صادقی در همایش وقف و اقتصاد:

احیای ظرفیت 100 میلیارد دلاری ایرانیان خارج از کشور در حوزه وقف

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت: می‌توانیم از ظرفیت 100 میلیارد دلاری ایرانیان خارج از کشور که تاکنون مغفول مانده است، بهترین بهره‌برداری را در حوزه وقف داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در دومین همایش وقف و اقتصاد با اشاره به اینکه باید منابع اقتصادی وقف به شکل بهتری مدیریت شود، اظهارداشت: در اقتصادی که اکنون حرکت می‌کنیم، یعنی اقتصاد مبتنی بر ارزش‌ها، باید از ظرفیت‌های موجود آن استفاده کنیم و برای آن دفتر تخصیص منابع ایجاد شود.
 
وی در ادامه افزود: در اقتصاد غرب، اقتصاد مبتنی بر ارزش‌ها موضوعیت ندارد و بیشتر صاحبان دارایی‌ها به دنبال منفعت شخصی هستند. بدون شک اگر غربی‌ها مبانی غنی ما را در حوزه اقتصاد مبتنی بر ارزش‌ها داشتند، سهم وقف در این کشورها توسعه می‌یافت.
 
صادقی تصریح کرد: متأسفانه نهادهای مرتبط با ترویج و تبیین وقف و رسانه‌ها در حوزه ترویج مبانی ارزش وقف، فعالیت‌های زیادی انجام نداده‌اند و مردم نسبت به آن ناآشنا و یا کم‌آشنا هستند. بدون شک اگر جامعه در حوزه وقف اغنای فکری شود، باعث توسعه این سنت حسنه خواهد شد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد: مردم‌محوری اقتصاد، ارتقای بهره‌وری و برون‌گرایی وقف سه بخش اصلی اقتصاد مقاومتی در حوزه وقف هستند. کشوری مانند آمریکا 17 هزار میلیارد دلار دارایی دارد که یک سوم آن در دست رئیس جمهور این کشور است. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید در کارهای اقتصادی مردم نیز سهیم و بعضی از تصدی‌گری‌ها نیز بر عهده مردم باشد.
 
صادقی عنوان کرد: در ایران ارزش دارایی‌ها 800 میلیارد دلار برآورد شده است. 20 درصد آن را می‌توانیم به اوقاف و امور خیریه اختصاص دهیم. همچنین می‌توانیم روی دارایی‌های ایرانیان ساکن خارج کشور نیز برنامه‌ریزی داشته باشیم. این مسئله زمانی اجرایی خواهد شد که همان موضوع اغناسازی جامعه عملی شود. در این صورت می‌توانیم از ظرفیت 100 میلیارد دلاری ایرانیان خارج نیز بهره‌مند شویم.
 
وی در پایان گفت: اگر چه مسئله بهره‌وری موقوفات تلخ است، اما می‌توانیم با مدیریت دارایی‌ها و برآورده کردن نیت واقفان، انگیزه آنان را برای ثبت موقوفه جدید بالا ببریم. متأسفانه میان دستگاه‌های کشور هم‌فکری وجود ندارد و همین مسئله باعث می‌شود نتوانیم از همه ظرفیت‌های موجود در بخش وقف بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.