در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

خاطره سرشار از حضور در یک برنامه رادیویی بعد از فتنه 88 / باید از برگزار کنندگان برخی کمپین ها تقدیر کرد / اکنون جوانان پیام انقلاب را منتقل می کنند

مدیر حوزه هنری استان تهران گفت: در همان دوران به یک برنامه رادیویی دعوت شدم که در آن برنامه یک نماینده مجلس و یک کارشناس در خصوص 9 دی صحبت می‌کردند بحث آنها در خصوص این بود که چگونه می توان نسل جوان را به سمت دفاع از آرمان‌های انقلاب هدایت کرد؛ از این بحث خیلی ناراحت شدم و گفتم که مشکل نسل جوان، نسل شماست.

محمد سرشار، مدیر حوزه هنری استان تهران در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، در خصوص فعالیت جوان‌ها بعد از فتنه 88 در فضای مجازی بیان کرد: در همان دوران به یک برنامه رادیویی دعوت شدم که در آن برنامه یک نماینده مجلس و یک کارشناس در خصوص 9 دی صحبت می‌کردند بحث آنها در خصوص این بود که چگونه می توان نسل جوان را به سمت دفاع از آرمان‌های انقلاب هدایت کرد. از این بحث خیلی ناراحت شدم و گفتم که مشکل نسل جوان، نسل شماست.

وی ادامه داد: ریزش‌هایی که شما دارید، آسیب‌هایی به انقلاب وارد می کند که ما نسل جوان باید آن را جمع کنیم، چون شما از بدنه جامعه دورتر شدید و اکنون این جوانان هستند که در بین مردم پیام‌های انقلاب را منتقل می کنند.

این نویسنده گفت: نسل جوان در جریان فتنه سال 88 تکلیف خود را انجام داده است، و باقی مانده‌اش به نسل شما بر می گردد باید با یکدیگر مشکلاتتان را برطرف کنید و این بار برروی دوش جوان‌ها سنگین نکنید.

سرشار افزود: اتفافاتی در سال 88 افتاد که دشمن روی آن حساب باز نکرده بود و آن هم حضور جوان‌های مدافع نظام در عرصه‌های مختلف اجتماعی از جمله فضای مجازی بود.

این فعال فرهنگی ضمن بیان این نکته‌ که فضای مجازی، فضایی جداگانه و مجزا از فضای بیرون نیست، تصریح کرد: اگر کمپین‌ها و بسیج‌های مختلفی که در فضای مجازی هست را نگاه کنیم، تنها کمپین‌هایی که یک ما به ازای بیرونی داشته به دلیل برخورداری از یک اقبال اجتماعی موفق بوده‌اند که در فضای مجازی این موضوع تقویت شده است.

نویسنده کتاب "ما و کدخدایی که نمی خواست ما فرفره داشته باشیم" اظهار داشت: در سال 88 با انجام یک سری طراحی‌ها، از بین نخبگان جامعه یارگیری‌هایی انجام شده بود و همچین شبکه‌ سازی‌هایی رخ داده بود و مجموع جریان‌هایی که با نظام جمهوری اسلامی مشکل داشتند، به این مسئله ورود پیدا کردند تا یک عملیات مشترک را انجام دهند، در این بین مقاومتی که اتفاق افتاد در واقع یک سطح  حاکمیتی داشت.

مدیر حوزه هنری ضمن مطرح کردن این سئوال‌ که مقاومت مردمی چگونه شکل گرفت، اظهار داشت: کسانی بودند که از طریق رسانه‌ها یا جریان مبارزه شبهات را می شنیدند و حملات را می دیدند و با استفاده از اندوخته‌ی خودشان از معارف انقلاب، پاسخ این جریانات را تایید کرده و با روشنگری فضای عمومی جامعه را نسبت به فتنه‌ای که اتفاق می افتاد، روشن می کردند.

این نویسنده بیان کرد: یک شبکه ماهواره‌ای خبر دروغی را  پخش می کرد و تا یک ساعت بعد کل شبکه‌های اجتماعی آن را پوشش می دادند و با آب و تاب‌های بیشتری به آن می پرداختند و حالا جریان انقلابی با این مواجه می شد که یک چنین شبهه‌ای وارد شده که کسی را دزدیدند و یا کسی را کشتند و جسد فلانی پیدا شده و باید به این مسائل جواب داده شود.

سرشار، گفت: رسانه‌های رسمی ما نمی توانستند به سرعت پاسخ دهند، بنابراین پاسخ دهی با یک بدنه چابک و خیلی سریع از طرف جوان‌های انقلابی ما از شبکه‌های اجتماعی و نسل جدید رسانه‌ها در عصر ما انجام می گرفت، آنها به محض مواجهه با این مسائل، با آن مقابله می کردند.

مدیر حوزه هنری تصریع کرد: شاید بتوان گفت که این 8 ماه دفاع مقدسی که در سال 88 اتفاق افتاد همانند 8 سال دفاع بود که اصل آن بر دوش جوانان بود همانطور که در دفاع مقدس ما، جوانان 15 تا 18 سال بار اصلی جنگ را به دوش کشیدند و مایه پیروزی ایران بعد از 300 سال شکست شدند و نخستین جنگی بود که ما هیچ خاکی را از دست ندادیم، در این 8 ماه نیز همین اتفاق رخ داد.

 این فعال فرهنگی افزود: جوان‌ها ایستادند و فقط سلاح‌هایشان فرق می کرد و در یک میدان جدید این مقاومت را از خودشان نشان دادند.

سرشار، اظهار داشت : شکست خوردن دشمن در فتنه 88 در واقع از جهت نظری و نظریه پردازی آن‌ها را سال‌ها عقب انداخت، یعنی کل بضاعت تئوریک دشمن با استفاده از رسانه‌‌های جدید و نظریه‌ها در حوزه شبکه سازی اجتماعی در براندازی جمهوری اسلامی ایران جمع شده بود.

وی ادامه داد: مقاومتی که مردم از خودشان نشان دادند این نقشه را شکست داد و از طرفی نیز دست دشمن را رو کرد، یعنی کاربردهای مختلف این رسانه را به ما نشان داد. جاهایی که ما هوشیار نبودیم، ما را از خواب بیدار کرد و غفلت را از بین برد و باعث شد که بعد از سال 88 تمرکز جوانان و اندیشمندان ما بر رسانه‌های جدید و مدل‌های شبکه سازی اجتماعی بیشتر شود.

برگزیده چهارمین جشنواره رسول آفتاب افزود: در سال 1393 دانشی که در کشور ما در این زمینه تولید شده قابل قیاس با سال 88 نیست. اکنون اگر دشمن بتواند نظریه پردازی جدیدی انجام بدهد و ابزار جدیدی اختراع کند، ممکن است که باز بتواند تا حدودی پیش برود در غیر این صورت با استفاده از ابزارهای قبلی دستش رو شده است.

وی تصریح کرد: اتفاقات سال 88 سبب شد تا سرمایه انسانی جمهوری اسلامی ایران، یعنی نخبگان ایرانی، که توجهی به رسانه‌های جدید نداشتند، متوجه این رسانه‌ها شوند؛ این موضوع شامل افراد بسیار زیادی می شود که چه شخصا و چه در قالب اشخاص حقوقی و مؤسسات در این زمینه کار می کنند که بهتر است تهدید‌ها و فرصت‌های این رسانه‌ها را بشناسند و از آن استفاده کنند.

رییس حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: در واقع ملتی که حرف‌های زیادی برای گفتن داشت ولی بایکوت رسانه‌ای شده بود، متوجه شد رسانه‌هایی که به صورت فردی عمل می کنند، امکان انتقال  پیام را به جوامع محدود، مهیا می کنند، و این فرصت طلایی برای سخن گفتن با دنیا است.

این نویسنده بیان کرد: اگر بعد از سال 88 حرکت‌های دانشجویی را بررسی کنیم، متوجه می شویم که حرکت‌های بین‌المللی دانشجویی در جوامع دانشگاهی ما بیشتر شد زیرا دانشجویان ما به این امر پی بردند که با رسانه‌های جدید با هزینه‌ای کم می توانند کارهای بزرگی انجام بدهند و به دنبال همین اتفاق تعامل ما با دنیا بیشتر شد و یارگیری بیشتر در سطح جهانی انجام دادیم. همه این اتفاقات بخاطر این بود که فتنه سال 88 ما را از یک غفلت بیرون آورد و نسبت به یک فرصت طلایی پرده‌ها را کنار زد و آن فضا را برای ما آشکار کرد.

این فعال فرهنگی بیان کرد: در خصوص تشکل‌ها، جریان‌های مردم نهاد و کمپین‌ها، دسته‌های مختلفی دارند؛ بعضی از کمپین‌ها شکل با کلاس‌تر شایعاتی است که در گذشته وجود داشته، یعنی دهان به دهان نقل شده و مبنای جدی نداشته است.

سرشار، اظهار داشت: یک قسمت از کمپین‌ها، کمپین‌های خوب است. این کمپین‌ها به ما کمک می کند که آسیب‌ها را بشناسیم و با یک همت مردمی این آسیب را برطرف کنیم.

وی افزود: یک اشکالی در این سی و چند سال در جمهوری اسلامی برای ما ایجاد شد و آن تنبل شدن ما بود یعنی ما همه بار اصلاحی اجتماعی را بر دوش حاکمیت و دولت انداختیم و خودمان خیلی تلاش نکردیم، در حالی که در همه دنیا دولت‌هاشان حداقلی در اداره امور دارند، بیشتر این شأن را گروه‌ها، تشکل‌ها و جریان‌های مردم نهاد جلو می‌برند.

این نویسنده گفت: این اتفاق در کشور ما در دسته‌ای از کمپین‌ها رخ می دهد به طور مثال درحوزه حفظ محیط زیست، خیلی از ما در محیط زندگی خود بی تفاوت هستیم. کمپین‌ها دقت ما را نسبت به آن بیشتر می‌کنند و این اتفاق خوبی است.

وی افزود: برخی از کمپین‌ها در واقع با هدف ایجاد هزینه‌ برای نظام به وجود می‌آیند یعنی با قلبِ ماهیتِ آسیب یا اشکالی که وجود دارد و یا گاهی با دروغ پردازی سعی می کنند از نظام جمهوری اسلامی ایران انتقام گیری کنند.

سرشار، افزود: اینگونه کمپین‌ها خیلی موفق نمی‌شوند، مردم با آن‌ها به طور معمول همراهی نمی کنند، بنابراین نمی توان به طور کلی در خصوص کمپین‌ها حکم داد. برخی از آنها بی اساس هستند که نیاز به روشنگری دارد و اتفاق خوبی که اکنون رخ داد، این است که افراد مطلع پس از پخش موج‌های مختلف شایعات در این زمینه صحبت می کنند.

سر شار، در خصوص اتفاق دومی که به واسطه‌ی کمپین‌ها رخ می دهد، گفت: کمپین‌های دیگر به ما کمک می کنند که زندگی بهتری داشته باشیم، این دسته از کمپین‌ها باید تقویت شوند، یعنی مردم در کمک به دولت برای رفع آسیب‌ها مشارکت کنند و این اتفاق خوبی است. حتی باید از کسانی که این کمپین‌ها را راه می اندازند، تقدیر و تشکر کرد.

مدیر حوزه هنری کودک و نوجوان افزود: اتفاقی که بعد از سال 88 پیش آمد این بود که دشمن شروع به فیلتر کردن رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی کرد و با حذف شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی از ماهواره‌ها، تعطیلی دفاتر آنها و همچنین کشتن خبرنگارهای آنان، فیلتری فیزیکی و تکنولوژی علیه جمهوری اسلامی ایجاد کرد تا نتواند صحبت کند.

این نویسنده اظهار داشت: اتفاقی که الان رخ داد، این است که جوانان ما با استفاده از ابزارهای خودشان و در واقع ابزارهایی که علیه نظام ما استفاده می شد، با دنیا حرف می‌زنند و در جایی هم که به ما فرصت حرف زدن داده نشده به شیوه‌ای دیگر و در رسانه‌های دیگر جبران می کنند.

وی تصریح کرد: حمایت مردم آمریکا از جنایت‌های دولتمردانشان کاهش پیدا کرده به خصوص در نسل جوان به نسبت نسل مسن‌تر، چون مسن‌ترها مخاطب رسانه‌های رسمی غرب هستند و یک نظام کانالیزه در آنها منتقل می شود، ولی جوان‌های آمریکایی چون از طریق شبکه‌های اجتماعی با جوان‌های غزه مرتبط شدند، لحظه به لحظه گزارش‌های مردمی را از جنایت‌هایی که به مردم غزه وارد می شد را شنیدند و حرف رسانه‌های غربی کانالیزه شده را قبول نکردند. 

این اتفاق برای خود غرب یک تهدید محسوب می شود و باید یک فکری برای این موضوع بکند، چه بسا که در آینده غرب به این سمت برود که به ما اجازه استفاده از این رسانه‌های جدید را برای ارتباط‌ گیری با مخاطب ندهد، همانند شرکت‌های بزرگی چون گوگل که برخی از امکانات خود را برای ایرانی‌ها محدود کرده و ما را تحریم کرده‌اند.

این فعال فرهنگی بیان کرد: تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر استفاده از رسانه‌های جدید، در واقع نشان دهنده فرصتی تاریخی است که برای انقلاب ایران اسلامی ایجاد شده تا از طریق ابزارهایی که غرب ایجاد کرده با غرب صحبت کند و پیام خود را برساند.

مدیر حوزه هنری کودک و نوجوان افزود: رسانه‌های جدید علاوه بر نقاط قوت، ضعف‌هایی نیز دارند و یکی از مهمترین ضعف‌های رسانه‌های جدید سطحی شدن است. کوتاه سخن گفتنن، که در رسانه‌های جدید وجود دارد، باعث می شود که پیام‌های عمیق منتقل نشود و این خود یک تهدید است، با خواندن پیام‌هایی که دوستان در نرم‌افزارهای مختلف چون وایبر،‌ واتس‌آپ و ... می فرستند، ما انسان داناتری نمی شویم یعنی باید حواسمان باشد که این کوتاه سخن گفتن‌ها باعث کم عمق شدن ما نشود.

سرشار، خاطر نشان کرد: همه اتفاقاتی که در عالم پیش می‌آید در فضای مجازی منعکس نمی شود و باید حواسمان باشد که اطلاعاتی در عالم واقع بعد از تولید، رد شدن از فیلتر وارد فضای مجازی می شود. خیلی دقت‌ها لازم است که ما خودمان تولید کننده این دادها در فضای مجازی باشیم.

 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار