گزارش/

متحدان تحریم در حال فروپاشی هستند/ ملت‌ها در میدان رویارویی با مستکبرین تعیین کننده قواعد بازی باشند

ایستادگی ملتهای تحریم شده و بسیج همگانی آن‌ها در مقابله با شیطان بزرگ، نوید بخش تحقق آرمان امام راحل (ره) مبنی بر تشکیل «بسیج مستضعفین جهان» است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، بعد از اعتراف تلویزیونی «باراک اوباما» مبنی بر «شکست خورده» بودن تحریمهای آمریکا در قبال کوبا، این بار رئیس جمهور سابق آمریکا پا را فرا‌تر گذشته و سیاست تحریم را در مقابل همه کشور‌ها محکوم به شکست می‌خواند.



"جیمی کار‌تر" رئیس جمهوری سابق آمریکا روز جمعه طی یادداشتی در روزنامه «واشنگتن‌پست»، سیاست اعمال تحریم‌ علیه کشور‌ها را بی‌نتیجه خواند و نوشت: این رویکرد نتوانسته واشنگتن را به اهداف خود برساند.

البته این اعترافات علنی رؤسای جمهوری آمریکا مبنی بر عدم تاثیر تحریم‌ها برای ممانعت از حرکت کشور‌ها به سوی پیشرفت، مدیون سال‌ها ایستادگی مردم ایران و تلاش آن‌ها برای به وقوع پیوستن بیداری ملت‌هاست.


اگرچه تحریم‌های آمریکایی حرکت ملت‌ها را کند کرده بود، اما هیچگاه موفق به توقف آن نشده بود، و این عدم توقف از‌‌ همان روزهای اول برای مسئولین آمریکایی به معنای شکست این سیاست ضدانسانی مشهود بود.

این بار ترفند حوصله به خرج دادن آمریکا، در برابر ملت‌ها کم آورده، و ملت‌ها با صبر و بردباری سیاست «تحریم» را به زانو در آورده و دهان رؤسای جمهوری آمریکا را به اعتراف گشوده‌اند.

تاثیر نرمش قهرمانه دیپلمات‌های ایرانی هم در عقب نشیتی آمریکا از سنگر تحریم، قابل اغماض نیست، زیرا که از زمان آغاز این رویکرد زبان آمریکایی‌ها نسبت به پذیرفتن حقوق هسته‌ای ملت ایران و حقوق سایر ملت‌ها نرم‌تر شده است.

تعیین ضرب‌الاجل از سوی مقامات جمهوری اسلامی برای مقامات آمریکایی، جهت رسیدن به توافق نهایی در تاریخ مقرر، آشکارا به همه ملت‌ها پیام ایستادگی و حفظ اقتدار را صادر کرد، تا ملت‌ها بیاموزند که خودشان باید در میدان رویارویی با مستکبرین تعیین کننده قواعد و زمان بازی باشند.



آمریکا که از راههای نامشروع همچون، استعمار و اشغال اقدام به سلطه گستری کرده بود و خود را به بالای نمودار قدرت رسانده بود، اکنون سیر نزولی خود را بالاجبار در این نمودار آغاز کرده، و قدرت را به کشورهایی واگذار می‌کند که قدرت را برای برقرای عدالت و صلح می‌خواهند، نه شکم پارگی و تجاوز و ثروت اندوزی از منابع طبیعی کشورهای ضعیف‌تر!

ایستادگی ملتهای تحریم شده، و بسیج همگانی آن‌ها در مقابله با شیطان بزرگ، نوید بخش تحقق آرمان امام راحل (ره) مبنی بر تشکیل «بسیج مستضعفین جهان» است.

ادعای آمریکا مبنی بر مدیریت جهانی روز به روز رنگ می‌بازد و عطش ملت‌ها برای یافتن الگویی بی‌عیب برای مدیریت یکپارچه و عادلانه جهان بیشتر می‌شود.

کار‌تر در این یادداشت با اشاره به سفر‌هایش به کشورهای تحریم‌شده نظیر کوبا و کره شمالی، اعمال تحریم را "راهبردی بیرحمانه" علیه "مردم بی‌گناه فارغ از تنش‌های بین‌المللی" برشمرده و تاکید کرده است: "اعمال تحریم علیه رژیم‌های ناخوشایند، در اغلب موارد ناکارآمد بوده و می‌تواند غیرسازنده باشد."

رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده در ادامه نوشته است که در سفر به کوبا مشاهده کرده که اعمال تحریم، مردم عادی را تحت فشار قرار داده، اما در رویکردهای حکومت این کشور تغییری ایجاد نکرده و علاوه بر این، موجب افزایش تنفر و احساسات ضدآمریکایی در این کشور‌ها شده است.

وی در ادامه به وضعیت کره شمالی پرداخته و نوشته است: "ایالات متحده از 64 سال قبل، از ابتدای جنگ کره، تحریم‌هایی را علیه کره شمالی اعمال و آن‌ها را با قوت اجرایی کرده و از هیچ تلاشی برای محدود کردن یا ضربه زدن به اقتصاد این کشور دریغ نکرده است."

به گفته کارتر، این تحریم‌ها تنها موجب فشار شدید بر مردم کره شمالی شده و نتوانسته واشنگتن را به اهداف خود برساند. رئیس‌جمهور اسبق آمریکا که خود نیز نقش مهمی در گسترش دایره تحریم‌ها علیه کشورهای مختلف داشته، در پایان اين يادداشت، تحریم‌ها به شکل کنونی را رد کرده و نوشته است که اگر نیاز به تحریم کشوری باشد، این اقدام باید از طریق محدود کردن سفرهای خارجی یا مسدود کردن حساب‌های خارجی کشور صورت گیرد، و نه به شکلی که وضع زندگی مردم کشورها را تضعیف کند.

"پی جی کراولی" سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمريکا  هفته گذشته درباره روابط آمریکا و کوبا گفت: باید قبول کرد 50 سال تحریمها و محدودیتها علیه کوبا نتیجه چندانی برای آمریکا نداشته است. تصميم اوباما براي سفر به کوبا، تصمیمی یکباره نبوده، بلکه محصول تغییراتی است که در طول سالها در سیاست آمریکا درباره کوبا اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت در چندین دهه گذشته کوبا توانسته بود با بهانه قراردادن تحریم‌ها، به سرکوب مخالفان سیاسی ادامه دهد و در این مدت کوبا توانسته بود به خودکفایی برسد و روی پای خود بایستد.

کشورهایی که در طول این سال‌ها، در جهت تحریم سایر ملت‌ها با آمریکا همکاری کردند، و برای اعمال فشار به انسانهای بزرگ دست در دست شیطان بزرگ سپردند، نه تنها از این کار بهره‌ای نبردندف بلکه ضررهای فراوانی را برای خود خریدند.

در جریان تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برخی از کشورهای اروپایی به خاطر وجود منافعی در تجارت با ایران و شرکت‌های ایرانی که البته تحت تحریم قانونی کنگره آمریکا قرار گرفته‌اند، به مبادلات با ایران ادامه دادند. نتیجه این مبادله که بر خلاف منافع دولت آمریکا صورت می‌گرفت محروم کردن و جریمه کردن این شرکت‌های اروپایی بود که به ضرر و زیان این شرکت‌ها انجامید.

بانک فرانسوی «بی‌ان‌پی پاریباس» با جریمه بیش از ۱۰ میلیارد دلاری به اتهام نقض تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران روبرو است. این جریمه بیشترین جریمه‌ای است که تاکنون ناظران آمریکا برای یک بانک به اتهام نقض تحریم‌ها تعیین کرده‌اند و یکی از بزرگ‌ترین جریمه‌های نظارتی در کل تاریخ به شمار می‌رود.

البته این مجازات‌ها مسبوق به سابقه بوده است و بی‌ان‌پی به هیچ‌وجه نخستین بانکی نیست که توسط آمریکا برای نقض تحریم‌ها جریمه شده است. در 5 سال گذشته، بانک‌هایی که برای نقض تحریم‌ها جریمه شده‌اند، عبارتند از:

لویدز تی‌اس‌بی (2009؛ ایران، سودان، لیبی؛ 350 میلیون دلار(

کِرِدیت ایشو (2009؛ ایران، لیبی، سودان، برما؛ 536 میلیون دلار(

بارکلیز (2010؛ کوبا، ایران و لیبی؛ 298 میلیون دلار(

ای‌بی‌ام آمرو (2010؛ ایران، لیبی، سودان، کوبا؛ 500 میلیون دلار(

استاندارد چارترد (2012؛ ایران؛ 300 میلیون دلار(

آی‌ان‌جی بانک (2012؛ ایران و کوبا؛ 619 میلیارد دلار(

اچ‌اس‌بی‌سی (2012؛ ایران، کره شمالی، پولشویی؛ 1٫92 میلیارد دلار(

آر‌بی‌اس (2013؛ ایران، لیبی، سودان، برما؛ 100 میلیون دلار(

دیگر بانک‌های اروپایی نظیر داچز بانک، کریت اگریکول و سوشیته جنراله نیز همچنان تحت تحقیقات به اتهام نقض تحریم‌ها و قوانین پولشویی هستند .

چند هفته پيش هم روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز با برشمردن آثار منفی تحریم‌ها بر کار و کسب ایرانیان، به وضعیت فعلی اقتصاد این کشور می پردازد و می‌گوید «صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده که اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۴، رشدی ۲ درصدی خواهد داشت که این رشد مرهون صادرات غیرنفتی، صیانت از ذخائر ارزی و رشد تولید داخلی است.

آثار تحريم روسيه بر کشورهای غربی

روسیه به دلیل منابع غنی نفت و گاز همواره پذیرای غولها بزرگ نفتی جهان از جمله شرکت های آمریکایی"اکسون موبیل و شورون"(ExxonMobil) ، شرکت انگلیسی "بی پی"(BP)، استات اویل نروژ، انی ایتالیا و... بوده است. این شرکتها مجموعه‌ای از قراردادهای تولید انرژی با شرکتهای روسیه مانند روسنفت (Rosneft) و یا شرکت گازپروم (Gazprom) به امضا رسانده اند.



از این رو تحریم‌هایی که به زعم غرب، روسیه را تنبیه می‌کند، بیشترین فشارها را بر شرکتهای غربی وارد خواهد نمود و شرکت هایی مانند بی پی و اکسون موبیل متحمل زیانهای هنگفت خواهند شد. بر این اساس سیاستمداران اروپایی اعمال چنین تحریمهایی را با وجود بحران مالی و اقتصادی در بسیاری از کشورهای اروپایی، خنده دار توصیف کرده اند.

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است تحریم شرکتهای روسی در نهایت به زیان شرکتهای غربی تمام خواهد شد و بیشتر به آن دسته از شرکتهای غربی  مانند اکسون موبیل آمریکا، بی پی انگلیس، انی ایتالیا و استات اویل نروژ زیان می‌زند که در روسیه سرمایه گذاریهای کلان کرده‌اند.

اگر تحریم‌های مالی علیه روسیه شدت بگیرد، آنگاه سرمایه گذاری‌هایی که توسط غربی‌ها در بخش‌های مالی اقتصاد روسیه انجام شده نیز با بلاتکلیفی مواجه خواهند شد.

این در حالی است که به گفته کارشناسان با اعمال تحریمهای غرب برضد روسیه، فقط بخش فعالیتهای کاری بین روسیه و اروپا، پنجاه میلیارد دلار زیان خواهد دید. این در حالی است که اروپا کاملا به گاز روسیه وابسته است و درصورت نخریدن گاز از روسیه، قیمت آن در اروپا پنجاه درصد افزایش خواهد یافت.

بنابرين خود اتحادیه اروپا هم نمی‌تواند این تحریم‌ها را اجرا کند چرا که آنها به گاز به برق و به خیلی چیزهای دیگر روسیه نیاز دارند که مانع از همراه شدن آنها با تحریم روسیه می‌شود. از سوی دیگر چین هنوز وارد بازی نشده است.

آیا اوباما می‌تواند اقدامی به همان اندازه جسورانه در مورد ایران انجام دهد و تحریمها را آنطور که برخی افراد خواستار آن هستند از طریق قدرت اجرایی خود لغو کند؟ 

العربیه مدعی می‌‌شود: "چالش ایران برای ایالات متحده و متحدان آن در خاورمیانه بی نهایت زیادتر و پیچیده تر از چالشی است که کاسترو می تواند داشته باشد. برخورد با ایران نیازمند قدرت هوشمند است که ترکیبی از قدرت نرم و استفاده بالقوه از قدرت سخت است. بعلاوه این تحریم ها بر خلاف تحریم ها علیه کوبا ، چند جانبه  بوده اند و یک جانبه نیستند. "

العربیه افزود: دولت اوباما ممکن است وسوسه شود رویکردی آشتی جویانه تر در قبال ایران در پیش بگیرد به این امید که این رویکرد می تواند در مذاکرات هسته ای با اقدامی مشابه  و همچنین مکان های پر تنش منطقه ای که ایران در آنجا بازیگر خارجی اصلی است روبرو شود. اما، دولت اوباما به جای مقابله با ایران در منطقه در حال ایجاد مشارکت ضمنی با آن در عراق به نام مقابله با دشمن مشترک یعنی داعش است!. 

گزارش از علی کاظمی

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، تحریم ، کارتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار