آزادی چهار زندانی افغان از گوانتانامو

وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) روز شنبه اعلام کرد چهار افغان زندانی در گوانتانامو به افغانستان بازگردانده شدند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم مارک هاینریش نوشت : وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) روز شنبه اعلام کرد چهار افغان که بیش از یک دهه در زندان نظامی آمریکا در گوانتانامو کوبا بازداشت بودند به افغانستان بازگردانده شده اند. این اقدام آمریکا جدیدترین گام ازسوی دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای تعطیل کردن زندان گوانتانامو به شمار می رود.
یک مقام آمریکایی گفت این چهار مرد افغان شب گذشته با استفاده از یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا به کابل اعزام و به مقامات افغان تحویل داده شدند. این نخستین انتقال از نوع خود از سال 2009 به شمار می رود.
اوباما شش سال پیش زمانی که ریاست جمهوری آمریکا را به دست گرفت قول داد این زندان را که با محکومیت بین المللی روبرو است تعطیل کند. وی افزود زندان گوانتانامو به وجهه آمریکا در جهان لطمه وارد کرده است. با این حال اوباما تاکنون قادر به انجام دادن این کار نبوده و علت آن تا حدی مانع تراشی های کنگره آمریکا بوده است.
آزادی تدریجی زندانیان گوانتانامو ازجمله انتقال شش زندانی به اروگوئه در اوایل این ماه باعث شده است تعداد افراد بازداشت در این زندان رفته رفته به 132 نفر کاهش یابد.
این چهار افغان که به کشورشان بازگشته اند از زندانیان سطح پایین هستند و تهدید امنیتی در داخل افغانستان تلقی نمی شوند. آنها ماهها در انتظار آزادی بودند.
اما سرانجام در اقدامی که یک مقام بلندپایه آمریکا آن را بهبود روابط با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نامید ، واشنگتن پس از درخواست رسمی دولت افغانستان این انتقال را انجام داد.
بازداشت مداوم افغان ها در زندان گوانتانامو از دیر باز با اعتراض هایی در افغانستان روبرو بوده است. همچنان هشت افغان در گوانتانامو بازداشت هستند.
آزادی این اتباع افغانستان در حالی انجام می شود که اکثر نیروهای آمریکایی قرار است تا پایان امسال این کشور را ترک کنند و طالبان نیز از این مسئله برای شدت بخشیدن به حملات خود استفاده کرده است.
ماموریت نظامی ناتو در افغانستان پس از 13 سال آخر این ماه پایان می یابد. ادامه کشتار به دست ستیزه جویان طالبان در افغانستان ادعاها را در مورد اینکه این شورشیان در حال تضعیف شدن هستند نقض می کند و نگرانی ها را در مورد بازگشت افغانستان به موجی از خشونت های گسترده پس از پایان ماموریت نظامی آمریکا و ناتو افزایش می دهد.
ماموریت ناتو در افغانستان از 31 ماه دسامبر از ماموریت نظامی به نقش حمایتی تغییر می کند و تنها حدود 12 هزار و 500 نفر از نیروهای آمریکایی و ناتو در این کشور باقی خواهند ماند. تعداد نیروهای نظامی ناتو و آمریکایی در افغانستان در سال 2010 یعنی در زمان اوج خود 130 هزار نفر بود.
موج جدید حملات طالبان در افغانستان نشان دهنده چالش هایی است که نیروهای امنیتی افغان همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان با آن روبرو هستند. خروج نیروهای خارجی از افغانستان همچنین باعث تحریک طالبان برای حملات بیشتر در این کشور شده است.
یکی از اولویت های اصلی برای دولت اشرف غنی ، چگونگی مقابله با شورش روزافزون گروه طالبان در افغانستان است که امسال تعداد بی سابقه ای از تلفات را ثبت کرده است.
حملات روزافزون طالبان در سراسر افغانستان باعث شده است سال 2014 به مرگبارترین سال برای افغانستان از زمان حمله سال 2001 آمریکا به این کشور تبدیل شود به طوری که حدود پنج هزار نفر از نیروهای امنیتی افغانستان در حملات سال 2014 در این کشور کشته شده اند.
این چهار افغان که از گوانتانامو آزاد شده اند که نام آنها شوالی خان ، خی علی گل ، عبدالغنی و محمد ظهیر است به اتهام عضویت در طالبان یا گروه های مسلح وابسته به طالبان بازداشت شده بودند.
اما یک مقام آمریکایی بلندپایه دیگر گفت اکثر اتهامات مطرح شده علیه این افغان ها مردود است و آنها زندانیانی سطح پایین بوده اند.
جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 علیه این کشور زندان گوانتانامو را دایر و مظنونان تروریسم را از سراسر جهان در آن بازداشت کرد و در ابتدا افغان ها بیشترین زندانیان را در این مرکز داشتند.
مقامات آمریکایی گفتند از اوایل ماه نوامبر 13 زندانی دیگر با ملیت های مختلف از گوانتانامو منتقل شده اند و قرار است تعداد بیشتری از این زندانیان تا پایان امسال از گوانتانامو آزاد شوند.
اوباما در تلاش برای تعطیل کردن زندان گوانتانامو همچنان با موانعی روبرو ا ست و زندانیان یمنی بازداشت در گوانتانامو که بیش از نیمی از زندانیان باقی مانده را تشکیل می دهند بزرگ ترین مانع در این زمینه هستند. اکثر آنها برای بازگشت آماده شده اند اما با توجه به اوضاع امنیتی نامناسب در یمن قادر به چنین کاری نیستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار