رئیس سازمان غذا و دارو:

آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو در زمینه واکسن تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را داراست

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ‌ آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو در زمینه واکسن، مورد تائید و انتظار سازمان بهداشت جهانی است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر رسول دیناروند با بیان اینکه آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو در سطح خاورمیانه رتبه اول را داراست و درخصوص واکسن مورد تائید سازمان بهداشت جهانی است؛ گفت: نظارت بر مواد خوراکی، غذایی، دارو، شامیدنی، تجهیزات و بیولوژیکی بر عهده این آزمایشگاه است. 

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص آبلیمو‌های تولید صنایع غذایی گفت: از آنجایی که آب لیموی طبیعی گران قیمت است برخی از شرکت‌های تولیدکننده این محصول برای اینکه در رقابت کاهش قیمت افتاده‌اند؛ آب لیموهای مخلوط با ۵۰ درصد طبیعی و ۵۰ درصد آب اسانس و رنگ تولید می‌کنند و برخی از این شرکت‌های تولیدکننده به طور کامل از رنگ و اسانس استفاده می‌کنند که البته تشخیص آن بسیار سخت است و این آب لیمو‌ها اگرچه مخاطره سلامت ندارد ولی تولید و توزیع آن‌ها نوعی تقلب محسوب می‌شود. 

دکتر دیناروند در توضیح بیشتر گفت: به آب لیموهایی که در آن از اسانس و رنگ استفاده می‌شود و غیرطبیعی و مصنوعی هستند آب لیمو فرموله شده نام دارند که خطرناک نیستند، ولی از آنجایی که نحوه تولید آن‌ها یک نوع سودجویی و تقلب محسوب می‌شود، با تولید آن‌ها مقابله می‌کنیم و از بازار جمع آوری می‌شوند. 

وی با بیان اینکه بازار فروش لیموترش در ایران توسعه یافته است، به مردم توصیه کرد که از آب لیموی تازه استفاده کنند و در غیر این صورت از آب لیموهای معتبر در بازار استفاده نمایند. 

معاون وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر سموم موجود در میوه‌ها گفت: اگر این سموم در زمان توصیه شده به محصولات زده شود و فاصله بین سم‌پاشی و برداشت محصول مراعات شود مشکلی پیش نمی‌آید. 

وی افزود: بر روی برخی از محصولات نیز واکس زده می‌شود که این واکس در پوست میوه‌ها می‌ماند که لازم است در هنگام مصرف به طور کامل شستشو شده یا پوست میوه‌ها گرفته شود. 

دکتر دیناروند درخصوص مارگارین یا‌‌ همان کره گیاهی نیز گفت: از آنجایی که درصد اسیدچرب ترانس در این کره بسیار بالاست و اسیدچرب ترانس در بین اسیدهای چربی که در روغن هاست خطرناک‌ترین است لذا با توجه به توصیه مجامع علمی باید اسیدچرب ترانس را در این محصولات به صفر برسانیم و به همین دلیل وزارت بهداشت نیز توصیه می‌کند که روغن جامدی که با اسید چرب ترانس تهیه می‌شود حذف شود. 

وی درخصوص استفاده از نمک دریایی نیز گفت: نمک دریا خوراکی نیست و وزارت بهداشت مجوزی برای نمک دریا به عنوان خوراکی صادر نکرده است. 

رئیس سازمان غذا و دارو با ذکر این مطلب که نمک‌های خوراکی با مجوز وزارت بهداشت نمک‌های تصفیه شده و کریستال است، از مردم خواست: با توجه به قیمت ارزان نمک در کشور نسبت به مصرف نمک‌های خوراکی که کریستاله و با خلوص ۹۹. ۷ درصد هستند اقدام کنند. 

وی در ادامه گفت: مشکلی در تأمین نمک در کشور نداریم و نگرانی ما مصرف بالای نمک و بیماری فشارخون است که باید کنترل شود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار