تاریخچه جام ملت‌های آسیا

جام ملت‌های آسیا هر چهار سال یک بار برگزار می شود. تیم ملی فوتبال ایران هم در این رقابت‌ها 12 بار حضور داشته که نتیجه آن سه قهرمانی بوده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، یک تیم فوتبال بین المللی است که به نمایندگی از ایران به میدان می‌رود این تیم زیر نظر فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. تیم ایران یکی از قدرتمند‌ترین تیمهای آسیایی به شمارمی‌رود که تاکنون سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا در سالهای 1968، 1972، 1976 شده است و در سالهای 1980،1988، 1996، 2004 مقام سوم را کسب کرده است.

بهترین گل زن تاریخ فوتبال ایران علی دایی با 109 گل زده آقای گل فوتبال ملی جهان است.

فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال ناصر حجازی را به عنوان دومین دروازه‌بان برتر قرن بیستم قاره آسیا معرفی کرده است.

تاکنون درسالهای 1996،1999،2003،2004 خداداد عزیزی، علی دایی، مهدی مهدوی کیا و علی کریمی چهار بازیکنی هستند که بهترین بازیکن سال آسیا شده‌اند.

سرمربی تیم ملی ایران درحال حاضر کارلوس کی روش می‌باشد.

در آخرین رده‌بندی فیفا (دسامبر 2013) تیم ملی ایران در رتبه 33 جهان و اول آسیا قرار دارد.

حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا 12 بار بوده است که درطی حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا اولین حضور آن در سال 1968 بوده و تعداد بازیهای آن 54 و تعداد برد تیم 31 می‌باشد، تعداد گل زده نیز 106 است.

ایران در کل سه قهرمانی داشته که در سالهای 1968،1972،1976 اتفاق افتاده است.

سه دوره نخست 1956،1960،1964 عبدالرحمان تانکو رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا طرحی به  نام جام آسیا را به اعضای اندک کنفدراسیون ارائه کرد.

جالب این که اولین دوره جام ملتهای آسیا درسال 1956 یعنی چهار سال زودتر از جام ملتهای اروپا برگزار شد. هنگ کنگ نخستین میزبان این جام بود فقط سه کشور دردوره پایانی شرکت کردند، کره جنوبی نخستین جام آسیا را به خانه برد و چهار سال بعد کره جنوبی میزبان جام شد و این بار هم جام را درخانه نگه داشت هنوز قدرت‌های بزرگ دوره‌های بعد آسیا متولد نشده بودند ایران در مقدماتی این دوره شرکت کرد ولی به مرحله پایانی صعود نکرد.

دوره اول سال 1956 درهنگ کنگ برگزار شد که کره جنوبی دراین دوره موفق شد، دوره دوم سال 1960 در کره جنوبی برگزار شد که کره جنوبی در این دوره قهرمان شد، دوره سوم سال 1964 به مبزبانی رژیم اشغالگر قدس برگزار شد که این تیم  موفق ظاهر شد.

دوره چهارم: 1968 ایران

ایران میزبان جام آسیا شد و رژیم اشغالگر قدس را شکست داد که اولین قهرمانی در جام رقم خورده است.

دوره پنجم: 1972 تایلند

دربانکوک تایلند برگزار شد. کره  جنوبی و ایران به فینال رسیدند که بازی جنجالی وفنی ایران دومین قهرمانی را در پی داشت.

دوره ششم: 1976 ایران

بازی ایران وکویت که قهرمانی ایران را در پی داشت.

دوره هفتم: 1980 کویت

یک روز قبل از بازی ایران و کویت، جنگ ایران و عراق آغاز شده بود که به خاطرروحیه در تیم ملی ایران، ایران شکست خورد و در این دوره ایران مقام سوم را بدست آورد.

دوره هشتم: 1984 سنگاپور

در سنگاپور برگزار شد که در این دوره بازی ایران و عربستان بود که با ضربات پنالتی به تفع عربستان بازی تمام شده است و تیم فوتبال ایران در این دوره مقام چهارم را بدست آورد.

دوره نهم: 1988 قطر

در قطر مسابقات برگزار شد
عربستان این بار مقتدرانه ایران را شکست داد و راهی فینال شد کره جنوبی باغلبه بر چین در فینال حاضر شد اما در ضربات پنالتی جام را به عربستان واگذار کرد و عربستان پیروز شد اما تیم فوتبال ایران مقام سوم را بدست آورد.

دوره دهم: 1992 ژاپن

مسابقات در ژاپن برگزار شده است
بازی بین ایران و ژاپن، که ایران یک گل مشکوک دریافت کرده است و داوری جمال شریف مورد اعتراض ایران قرار گرفت و در پی آن حمله به داور باعث اخراج و محرومیت ایران شد در گروه‌بندی حذف شد و باعث برد تیم ژاپن شد.

دوره یازدهم: 1996 امارات

درکشور امارات متحده عربی برگزار شده است در این دوره باز هم ضربات پنالتی و داور، عربستان را فینال فرستاد که عربستان پیروز شد و ایران در این دوره مقام سوم را کسب کرد.

دوره دوازدهم: 2000 لبنان

در لبنان برگزار شده است.
از نتایج جالب این دوره می‌توان به 4-1 عربستان در مقابل ژاپن و شکست کره جنوبی برابر کویت و تساوی ایران و تایلند اشاره کرد که در این دوره ژاپن موفق به پیروزی شد.

دوره سیزدهم: 2004 چین

مسابقات در چین برگزار شده است.
بازی ایران و عمان از جنجالی‌ترین بازی‌ها بوده و به دلیل درگیری دو مدافع ایرانی به نام‌های (رحمان رضایی- علی بداوی) با یکدیگر و حمایت داور ایرانی تبار از ایران این بازی را جنجالی کرد.
این دوره تیم ایران ستارگانی بنام چون علی دایی، مهدی مهدوی کیا که عناوین بهترین بازیکن آسیا در سال 1999و2003 به دوش می‌کشیدند را به همراه داشت درخشش خیره کننده علی کریمی و بازی‌های خوب مهدوی‌کیا به خصوص در بازی مقابل کره جنوبی که با متریک علی کریمی همراه بود.

تیم ایران را در آستانه فینالیست شدن قرار داد ولی در نیمه نهایی با اشتباهات عجیب داوری و بی‌دقتی در زدن پنالتی توسط ایمان مبعلی و یحیی گل محمدی نتوانست از سد چین بگذرد و چین میزبان به فینال رسید.

علی دایی با زدن چهارمین گلش در بازی رده‌بندی برترین گلزن در جام ملت‌ها نام گرفت.
علی کریمی در همان سال عنوان بازیکن سال آسیا را بدست آورد.

دوره چهاردهم:2007

بین دوره سیزدهم و دوره چهاردهم به تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تداخل نکردن با المپیک و جام ملت‌های آسیا به طور استثنایی این دوره سه ساله شد و برای نخستین بار تیم استرالیا در جام شرکت کرد.

عراق تیم شگفتی‌ساز این دوره شد و در نیم نهایی کره جنوبی را حذف کرد ژاپن با پیروزی بر استرالیا یکی از مدعیان راحذف کرد ولی مقابل عربستان صعودی تن به شکست داد تا این تیم برای ششمین بار به فینال رسید.یک فینال کاملا غربی بین عراق و عربستان و یک رده‌بندی شرق بین کره جنوبی و ژاپن شکل گرفت فرصت استثنایی بدست عربستان صعودی افتاد تا با قهرمانی چهارم رکورد ایران را بشکند اما عراق بزرگترین شگفتی جام را آفرید و با پیروزی بر عربستان قهرمان چهاردهم شد.

دوره پانزدهم: 2011

تیم ملی با هدایت قطعی راهی پانزدهمین دوره شد و تیم‌های ملی کشورهای مختلف آسیا به مراتب قدرتمندتر ازگذشته درکمین قهرمانی هستند تیم ملی با بازماندگان سال 2007 از جمله آندریک تیموریان، جواد نکونام، سید جلال حسینی، محمد نصرتی، ایمان معبلی، هادی عقیلی، مسعود شجاعی، سید مهدی رحمتی که بی‌شک 4سال به تجربه شان افزوده شده است به دنبال شکستن طلسم 35 ساله است.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: جام ملت ها ، آسیا ، تاریخچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار