چیت‌چیان در اولین کنفرانس اقتصاد ایران:

کسری 35 هزار میلیارد ریالی منابع مالی صنعت برق /نیروگاههای کم بازده تعطیل می شوند

چیت چیان گفت: در سال جاری صنعت برق 3 هزار و 550 میلیارد تومان کسری داشته است .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ حمید چیت‌چیان در نشست تخصصی نفت و انرژی اولین کنفرانس اقتصاد ایران با بیان اینکه صنعت برق نقش حیاتی در کشور ایفا می‌کند، اظهار داشت: دسترسی به اهداف توسعه و رشد بدون تأمین برق کافی، فکر غلطی است و می‌توان گفت که تمام بخش‌های اقتصادی کشور به نفت وابسته است.

وی با بیان اینکه صنعت برق صنعتی سرمایه‌بر است، گفت: عمده تجهیزات و خدمات این صنعت در داخل تولید می‌شود و توسعه این بخش از کشور مستقیما بر اشتغال تأثیر خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 31 میلیون مشترک برق در کشور داریم و سالانه 1.5 میلیون مشترک جدید به این تعداد اضافه می‌شود، گفت: مصرف سالانه این تعداد مشترک 220 میلیارد کیلووات ساعت برق است که سالانه 6 درصد نیز مصرف برق این مشترکین رشد دارد.

وی تصریح کرد: میزان پیک مصرف نیز سالانه 5 درصد افزایش پیدا می‌کند که این خود نیاز سالانه به 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید را ایجاد می‌کند.

چیت‌چیان ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تمامی نیروگاه‌های کشور علی‌رغم نیاز کشور سقوط بدی را تجربه کرده است.

چیت‌چیان یکی از چالش‌های صنعت برق را کاهش ظرفیت ساخت نیروگاه‌ها و عدم تطابق آن با رشد مصرف عنوان کرد و گفت: در سال جاری ظرفیت نیروگاه‌ها تنها 2 درصد افزایش داشته و همچنین در سال آینده میزان ظرفیت نیروگاه‌ها تنها 1.4 رشد خواهد داشت.

وزیر کابینه دولت یازدهم با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سال 89 گفت: مجموعه تحقیقاتی که در این سال‌ها گرفته شد توان اقتصادی بنگاه‌ها را دائما تضعیف کرد به طوری که در حال حاضر امکان سرمایه‌گذاری بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: چالش قیمت‌ها یکی دیگر از نقاط قابل تأمل در صنعت برق است.

وزیر نیرو با بیان اینکه بین سال‌های 82 تا 92 رشد قیمت بخش‌های مختلف افزایش داشته است، گفت: قیمت بنزین 11 درصد، ارتباطات 9 درصد و کالاها رشد 6 درصدی را تجربه کرده و این در حالی است که قیمت برق طی این سال‌ها تنها 2.7 درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: کشور علاوه بر مصرف برق در هدر دادن برق نیز پیشرو است.

چیت‌چیان در ادامه به درآمد حاصل از برق اشاره کرد و گفت: هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق منهای هزینه سوخت در سال 93، 700 ریال بوده و این در حالی است که متوسط فروش هر کیلووات برق 500 ریال است و با در نظر گرفتن درآمد حاصل از صادرات برق به ازای هر کیلو وات ساعت 638 ریال درآمد حاصل از فروش برق است.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر هزینه 102 ریالی سوخت را از این رقم کم کنیم خالص درآمد وزارت نیرو بابت فروش هر کیلووات برق اعم از صادرکننده و مصرف‌کننده داخلی 536 ریال است که نشان از زیان 164 ریالی بنگاه‌ها بابت تولید هر کیلووات ساعت برق است.

وزیر کابینه دولت یازدهم در ادامه گفت: در سال جاری صنعت برق 3 هزار و 550 میلیارد تومان کسری داشته است .

وی تصریح کرد: در بخش سرمایه‌گذاری در سال 92 ، 6 هزار و 300 میلیارد تومان و در سال 93، 6 هزار و 900 میلیارد تومان کسری سرمایه‌گذاری داشته‌ایم.

وی در خصوص بدهی صنعت برق به پیمانکاران نیز گفت: تا پایان سال 92 کل بدهی‌های برق به بیرون صنعت 20 هزار و 600 میلیارد تومان بوده که این رقم در حال حاضر افزون‌تر از 24 هزار میلیارد تومان شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ایران جزو شش کشور تولیدکننده توربین گازی پیشرفته در جهان است، ادامه داد: در این صنعت بازار تجهیزات و خدمات فنی مهندسی مناسبی نیز وجود دارد که به بیش از 40 کشور جهان ارایه می‌شود، بازار داخلی پویا، منابع انسانی توانمند و فعال بودن بورس انرژی از نقاط قوت دیگر این صنعت ر کشور است.

وزیر نیرو درباره راهکارهای خروج صنعت برق از وضعیت کنونی، گفت: ارتقای بازده تولید برق ازطریق توسعه واحدهای CHP و CCHP، استفاده از توربین‌های گازی با بازده بالا، توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، تعطیلی نیروگاه‌های کم‌بازده و کاهش تلفات انتقال و توزیع برق ازجمله برنامه‌ها است که با کاهش تلفات برق از 15 درصد به زیر 10 درصد تا یک سال آینده میزان تلفات در وضعیت مطلوبی قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اصلاح ساختار صنعت برق، ادامه داد: در زمان حاضر 60 درصد برق حرارتی توسط بنگاه‌های خصوصی تولید می‌شود و شفاف‌سازی مالی لازم در شرکت‌هایی که در زنجیره ارزش اقتصادی صنعت برق قرار دارند از دیگر الزام هاست.

وزیر نیرو با تاکید بر مدیریت مصرف برق و توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، گفت: باید در صنعت برق به سمت اقتصاد کم‌کربن حرکت کرده و تمام صنایع را نیز با این جهت‌گیری هم‌سو کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: تامین برق واحدهای بزرگ ازطریق بورس انرژی و قراردادهای دوجانبه، اصلاح نظام تعرفه‌ها و استفاده از سازوکارهای مناسب مالی برای پرداخت بدهی انباشته از دیگر راهبردهای وزارت نیرو برای پویایی صنعت برق کشور خواهد بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: توسعه ، برق ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار