اشغال مشاغل" زنانه" توسط مردان؟!

در حالی که در برهه های مختلف و به بهانه های گوناگون از جمله حفظ حرمت زنان، محدودیت هایی برای اشتغال زنان در نظر گرفته می شود، نسبت به اشغال مشاغل زنانه توسط مردان واکنش خاصی دیده نمی شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،در حالی که در برهه های مختلف و به بهانه های گوناگون از جمله حفظ حرمت زنان، محدودیت هایی برای اشتغال زنان در نظر گرفته می شود، نسبت به اشغال مشاغل زنانه توسط مردان واکنش خاصی دیده نمی شود.

ممنوعیت شب کاری برای زنان

16 مهر ماه سال جاری طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد؛ طرحی که در آن محدودیت هایی برای اشتغال زنان در نظر گرفته شده بود.

در این طرح که که با امضای 36 نماینده مجلس تدوین شده، اشتغال به کار بانوان در واحدهای صنفی باید با رعایت حرمت آنها و پرهیز از اختلاط با مردان و در ساعات متعارف یعنی هشت صبح تا 10 شب باشد و در صورت نیازمندی نوع کار واحد صنفی به کار شبانه زنان، کارفرما نیازمند دریافت مجوز از اداره اماکن نیروی انتظامی خواهد بود.

بر این اساس جریمه کارفرمایانی که این موازین را رعایت نکنند در مرحله اول یک هفته تعطیلی واحد صنفی و در صورت تکرار تعطیلی به مدت یک ماه پیش بینی شده است.

در این طرح مشاغل پرستاری، پزشکی و مهمانداری هواپیما از شمول این حکم خارج شده اند.

البته این طرح هنوز در مراحل اولیه بررسی در کمیسیون تخصصی است و نیازمند طی مراحلی تا نهایی شدن است.

ضمن اینکه به نظر می رسد تصویب نهایی این طرح در مجلس باید با نگاه دقیق کارشناسی و جلوگیری از آسیب دیدن زنان شاغل صورت گیرد.

اعمال این محدودیت ها برای اشتغال زنان درحالی صورت میگیرد که در این زمینه توجهی به نیازهای زنان سرپرست خانوار و زندگی هایی که با حقوق یک نفر نمی گذرند نمی شود.

ضمن اینکه این کار باعث میشود کارفرمایان تمایل کمتری برای به کارگیری زنان داشته باشند؛ همچنانکه مرخصی زایمان زنان که در ضرورت ان شکی نیست از موقعیت های مخاطره امیز برای اشتغال زنان به حساب می اید

ممنوعیت اشتغال زنان در کافی شاپ ها

مدتی بعد از اعلام وصول طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب در مجلس رئیس پلیس اماکن ناجا از ممنوعیت اشتغال زنان در «کافی شاپ ها» و «قهوه خانه ها» خبر داد.

به گفته سرهنگ خلیل هلالی به طور کلی اشتغال زنان در قهوه خانه ها ممنوع است و حتی گرچه اخذ پروانه کسب قهوه خانه از سوی زنان بلامانع است ولی زنانی که تقاضای اخذ پروانه کسب قهوه خانه دارند باید مردانی را به عنوان مباشر خود در این اماکن معرفی کنند چراکه طبق قانون، تردد و اشتغال زنان حتی اگر صاحب پروانه کسب نیز باشند، در داخل قهوه خانه ها ممنوع است ولی اشتغال زنان در فضاهایی همچون آشپزخانه سفره خانه ها، ممنوعیتی ندارد.

او گفته که با توجه به اینکه قوانین حاکم بر کافی شاپ ها، همچون قوانین قهوه خانه ها است، لذا اشتغال زنان در کافی شاپ ها نیز ممنوع است.

البته شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان به این محدودیت واکنش نشان داد و گفت که اشتغال برای برخی از زنان در این اماکن ضروری است و خرج زندگی خود را از این راه به دست می آورند و باید دید که این موضوع از روی برداشت و اظهار نظر شخصی و سلیقه ای است یا خیر؟ و طبق کدام مصوبه و قانون اشتغال زنان در کافی شاپ ها ممنوع است؟

معاون رییس جمهور اضافه کرد که این ممنوعیت می تواند زنان را با بسیاری از آسیب های اجتماعی مواجه می کند.

صحبت از این محدودیت ها برای زنان در حالی است که بر اساس ماده 38 قانون کار اعمال تبعیض بر اساس سن، 'جنس'، نژاد و قومیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی ممنوع شده است.

همچنین ماده 6 قانون کار نیز تمامی مواد حمایتی این قانون را بی توجه به زن یا مرد بودن کارگر مورد تاکید قرار داده است.

اشغال مشاغل زنانه توسط مردان

اعمال محدودیت برای اشتغال زنان موضوع تازه ای نیست و هرازگاهی مسوولی بنا به سلیقه خود اظهارنظری در این زمینه می کند یا در دوره های مختلف برای وضع قوانینی در این زمینه تلاش می شود.

اما آنچه در این میان مورد بی توجهی قرار می گیرد اشغال مشاغل ویژه زنان توسط برخی مردان است.

در شرایطی که نرخ بیکاری در کشور در شرایط بحرانی قرار دارد، به طور طبیعی زنان موقعیت های شغلی کمتری دارند و در استخدام ها اولویت با مردان است چرا که با محدودیت های کمتری مواجهند.

در این شرایط که امکان اشتغال زنان در مشاغل و پستهای رسمی و دولتی کمتر از مردان است، بعضا فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی و لباس زیر زنانه هم توسط مردان اداره می شوند؛ موضوعی که غالبا مورد اعتراض خریداران اعم از زن و مرد قرار می گیرد.

حتی در نقاطی از پایتخت آرایشگاه های زنانه ای هستند که آرایشگران آنها از مردان هستند و یا مدیریت آرایشگاه را به عهده دارند.

سوال اینجاست چرا کسانی که به هر مناسبت به فکر محدود کردن اشتغال زنان هستند و می خواهند زنان در فضای عمومی قهوه خانه ها دیده نشوند یا در کافی شاپ ها مشغول به کار نشوند و شب ها در ساعت غیرمتعارف در محل کار نباشند، فکری به حال تصاحب مشاغل زنانه توسط مردان نمی شکنند؟!

/ انتهای پیام
منبع: ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.