کارشناس موسسه بین المللی مطالعات راهبردی می گویند به رغم سخت بودن حل اختلاف نظرهای هسته ای در مذاکرات هسته ای ایران، مسیر دیپلماسی باید ادامه یابد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، صدای آمریکا در خبری درباره دورنمای مذکرات هسته ای ایران، اعلام کرد مذاکره کنندگان که قبلا یکبار ضرب الاجل خود را تمدید کرده بودند، در نوامبر با توجه به اختلاف نظرهای قابل ملاحظه، از رسیدن به اهداف خود در ضرب الاجل دوم نیز بازماندند. 
 
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: با توجه به اینکه ما نسبت به سال گذشته تا چه حد جلو آمده ایم -و به ویژه نسبت به چند روز اخیر- اکنون زمان آن نیست که از مذاکرات خارج شویم.
 
شش کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل اکنون سرگرم مذاکره با ایران هستند.
 
کارشناسان می گویند حل و فصل این مناقشه سال آینده به هیچ وجه ساده تر نخواهد بود.
 
مارک فیتزپاتریک کارشناس منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته ای مدعی است: به سختی می توان تصور کرد سال آینده چه تغییری، می تواند رسیدن به این معامله را محتمل تر کند؛ وقتی که آنها در دوازه ماه گذشته نتوانسته اند به معامله ای دستیابند.
 
اما این کارشناس موسسه بین المللی مطالعات راهبردی می گوید مهم است که به هر ترتیب به مذاکرات ادامه داده شود.
 
او اشاره می کند: بدون دیپلماسی، ما به چرخه بحران و تقابل بازمی گردیم.
 
اما فیتزپاتریک و دیگران می گویند توافق مقدماتی که در دو هزار و سیزده حاصل شد، برای بلندمدت به اندازه کافی خوب نیست. 
 
تریتا پارسی نویسنده و فعال ایرانی-آمریکایی از شورای ملی ایرانی های مقیم آمریکا می گوید: توافق مقدماتی حتی اگر در حال حاضر بر هر دو طرف جذاب باشد، احتمالا در بلندمدت پایدار نخواهد ماند. زیرا چشم انداز سیاسی هر دو طرف تا حدی به سمت سختگیری در این عرصه پیش می رود و اجازه نمی دهد این [مذاکرات] بارها و بارها تمدید شود.

مذاکره کنندگان هفت ماه دیگر به خود وقت داده اند تا به توافق دست یابند. 

پارسی می گوید همه طرف ها باید از این زمان استفاده کنند تا عزم سیاسی را برای پذیرش مصالحه های سخت بسیج کنند..



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار