گلوبال ریسرچ تشریح کرد:

تلاش‌‌های آمریکا برای گمراه کردن جهان درباره فعالیت‌‌های هسته‌‌ای ایران+ نکاتی درباره مانع تراشی‌‌های غرب در مذاکرات

گلوبال ریسرچ در گزارشی به تلاش‌‌های آمریکا برای گمراه کردن جهان درباره فعالیت‌‌های هسته‌‌ای ایران پرداخت و نوشت: ایران همواره اخلاق اسلامی را رعایت کرده این در حالی است که آمریکا به اخلاق پایبند نبوده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم جاناتان پاور نوشت: هم اکنون کتابی جدید با عنوان «بحران جعلی» ، نوشته گرت پورتر، خبرنگار تحقیقی، از تلاش های آمریکا - که اغلب با تبانی اسرائیل بوده است- برای در تنگنا قرار دادن ایران، و در عین حال کم اهمیت جلوه دادن هر گونه تلاش ایران برای حل مناقشه هسته ای پرده برداشته است. 

اما پیش از پرداختن به این موضوع، مایلم نکته ای را درباره مفهوم اسلامی اخلاق بیان کنم. آیت الله روح الله خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی و آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران بارها به صراحت اعلام کرده اند از نظر ایران ساخت بمب هسته ای بر خلاف اعتقادات و اصول اسلامی است. 

جاناتان پاور نوشت:به عقیده من باور کردن این سخنان اصلاً دشوار نیست، با توجه به اینکه ایران در جنگ تحمیلی و خونین عراق برضد ایران در سال 1980 که تا هشت سال به طول انجامید، دو میلیون نفر را از دست داد، اما از استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه عراق خودداری کرد، با اینکه عراق این کار را کرد. چرا که ایران استفاده از تسلیحات شیمیایی را مغایر قوانین اسلامی می دانست. ایران همواره اخلاق اسلامی را رعایت کرده است. 

این در حالی است که آمریکا به اخلاق غربی خود پایبند نبوده است. این کشور - و برخی از کشورهای اروپایی- در جنگ عراق علیه ایران، تسلیحات پیشرفته و اطلاعات در اختیار صدام، دیکتاتور سابق عراق قرار دادند. 

گلوبال ریسرچ در ادامه مدعی می‌‌شود به هر حال ایران به اندازه کافی شفاف عمل نکرده و  آمریکا، اتحادیه اروپا، آژانس بین المللی انرژی اتمی و اسرائیل توانسته اند از ابهامات موجود تا جایی که برایشان مقدور بوده است، سوءاستفاده کنند. آنها تلاش کرده اند جامعه بین المللی را متقاعد سازند که ایران در ساخت بمب اتمی تردید به خود راه نمی دهد و زمان، محدودیت اصلی این کشور برای ساخت بمب است.  

هم اکنون نکاتی را درباره مانع تراشی غرب در دستیابی به توافق با ایران که پورتر در کتاب خود به آن پرداخته است ذکر می‌کنیم: 
- بوش در سال 2004 از حمایت از توافق بین ایران، و انگلیس، آلمان و فرانسه به طور علنی خودداری کرد. به موجب این توافق، ایران متعهد می شد یک برنامه هسته ای با حجم کوچک داشته باشد که به منزله تهدیدی برای تولید و گسترش تسلیحات هسته ای نبود. 
- سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در اقدامی سازمان یافته، اطلاعات گمراه کننده ای ارائه داد، همانطور که اطلاعات گمراه کننده درباره نگهداری تسلیحات شیمیایی در عراق ارائه داد که باعث شد بوش تصمیم خود را درباره حمله به عراق عملی کند. بوش به یافته های موجود در گزارش «برآورد ملی اطلاعاتی» در سال 2007 توجهی نکرد. در این گزارش تصریح شده بود که ایران تحقیق درباره ساخت تسلیحات هسته ای را سال 2003 متوقف کرده است. 
- پرونده «اطلاعاتی» که آژانس بین المللی انرژی اتمی سال 2009 منتشر کرد. این پرونده مبتنی بر اطلاعاتی بود که به طور عمده اسرائیل ارائه کرده بود. 
- این بیل کلینتون، رئیس جمهور پیشین آمریکا بود که سیاست این کشور در قبال ایران را با سیاست اسرائیل در قبال ایران همسو کرد. هنوز مقامات بلندپایه اطلاعاتی اسرائیل به اندازه اسحاق رابین، نخست وزیر سابق و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی که از هر استدلالی که می توانستند برای بدنام کردن ایران استفاده کردند، احساس خطر نمی کردند. 
- این بوش بود که با هدف «تغییر نظام» ایران، موجب وخیم شدن روابط دو کشور شد. به همین دلیل بود که وی با توافق ایران و اروپا از طریق مذاکره مخالف بود. 

در حال حاضر که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکاست، این کشور به تدریج در حال اعتمادسازی با ایران است. اما آمریکا اگر بخواهد ایرانی ها را متقاعد سازد که سیاست آمریکا در قبال این کشور واقعاً تغییر کرده است، باید مواضع خود را تا حد بیشتر به مواضع ایران نزدیک کند. تنها در این صورت امکان دستیابی به توافق نهایی با ایران وجود دارد. 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار