دیلی تلگراف:

سال جدید برای رئیس جمهور آمریکا سالی دشوار خواهد بود

دیلی تلگراف نوشت: رئیس جمهور آمریکا در حالی سال 2014 را با همه مشکلات داخلی و خارجی پشت سر گذاشت که به نظرمی رسد سالی دشوارتر را پیش روی دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه دیلی تلگراف در اینترنت امروز در مطلبی به قلم "پیتر فوستر" در واشنگتن نوشت: باراک اوباما در پیام تبریک سال نو جا داشت که به خودش تبریک بگوید. پس از دوازده ماه برای اولین بار نتایج نظرسنجی ها  نشان دهنده بهبود میزان حمایت از وی بوده است. بدین ترتیب آیا این دال بر شروع یک دوره احیاء سیاسی برای اوباما در سال 2015 است یا اینکه نقطه اوج دوره دوم یک ریاست جمهوری ناامید کننده برای او خواهد بود؟ متاسفانه برای رئیس جمهور آمریکا دلایل زیادی وجود دارد که پیش بینی دوم درست از آب درآید. می توان پنج علت عمده ذکر کرد که چرا سال 2015 برای اوباما سال خوبی به نظر نمیرسد:

- مذاکرات هسته ای با ایران: هنوز امکان معجزه وجود دارد اما همه نشانه ها حاکی از آن است که ایران نمی تواند شرایط غرب را برای حصول توافق درباره برنامه هسته ای ایران که به لغو تحریم های اقتصادی اعمال شده بر ضد تهران بیانجامد، دربست بپذیرد. 

- بهبود اندک و دیرهنگام اقتصاد: گزارش اخیر درباره بازار اشتغال در آمریکا حاوی اخبار خوبی بود، اینکه: رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال دو هزار و چهارده به  پنج درصد رسید، میزان بیکاری به پنج و هشت دهم درصد تنزل یافت و - مهمتر اینکه- بلاخره نشانه هایی از افزایش واقعی در سطح دستمزدها وجود دارد.
ارقام در جهت درست پیش می روند اما هنوز به معنای دستاوردهای واقعی نیست. درآمد متوسط خانوارها در آمریکا در نوامبر 2014 به 53 هزار و 880 دلار رسید که نسبت به 51 هزار و 562 دلار در اوت 2001 افزایش داشت اما هنوز پنج درصد پایین تر از رقم پنجاه و هفت هزار و صد و بیست و هشت دلار در سال دو هزار بوده است.
عموم آمریکایی ها حق دارند که از بدتر بودن وضع زندگی شان نسبت به یک دهه قبل ناراضی باشند.

- سال 2015 سال انفعال قوه اجرایی خواهد بود: اگر در سال دو هزار و چهارده اوباما با قلم ریاست جمهوری اش فرامین اجرایی را برای اعمال اصلاحاتی در زمینه مهاجرت و محیط زیست امضا کرد، سال دو هزار و پانزده احتمالا سالی است که محدودیت های آن اختیارات رئیس جمهور آشکار می شود.
با تشکیل مجدد کنگره آمریکا در ششم ژانویه هر دو مجلس نمایندگان و سنا تحت کنترل جمهوری خواهان خواهد بود و اوباما در کاخ سفید منزوی می شود.
حتی اگر عناصری در میان رهبران جمهوری خواه بخواهند با کاخ سفید در مورد سیاست تجاری و اصلاحات مالیاتی معامله کنند، جناح افراطی تی پارتی به هیچ وجه به اوباما کمک نمی کند.
آنها هرکاری که بتوانند جهت تضعیف تلاشهای اوباما برای حصول توافق با ایران،‌کاهش تحریم تجاری کوبا، تشدید مقررات زیست محیطی و اصلاح قوانین مهاجرت به عمل خواهند آورد.
اوباما که مجبور می شود قوانین تحت حمایت جمهوری خواهان را وتو کند، خود را در موقعیتی خواهد دید که از قلم ریاست جمهوری اش بیشتر در دفاع از دستورکارش استفاده می کند، نه پیشبرد آن. 

- اصلاحات مورد حمایت وی در زمینه مراقبتهای درمانی با تهدید مواجه است: یک خطر نامشهود برای اوباما در سال دو هزار و پانزده این است که دیوان عالی آمریکا قرار است مجددا اصلاحات پیشنهادی وی را در زمینه مراقبتهای درمانی به بحث بگذارد و این بار ممکن است رئیس جمهور چندان خوش اقبال نباشد.

در پایان گزارش دیلی تلگراف آمده است: با گذشت هر روز اوباما شاهد خواهد بود که تعداد کمتری از مردم به او توجه دارند چون به شدت سرگرم بحث وگفتگو درباره هیلاری کلینتون، جب بوش و تعداد فزاینده ای از شخصیتهای جمهوری خواهند که برای تصاحب کرسی وی در کاخ سفید با هم رقابت خواهند کرد. طبق یک ضرب المثل، نادیده گرفته شدن تنها چیزی است که بدتر از منفور بودن است.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار