افزایش 53 درصدی واردات نفت چین از ایران

به گزارش رویترز، واردات نفت چین از ایران در ماه نوامبر در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 2.6 درصد کاهش نشان می دهد با این حال در مقایسه با ماه اکتبر بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، واردات نفت خام چین از ایران در ماه نوامبر به 2.13 میلیون تن یا 517 هزار  و 560 بشکه در روز رسید که در مقایسه با اکتیر که چین از ایران 338 هزار و 635 بشکه در روز نفت وارد کرد، 53 درصد رشد نشان می دهد. 

چین به عنوان بزرگترین مشتری نفت خام ایران در یازده ماه نخست سال کنونی میلادی 24.9 میلیون تن یا 544 هزار و 100 بشکه در روز نفت خام وارد کرده است که در مقایسه با سال گذشته 29 درصد رشد نشان می دهد و این بالاترین میزان واردات نفت خام چین از ایران از سال 2011 میلادی است.

پیش بینی تحلیلگران نفتی رویترز نشان می دهد واردات نفت چین از ایران در ماه دسامبر احتمال دارد باردیگر به دو میلیون تن افزایش یابد. 

گفتگو میان ایران و گروه 1+5 تا ژوئن 2015 میلادی تمدید شد. چین پس از کاهش تحریم های ایران پس از امضای توافق موقت، واردات نفت خود از ایران را افزایش داده است. 

شرکت ژوهای ژنرونگ چین برای سال آتی میلادی نیز قرارداد خود با شرکت ملی نفت ایران برای خرید نفت خام را تمدید کرده است. براساس این قرارداد، چین واردات نفت خود از ایران در سال 2015 میلادی را در سطح کنونی حفظ خواهد کرد. 

رویترز به نقل از برخی منابع به گفته خودش آگاه مدعی شده که شرکت ملی نفت ایران همچنین یک انبار نفتی در بندر دالیان در شمال شرق چین را اجاره کرده است و دستکم دو بار از آنجا به هند و یک بار به کره جنوبی نفت صادر کرده است.

آمار ماه گذشته نشان می دهد واردات نفت کشورهای شرق آسیا از ایران به زیر یک میلیون بشکه کاهش یافته است که کمترین میزان طی یک سال اخیر است که علت آن نوسانات فصلی تقاضا است با این حال صادرات نفتی ایران به منطقه در مقایسه با اکتبر سال گذشته نزدیک به یک سوم افزایش نشان می دهد. 



انتهای پیام./.
برچسب ها: چین ، ایران ، واردات ، نفت ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار