واقعیت‌های آینده، عربستان را مجاب به بهبود روابط با ایران می‌کند/ طبق مشخصه‌های سیاست بین‌المللی ایران قدرت برتر منطقه

جمهوری اسلامی ایران راجع به تمام مشخصه‌های سیاست بین‌المللی امروزه قدرت برتر منطقه است و واقعیت‌ها در آینده عربستان را هم مجاب خواهد کرد تا روابط‌ش را با ایران بهبود بخشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، ایران پس از انقلاب اسلامی با اسقرار حکومت جمهوری اسلامی در جهت اتخاذ سیاست‌های مستقل گام برداشت تا شعار امام خمینی مبنی بر نه شرقی و نه غربی اجرایی شود. از این رو روابط منطقه‌ای با کشورهای اسلامی در الویت قرار گرفت.

*فراز و نشیب‌های روابط خارجی ایران

ایران خارج از روابط با کشورهای منطقه با کشور آمریکا و رژیم اشغالگر قدس روابط رسمی نداشته و همچنان نخواهد داشت. اما روابط با کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه دچار فراز و نشیبی بوده است. فراز و نشیب‌های روابط خارجی ایران شاملل مواردی می شود، واقعه حج در سال 1366 منجر به قطع روابط موقت بین ایران و عربستان شد، همچنین با کشور امارات متحده عربی در رابطه با 3 جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، تیرگی روابط با بحرین مبنی بر حمایت ایران از شیعیان ناراضی این کشور، قطع روابط با مصر به خاطر حمایت ایران از اقدام خالد اسلامبولی، تیره شدن روابط با کویت به موجب جنگ ایران و عراق در کارنامه سیاست خارجی ایران ثبت شده است.



جمهوري اسلامي ايران طبق اشتراکات ديني و منافع منطقه اي و جهان اسلام ، همكاري و همگرايي با کشورهاي خليج فارس را در صدر اولويت هاي سياست خارجي خويش قرار داده است. البته در اين ميان روابط ايران و عربستان سعودي به دليل جايگاه مهم اين دوکشور در جهان اسلام از اهميت ويژه اي برخوردار است.

روابط ايران و عربستان متأثر از شرايط جهاني، منطقه‌اي و عوامل تأثيرگذار با شرایط متفاوتي همراه بوده است، در برخی مواقع رفتار مسالمت‌آميز، رقابت‌جويانه در کسب رهبري منطقه‌اي در قبل از انقلاب اسلامي تا رفتار خصمانه در سال 1366 مشاهده شده است.



*تيره‌ کردن رابطه ايران و عربستان راهبرد اصلی دشمنان جهان اسلام


تيره‌ کردن رابطه ايران و عربستان راهبرد اصلي دشمنان جهان اسلام خصوصاً اسرائيل است و از هر وسيله اي نظير اختلافات مذهبي و نهديد و تطميع هواداران نفوذي خود  استفاده می کند تا در جهت ايجاد و جلوگيري از اتحاد و انسجام کشورهاي مهم اسلامي بهره‌مند شود .

"احمد دستمال‌چی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در رابطه با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران راجع به تمام مشخصه‌های سیاست بین‌المللی امروزه قدرت برتر منطقه است، از نظرسیاسی، نظامی و نفوذ معنوی در بین مردم منطقه محبوبیت ویژه‌ای دارد و همواره نشان داده در تحولات منطقه دارای قدرت برتر است.
 
وی با اشاره به این که ایران در شرایط فعلی با همسایگانش برادرانه رفتار می کند و همیشه مبنا را بر داشتن بهترین روابط با کشورهای همسایه قرار داده است گفت: در حال حاضر تمامی تلاش‌ها این است، که بهترین روابط را با کشورهای همسایه برقرار کند اما بعضی از کشورهای منطقه دارای سیاست‌های غیردوستانه هستند و برنامه‌هایشان تابع قدرت‌های بزرگ است. 
 
دستمال‌چی در ادامه افزود: بعضی از کشورهایی که با اندیشه‌های جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای مخالف و سنگ‌اندازی‌هایی می‌کنند، در آینده نزدیک مجاب خواهند شد تا روابط دوستانه و مناسبی برقرار کنند.
 


*ایران رقیب عربستان نیست


این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید براینکه همواره ایران در توسعه روابط‌ش  با کشورهای منطقه ویژگی‌های برادرارانه و دوستانه را مد نظرقرار داده است افزود: در اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران دارای بهترین روابط با عمان، قطر و امارات است اما کشوری مانند عربستان خودش را رقیب کشورمان احساس می‌کند در صورتی که این تفکر غلط است.
 
وی با اشاره به این که عربستان تلاش‌های بسیار زیادی در جهت سنگ اندازی در روابط ایران با کشورهای دیگر به انجام داده است افزود: عربستان در جهت مخالفت با اندیشه‌های سیاست خارجی کشورمان به تقویت و پشتیبانی مالی و امنیتی تروریست‌های تکفیری پرداخته است تا محور مقاومت را تحت تاثیر قرار دهد، هم‌چنین سنگ اندازی‌هایی هم در راه مذاکرات هسته‌ای انجام داده است.
 
وی با بیان این که عربستان تاکنون هر اقدامی را که به ضرر ایران انجام داده کاملا به ضرر خودش تمام شده است گفت: واقعیت‌ها در آینده عربستان را مجاب خواهد کرد تا روابطش را با ایران بهبود بخشد.
 
دستمالچی با اشاره به این که رویکرد کشور در سطح بین‌المللی در موازات مذاکرات 1+5 تغییر کرده است اظهار داشت: کشورهای بزرگ دنیا خواستار تغییر در روابط‌شان با جمهوری اسلامی ایران هستند و همین طور کشور ما تمایل به حضور فعال‌تر در سطح بین المللی دارد در مجموع کشورهای دنیا مشتاقند روابط اقتصادی و سیاسی‌شان را با ایران گسترش دهند.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار