قزوین؛

تصویب طرح نوسازی شبکه آب و فاضلاب در بافت فرسوده

رئیس شورای شهر قزوین گفت:اصلاح شبکه آب در بافت فرسوده شهر ضرورتی انکارناپذیر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرگاران قزوین؛عباس ظاهری گفت:هزینه افزایش یافته انشعاب آب در سال آینده فقط باید از متقاضیانی که درخواست دارند دریافت شود و اولویت اصلی هزینه کرد این مبالغ، باید در بافت فرسوده و برای اصلاح شبکه آب باشد.

رئیس شورای شهر قزوین افزود: مدت اعتبار این طرح در صورت موافقت اعضای شورا یک سال پس از تصویب توسط وزارت نیرو خواهد بود و هرگونه تغییر قیمتی پس از این تاریخ، با نظر اعضای شورا باید صورت گیرد.

اصلاح شبکه آب و کاهش خسارات و هزینه های محتمل

سید کاظم مجابی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: لایحه شرکت و آب و فاضلاب مبنی بر افزایش حق انشعاب در این کمیسیون، با حضور کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد بین انشعابات خانگی و غیر خانگی تفکیک قایل شویم.

وی با بیان اینکه توان مالی مردم در مناطق مختلف شهر متفاوت است اظهار کرد: در همین راستا مناطق شهری را بر اساس درآمد شهروندان به ۳ منطقه تقسیم نموده ایم و بر اساس آن، هزینه انشعابات آب هر منطقه بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان متغیر است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه برخی از مناطق شهری مانند هادی آباد و آبگیلک در وضعیت درآمدی مناسبی قرار ندارند بیان کرد: قیمت انشعابات در این مناطق در کمترین حد یعنی همان ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است تا فشار ناشی از افزایش قیمت ها به قشر کم درآمد جامعه تحمیل نشود.

مجابی به نحوه هزینه کرد درآمد های ناشی از فروش انشعابات اشاره و تصریح کرد: این درآمد برای توسعه شهری و اصلاح شبکه آب در بافت فرسوده هزینه می شود تا از خسارات ناشی از این مسأله در شهر جلوگیری نماییم.

وی افزود: در صورتی که اصلاح شبکه آب در بافت فرسوده به درستی انجام شود، شاهد کاهش خسارات و هزینه های متحمل شده ناشی از این موضوع خواهیم بود.

اصلاح شبکه آب، راهی برای جلوگیری از هدر رفت آب

احمد هجرانفر مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب شهری قزوین در ادامه این نشست با بیان این مطلب که هزینه تأمین و توزیع هر متر مکعب آب ۱۰ هزار ریال برآورد می شود بیان کرد: این در حالی است که قیمت دریافتی از مردم دو هزارو ۴۰۰ ریال است و پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها شاهد تعرفه های برق، گاز، بنزین و مخابرات بودیم اما بهای آب جزو مواردی بود که در تغییر بسیار اندک و ناچیزی در آن روی داده است.

وی ادامه داد: دولت نیز حمایت و اعتبار خاصی برای اجرای طرح های توسعه ای توسط شرکت آب و فاضلاب در نظر نمی گیرد و از سوی دیگر فاصله بین قیمت دریافتی و قیمت واقعی بهای تمام شده آب، موجب تحمیل بار سنگین بر دوش شهرداری شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری قزوین یکی از راهکارهای کاهش مصرف در بخش آب را دریافت قیمت واقعی آب از مردم دانست و ادامه داد: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته قیمت تمام شده آب به اضافه ۳ درصد سود از مردم دریافت می شود و این امر یکی از دلایل اصلاح ساختار الگوی مصرف در این حوزه به شمار می رود و در ایران نیز با توجه به مواجه شدن با بحران آب باید تمهیداتی از این دست اندیشیده شود.

هجرانفر، از قرار گیری شهر قزوین در کنار ۱۱ کلانشهر در مواجهه با بحران کم آبی خبر داد و افزود: این مهم حاکی از آن است که باید برنامه های زیرساختی را به منظور تأمین منابع آبی پیش بینی و اجرا نماییم و از سوی دیگر با اصلاح شبکه فرسوده آب های شهری از هدر رفت آن جلوگیری کنیم.

فرسودگی شبکه آب سالانه یک میلیارد تومان خسارت وارد می‌کند

رضا خرده دان معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب قزوین با بیان این مطلب که در حال حاضر ۱۳۰ کیلومتر از شبکه آب در شهر قزوین فرسوده است بیان کرد: این شبکه نیاز به اصلاح دارد و سالانه بالغ بر یک میلیارد تومان خسارت ناشی از ترکیدگی لوله ها بر این شرکت تحمیل می شود.

وی با تاکید بر ضرورت تأمین منابع درآمدی برای اصلاح شبکه آب در بافت فرسوده گفت: فروش انشعاب آب یکی از راه هایی است که مجلس آن را در صورت موافقت اعضای شورا در هر شهر، در قانون پیش بینی کرده است.

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب قزوین عنوان کرد: هزینه اصلاح شبکه آب در این ۱۳۰ کیلومتر افزون بر ۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است که بخشی از آن به وسیله فروش انشعابات آب و بخشی دیگر از طریق حمایت های شورا و شهرداری از طریق دریافت نکردن هزینه حفاری ها و ترمیم مسیر حفاری شده محقق می شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.