اسفنانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

سران فتنه به واکنش رأفت‌آمیز نظام پاسخ دهند/ زوایای پرونده سران فتنه نیازمند بررسی است

یک عضو حقوقدان کمیسیون قضایی مجلس گفت: سران فتنه در واکنش به رأفت نظام باید توبه کنند.

"محمدعلی اسفنانی" نماینده اصفهان مردم فریدون‌شهر، فریدون و چادگان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به حکم حداقلی و حداکثری سران فتنه گفت: اگر بخواهیم موارد ارتکاب به جرم سران فتنه را از مسیر قضایی و حقوقی پیگیری کنیم، باید گفت که در این مسیر هدف ارتکاب جرم از حیث روانی مبحثی مهم است.

وی افزود: باید مشخص شود که سران فتنه به عمد دست به ارتکاب جرم زده‌اند و یا اینکه اهداف دیگری بر این موضوع معطوف است که با در نظر گرفتن همگی این موارد تصمیم گیری در این رابطه کمی سخت به نظر می‌رساند.

اسفنانی با بیان اینکه اگر اهداف سران فتنه میل به اقدام علیه امنیت ملی هم باشد باید اقدام قضایی در این رابطه صورت گیرد، اظهار داشت: وقتی قانون اذعان دارد که هیچ کس از نظر قانون مجرم نیست، مگر اینکه مجرمیت آن در دادگاهی صالحه به اثبات برسد، پس تا زمانی که در خصوص سران فتنه جرمی به اثبات نرسیده، اظهارنظر در این رابطه هم صحیح به نظر نمی‌رسد.

این عضو حقوقدان کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس ادامه داد: جرم سران فتنه زمانی به اثبات می‌‌رسد که پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شده و ادله‌ای دال بر اتهام مورد بررسی وپس از اخذ دفاعیات متهم، دادگاه تصمیم نهایی‌ای در این خصوص اتخاذ کند وگرنه به صورت قاطع نمی‌توان گفت که مجازات سران فتنه چه حکم حداقلی و حداکثری خواهد داشت.
 
این نماینده مجلس تصریح کرد: بی‌شک طبق مقررات کشور کسانی که در فتنه ۸۸ نقش‌آفرینی کردند و در واقع این فتنه را تدارک، هدایت و به آن دامن زدند و کار را به جایی رساندند که بالاخره در حماسه ۹ دی کشور آرام شد، طبیعتاً اگر قصدشان براندازی نظام تلقی شود مجازاتشان جزء جرایمی است که حکم سلب حیات برایشان در نظر گرفته خواهد شد.
 
اسفنانی تأکید کرد: در مورد مسأله سران فتنه باید پرونده‌ای تشکیل شده و رسیدگی قضایی در این رابطه صورت پذیرد گفت: بررسی پرونده فتنه می‌تواند جزئیاتی در رابطه با فتنه را بازگو کند که شاید حتی کسی از آن خبر نداشته و یا افراد کمی از آن مطلع بوده‌اند که این امر خود می‌تواند در میزان ارتکاب به جرم سران فتنه در سال ۸۸ و یا بر فرض علیه مجازات آن‌ها نقش موثری داشته باشد.
 
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شواهد و اتفاقات سال ۸۸ به دست سران فتنه آیا اثبات کننده ارتکاب به جرم اقدام علیه امنیت ملی این اشخاص به نظر نمی‌رسد، ‌ گفت: ممکن است این جرم در درون این مسئله وجود داشته باشد ولی خوب وقتی مصلحت جامعه و نگاه رفعت‌آمیز نظام نسبت به سران فتنه ملاحظه‌گرایانه است، ‌یگر تمام مباحث قبلی مورد ذکر، رنگ می‌بازد.
 
اسفنانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نظام پاسخ رفعت‌آمیز خود در ارتکاب به جرم سران فتنه را معطوف به توبه این افراد کرده است؛ چرا با توجه به واکنش رفعت‌آمیز نظام، سران فتنه هنوز دست به توبه نزده‌اند، گفت: قطعاً همین طور است که می‌فرمایید ولی وقتی که نظام بنایش این است که هنوز نگاه رفعت‌آمیزی به موضوع فتنه داشته باشد، پس اظهار نظر در مورد اینکه چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد شاید خیلی جالب به نظر نرسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار