مراقب از بین رفتن حس بویایی خود باشید

اختلال در حس بویایی می‌تواند یکی از علائم اولیه تومور مغزی یا کاهش فعالیت مغزی نظیر آلزایمر باشد.

مهدی خواجویمتخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: حس بویایی یکی از حس‌های آسیب پذیر در انسان است که ممکن است در اثر آسیب‌های مختلف نظیر عفونت تنفسی حاد، ضربه‌های وارد شده بر سر، تومورها و همچنین آسیب‌هایی که به دلیل شکستگی در قسمت‌های ریشه بینی یا پیشانی ایجاد می‌شود، از بین برود. البته در برخی افراد این حس از ابتدا تشکیل نمی‌شود.

وی ادامه داد: ساده‌ترین گرفتگی بینی مربوط به زمانی است که انسان دچار سرماخوردگی می شود، در این حالت راه هوایی بینی بسته می‌شود و نمی‌توانیم نفس بکشیم.

خواجوی، بیان کرد: حس بویایی در اثر عوامل محیطی نظیر آلودگی هوا، مواد شیمیایی، دود سیگار، بیماری‌های عصبی داخل مغز و افزایش سن به تدریج کاهش می یابد.

وی در رابطه با درمان این بیماری افزود: درمان بر اساس علت زمینه انجام می‌شود در مواردی که مخاط بویایی در اثر تحریک مواد شیمیایی استعمال دخانیات و آلودگی‌های مختلف از بین رفته باشد، می‌توان با رفع این مشکلات از آسیب بیش‌تر به مخاط بویایی جلوگیری کرد.

خواجوی گفت: در برخی از زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی، ممکن است در مخاط بینی تورم ایجاد شود و حس بویایی را تحت تأثیر قرار دهد. تورم مخاط بویایی را می توان به وسیله مواد مختلف معدنی، ویتامین‌ها، تقویت کننده مخاط‌ها و پوشش‌های مخاطی کاهش داد.

وی در پایان گفت: حس چشایی و حس بویایی دو حس جداگانه در مغز هستند بیش‌تر مواد ترکیب حس چشایی و بویایی است به همین دلیل هنگامی که حس بویایی دچار اختلال می‌شود حس چشایی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار