رادیو ملی آمریکا: مذاکرات هسته‌ای راهی ناهموار در پیش دارد

رادیو ملی آمریکا در گزارشی نوشت که طرفین ایرانی و غربی مذاکرات هسته‌ای در سال 2015 راه ناهمواری را برای رسیدن به توافق نهایی در پیش دارند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ رادیو ملی آمریکا در گزارشی به مذاکرات ایران و 1+5 اشاره کرد و نوشت سال 2015 یک لحظه سرنوشت‌ساز در مذاکرات هسته‌ای است اما کارشناسان همین مسئله را سال 2014 نیز اعلام کردند اما در دو مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای هیچ‌گونه پیشرفتی حاصل نشد.

بر اساس این گزارش  گروه 1+5 و ایران در نوامبر سال گذشته میلادی به توافق موقت ژنو دست پیدا کردند و بر اساس آن قرار شد در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، بخش اندکی از تحریم‌ها علیه تهران حذف شود و طی 6 ماه مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای انجام گیرد اما بعد از به پایان رسیدن مهلت 6 ماهه، شکاف‌ها به اندازه‌ای بود که توافقی حاصل نشد و مذاکرات تا 24 نوامبر سال جاری میلادی تمدید شد. 

چندی پیش مهلت 24 نوامبر  برای رسیدن به توافق موقت ژنو به پایان رسید اما هیچ توافقی حاصل نشد و مذاکرات تا پایان ژوئن 2015 تمدید شده است.

رادیو ملی آمریکا نوشت که با توجه به این موارد سال 2015 یک سال ناهموار برای دیپلماسی هسته‌ای به حساب می‌آید.

 این گزارش در خصوص دشوار بودن مسیر طرفین مذاکره برای رسیدن به توافق جامع نهایی نوشت که یکی دیگر از مسائل جدی که وجود دارد مسئله تحریم‌ها است ، تهران خواستار لغو تحریم ها است و این در حالی است که آمریکا نمی‌تواند در مراحل اولیه هرگونه توافق هسته‌ای این تحریم‌ها را لغو کند.

در پایان این گزارش آمده است: مذاکره‌کنندگان نخست مجبور هستند تا راهی را برای احیای فرصتی که در سال 2014 از دست دادند، پیدا کنند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۶ دی ۱۳۹۳
با شکست مذاکرات هسته ای توسط آمریکائی ها ، همه چیز به جای اولش بر می گردد و دنیا می فهمد که حکومت آمریکا یک رژیم دروغگو ، حقه باز ، بی تعهد و بی مسئولیت است .
آخرین اخبار