ایران‌زیبا؛

تصاویری از دخمه‌های سنگی عجیب کافرکلی

کافر کلی‌ها فضای معماری دست کندی هستند که توسط گروهی از ساکنان منطقه لاریجان در دل صخره‌های سنگی کوه‌های البرز ساخته شده‌اند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران، کافر کلی‌ها فضای معماری دست کندی هستند که توسط گروهی از ساکنان منطقه لاریجان در دل صخره‌های سنگی کوه‌های البرز ساخته شده‌اند.



اگر چه تفسیرهای فراوانی در مورد ساختن اینگونه سازه ها در منطقه توسط محققین ایراد شده ولی گویی هنوز نمی‌توان در مورد علت ساختاری این فضاهای معماری سخنی به قطع و یقین بیان کرد.



کافرکلی از پایین کوه و کنار جاده به صورت حفره­­‌هایی به نظر می‌رسد که غیر قابل دسترسی است.

این حفره‌ها پنجره‌ها و راه‌های ورودی خانه‌های سه طبقه‌ای است که با مهارت و مشقت بسیار در دل صخره‌ها کنده شده‌اند.

وجود اتاق خواب۲ در ۳ و ۳ در ۳، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و مخازن و کانال هدایت آب نشان می‌دهد که افرادی این مکان را برای زندگی دراز مدت ساخته‌اند.



تردد بین طبقات از طریق پلکان‌هایی صورت می‌گرفته که در درون صخره‌ها کنده شده است و موقعیت خوب مقرهای نگهبانی و دیده بانی‌ها امنیت این خانه‌ها را تأمین می‌کرده است.

به نظر می‌رسد این خانه‌ها در دل کوه با امکان زندگی در بلندمدت، همراه با محل‌هایی برای نگهبانی بخاطر عدم پذیرش کیش و آیین جدید و یا بخاطر ترس از هجوم اعراب بنا شده است و به همین دلیل نام این غارها کافرکلی یعنی محل زندگی غیرمسلمانان است.



به دلیل صعب العبور بودن کافرکلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در حال حاضر این خانه‌ها محل زندگی پرندگانی چون خفاش شده و فضولات این پرندگان به بستر طبیعی این خانه‌ها آسیب رسانده است.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.