین اختتامیه نخستین آفرینواره محرم، آیین آینه دیروز 27 آذرماه در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی و تقدیر شدند. در این مراسم كه به‌ صورت مستقیم از صدا و سیمای مركز زنجان پخش می‌شد، نصرت‌الله مرادی معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمای كشور، ناصر مقدم مدیركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، معصومه حمزه تبار رئیس كمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر زنجان، مرتضی صفری مدیركل صدا و سیمای مركز زنجان، حبیب ایل‌بیگی رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حسین علاالدینی عضو هیئت مدیر انجمن سینمای جوانان ایران، فرید فرخنده كیش معاون هماهنگی اموراستانها ومقائم مقام مدیرعامل در امور استان‌ها، محمودنظرعلیان عضو هیات داوران بخش قیلم آفرینواره و ناصر محمدی دبیر بخش عكس و عضو هیات داوران بخش عكس آفرینواره حضور داشتند.

در ابتدای مراسم بعد از تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید و اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، مسعود الماسی مدیر انجمن سینمای جوان استان زنجان و مدیر اجرایی آفرینواره گزارش عملكرد نخستین آفرینواره محرم، آیین آینه را ارائه داد و هدف از برگزاری این آفرینواره را علاوه بر ترویج فرهنگ حسینی انعكاس این شور و فرهنگ عظیم از قاب فیلم و عكس اعلام كرد.

وی  از مدیران سیاسی و فرهنگی استان و تمامی كسانی كه در برگزاری این آفرینواره به انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر زنجان كمك كرده بودند،تقدیر و تشكر کرد.


وی ضمن درخواست برای تخصیص بودجه استانی برگزاری دومین دوره آفرینواره در سال آینده،عنوان كرد: حضور گسترده فیلم سازان و عكاسان سراسر كشور در آفرینواره سال آینده قدم بزرگی در راستای ثبت و انعكاس شور و شعور حسینی عزاداران مراسم آیینی شهر زنجان خواهد بود.

در ادامه مراسم، دبیر آفرینواره و مدیر كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان آقای ناصر مقدم گفت: این آفرینواره مقدور نمی‌شد مگر با همت و مساعدت تك تك مدیران استانی و هنرمندانی كه رنج سفر و سختی‌های روزهای برگزاری آفرینواره را به جان خریدند تا آثاری تا حد امكان پربار تهیه كنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود اضافه كرد: سیاست‌های دولت تدبیر و امید مبتنی بر این است كه ما در راستای ترویج فرهنگ ایران اسلامی به خصوص فرهنگ عاشورایی اقدام كنیم. از این رو به تمامی مراكز و موسساتی كه در برگزاری این رویداد دخیل بودند توصیه كردیم كه تمامی تلاش خود را برای برگزاری هر چه بهتر این آفرینواره صرف كنند.

مقدم با اشاره به وضعیت فرهنگی عرصه بین المللی خاطرنشان كرد: ما باید ابزار فرهنگی مطابق با شرایط روز جامعه را بشناسیم و از سوی دیگر باید مخاطب امروز را بشناسیم. تنها با شناخت و استفاده دقیق از این ابزارها است كه می‌توانیم در مقابل دشمنان فرهنگ و شعور ایرانی اسلامی ایستادگی كنیم. هنر، سینما و تصویر به عنوان مهم‌ترین ابزار فرهنگی امروز اصلی‌ترین ابزار ما در این راستا خواهد بود. امروز همه واقف به این موضوع هستند كه دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی چنین اقدامی كرد. از این رو مقدمات برگزاری دومین دوره آفرینواره محرم در سال آینده با برنامه ریزی دقیق تر انجام خواهد شد تا این حركتی كه توسط انجمن سینمای جوانان ایران آغاز شده با قدرت و تأثیر بیشتر ادامه پیدا كند.

بعد از مراسم شعر خوانی هوشنگ جعفری از شاعران بنام استان زنجان، حبیب ایل بیگی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به ایراد سخنانی پرداخت.

وی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: خدا را شاكر هستیم كه به ما توفیق داد تا برای آشنایی بیشتر هنرمندان جوان كشور با ابعاد دیگری از عزاداری امام حسین (ع) و عزاداری عظیم مردم زنجان قدمی برداشته باشیم. پیش از این در جشنواره‌ها با آثاری مواجه بودیم كه قبلاً و در فرصت كافی تولید شده و به جشنواره ارسال می‌شد. شاید اجرای رویدادی با چنین شكل كمتر تجربه شده بود. امیدوارم در پی چنین رویدادهایی هنرمندان جوان در عرصه عملی قرار بگیرند و تجربیاتی را به دست بیاورند كه شاید نتوان در فضای هیچ كلاس و كتابی تجربه كرد.

وی در ادامه خاطر نشان كرد: این آفرینواره همانطور كه از اسمش پیدا ست برای نخستین بار اجرا شده و ما در هفته گذشته دومین آفرینواره را در شهرهای آبادان و خرمشهر و با محوریت راه پیمایی بزرگ عزاداران اربعین حسینی برگزار كردیم كه برای اجرای هر چه بهتر این دست رویدادها تجربه تازه تری بود و در پایان تشكر می‌كنم از مدیران و هنرمندان پیشكسوت و جوان، تمام كسانی كه در ارتقاء فرهنگ تلاش كردند و امیدوارم اجر بزرگ‌تری از سید و سالار شهیدان دریافت كنید.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پایان صحبت‌های خود افزود: امیدواریم در طول سال جلساتی با هنرمندان تشكیل شود و آثار تولید شده مورد بررسی و كنكاش قرار بگیرد تا در برگزاری دوره بعدی آفرینواره به درجه بالاتری از پتانسیل‌های این رویداد بزرگ عاشورایی دست پیدا كنیم.

محمود نظرعلیان از چهره‌های سینمایی استان زنجان، بازیگر سینما و عضو هیات داوران بخش فیلم آفرینواره توضیحاتی را در خصوص آثار بخش مسابقه آفرینواره ارائه داد و اظهار كرد: این آفرینواره به‌ عنوان نخستین برگزاری آفرینواره نتایج بسیار قابل قبولی داشت و فیلم‌های قابل‌تأملی از فیلم‌سازان جوان به‌خصوص فیلم‌سازان و عكاسان غیربومی دیدیم و امیدواریم در سال آینده با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری كه از طرف مدیران انجام خواهد شد و البته توجه و تحقیق دقیق تر فیلم‌سازان و هنرمندان، نه‌تنها آثار عمیق‌تر، بلكه دستاوردهای گسترده تری را شاهد باشیم.

نصرت‌الله مرادی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمای كشور ضمن ابلاغ پیام رییس محترم سازمان امور سینمایی حجت الله ایوبی به هنرمندان و دست‌اندركاران این آفرینواره، ابراز امیدواری كرد که از چنین رویدادهایی حمایت خواهد شد و در دوره‌های بعد با گستره‌ای بزرگ‌تر برگزار شود.

برگزیدگان نخستین آفرینواره محرم، آیین آینه شب گذشته با برگزاری آیین اختتامیه در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی (ره) در شهر زنجان معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران: آیین اختتامیه نخستین آفرینواره محرم، آیین آینه دیروز 27 آذرماه در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار شد. در این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی و تقدیر شدند. در این مراسم كه به‌صورت مستقیم از صدا و سیمای مركز زنجان پخش می‌شد از هنرمندان شركت كننده در این آفرینواره تقدیر به عمل آمد:

بیانیه هیئت‌داوران نخستین آفرینواره آئین آینه:

برگزاری سوگواره عاشورا در هركجای ایران كه باشد برای فیلم‌سازان عكاسان و علاقه‌مندان به آن فرصتی است مغتنم جهت بیان ارادت به عاشورا و عاشورائیان. فیلم و عكس وسیله‌ای است برای تفكر, پژوهش و نگاه عمیق به واقعه عظیم عاشورا و دستاوردهای آن. لذا حمایت از تولید آثار عاشورایی از سوی هر ارگان دولتی یا غیردولتی كه باشد جای بسی شكر و خرسندی است و قابل‌احترام و تكریم است

شناخت واقعه بزرگ عاشورا و شناساندن زوایای آن به جامعه بشری، كاری است بس بزرگ، چراكه عاشورا، نه‌تنها یك روز، بلكه یك فرهنگ است.

حماسه عاشورا با محوریت پایداری و جان‌فشانی، به تاریخ بشریت رنگ آزادگی و عزت بخشید و تداوم فرهنگ عاشورا را می‌توان در لحظه‌های زندگی شاهد بود و به تصویر كشید.

هیأت داوران نخستین آفرینواره آئین آینه ضمن قدردانی از تمامی فیلم‌سازان، فیلم‌نامه نویسان و عكاسان شركت‌كننده و برگزاركنندگان محترم، با آرزوی موفقیت برای تمامی عكاسان شركت‌كننده و برگزاركنندگان محترم، با آرزوی موفقیت برای تمامی عزیزان در عرصه فرهنگ و هنر، نكاتی را یادآوری می‌كند:

  -1
هیأت داوران به عزیز توصیه می‌كند كه در تمامی فعالیت‌های هنری، مباحث پژوهشی را به‌طور جدی موردتوجه قرار دهند.

  -2
زمینه فعالیت در موضوع عاشورا، فراتر از سوگواره‌ها و فضاهای رقابتی در نمایش آثار بوده و دارای وسعت بالاتری است؛ لذا امیدواریم شاهد خلق آثاری با نگاه نو، از تمامی هنرمندان عكاس باشیم.

 
-3امید است كه با اندیشیدن به فرهنگ عاشورا، علاوه بر عكاسی از آیین‌های عزاداری در ایام محرم، به فرهنگ برآمده از این واقعه عظیم نیز توجه گردد.

 -4
از آنجا كه آیین عاشورا در برخی از موارد با تحریفات و بدعت‌ها مواجه گردیده، شایسته است كه دست‌اندركاران محترم، این آفرینواره را در دو بخش جداگانه برگزار نمایند تا ضمن برپایی نمایشگاهی از آیین‌های عاشورایی، امكان بررسی و شناخت نسبت به تحریفات و بدعت‌ها در فرهنگ عاشورا بیش از پیش فراهم آید.

  -5
اقدام به چاپ كتاب آثار آفرینواره از سوی انجمن سینمای جوانان ایران، بر فرهنگ‌ سازی جریان تأكید كرده و به ماندگاری این امر مقدس كمك شایانی می‌نماید كه از این روی جای تشكر و قدردانی دارد.

درنهایت، هیأت داوران امید دارد كه با تلاش مجدانه هنرمندان محترم در موضوع عاشورا و استمرار فعالیت برگزاركنندگان گرامی، زمینه انتقال فرهنگ عاشورا با زبان هنر گسترش یابد.

بنابراین گزارش برترین‌های بخش‌های مختلف این آفرینواره به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش عكس: تقدیرنامه و مبلغ 3 میلیون ریال به تك عكس با عنوان "اشتیاق برای قربانی زنده" اثر احسان طاهریان مقدم از زنجان

تقدیرنامه و مبلغ 3 میلیون ریال به تك عكس با عنوان" عزاداری" اثر ساسان جواد نیا از تالش

یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 5 میلیون ریال به تك عكس پنجم با عنوان" بدون عنوان"اثر فرهاد كریمی از زنجان

یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 7 میلیون و پانصد هزار ریال به تك عكس چهارم با عنوان "بدون عنوان" اثر مهران سبزقبایی از اهواز

یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 10 میلیون ریال به تك عكس سوم با عنوان" محله"اثر مریم فروزنده از شهركرد

یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 15 میلیون ریال به تك عكس دوم با عنوان" نور" اثر مهرداد فتحی از زنجان

یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال به تك عكس اول با عنوان" ضیافت "اثر امیر اطمینان از تبریز

بیانیه و اعلام آراء هیئت داوران بخش فیلم‌نامه:

تقدیرنامه و مبلغ 3 میلیون ریال به فیلم‌نامه "گورچین" نوشته علیرضا سلطانی از زنجان

تقدیرنامه و مبلغ 3 میلیون ریال به فیلم‌نامه" حسینچی" نوشته علی رجبی از زنجان

تقدیرنامه و مبلغ 3 میلیون ریال به فیلم‌نامه "تعزیه" نوشته گیتی باقری از قزوین

تقدیرنامه و مبلغ 5 میلیون ریال به فیلم‌نامه" نذری" نوشته امین نعمتی از طارم

یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 7 میلیون و پانصدهزار ریال به فیلم‌نامه سوم با عنوان "سقا كوچولو"نوشته محمدرضا بستك از تبریز

یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 10 میلیون ریال به فیلم‌نامه دوم با عنوان" انتخاب" نوشته سجاد آینه چی از رشت

یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 15 میلیون ریال به فیلم‌نامه اول با عنوان "روز هشتم محرم" نوشته مصیب حنایی از شیراز

بیانیه و اعلام آراء هیئت داوران بخش فیلم:

تقدیر دبیر آفرینواره و مبلغ 5 میلیون ریال به فیلم "حاج احمدرضا موسی‌الرضا"ساخته محسن ملهونی از زنجان

تقدیرنامه و جایزه نقدی به مبلغ 5 میلیون ریال به فیلم" گهواره‌ای برای علی‌اصغر" ساخته سید رضا سید فاتحی از بیجار

تقدیرنامه و جایزه نقدی به مبلغ 5 میلیون ریال به فیلم" راه سرخ" ساخته غلامرضا تروان از زنجان

تقدیرنامه و جایزه نقدی به مبلغ 5 میلیون ریال به فیلم" آینا" ساخته داور نجفی از اردبیل

تقدیرنامه و جایزه نقدی به مبلغ 5 میلیون ریال به فیلم "یوم العباس" ساخته یحیی معصومی از زنجان

یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال به فیلم سوم داستانی " مرثیه برف" ساخته علی ملكی از اردبیل

هیات داوران هیچ فیلمی را لایق دریافت جوایز اول و دوم فیلم داستانی جشنواره ندانستند.

یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به فیلم سوم مستند " شكاف" ساخته محمدرضا مجلسی از رشت

هیات داوران هیچ فیلمی را لایق دریافت جوایز اول و دوم فیلم مستند جشنواره ندانستند.


انتهای پیام/رس
برچسب ها: آفرینواره ، عکس ، محرم ، فیلم ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.