در صحن علنی صورت گرفت؛

مجوز مجلس به دولت برای استفاده از مشوق‌های لازم برای فرآوری موادخام با ارزش افزوده بالا

نمایندگان به دولت اجازه دادند تا برای فراهم آوری مواد خام و تبدیل کالاهای با ارزش افزوده پایین، داخلی و وارداتی به کالاهای با ارزش افزوده بالا از انواع مشوق‌های لازم استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۶ دیماه) در ادامه رسیدگی به لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر ماده ۲۷ این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

براین اساس، این ماده واحده تصریح می‌کند: 

به دولت اجازه داده می‌شود برای فرآوری مواد خام و تبدیل کالاهای با ارزش افزوده پایین داخلی و وارداتی به کالاهای با ارزش افزوده بالا از انواع مشوق‌های لازم استفاده کند. 

وضع هرگونه عوارض بر صادرات کالا‌ها و خدمات غیریارانه‌ای و مواد خام و کالاهای با ارزش افزوده پایین مازاد بر نیاز داخلی و یا فاقد توجیه فنی و اقتصادی برای فرآوری در داخل با لحاظ حفظ درصدی از سهم بازارهای جهانی به تشخیص مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت و معدن و تجارت ممنوع است. 

میزان عوارض بر سایر مواد خام و کالاهای با ارزش افزوده پایین نباید به کاهش یا توقف تولید مواد خام یا کالاهای با ارزش افزوده پایین بیانجامد. 

عوارض دریافتی از صادرات مواد خام و کالاهای با ارزش افزوده پایین برای تشویق صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالای مرتبط با‌‌ همان مواد خام و کالای با ارزش افزوده پایین در بودجههای سنواتی منظور می‌شود. 

دولت مکلف است از تاریخ وضع و تصویب عوارض توسط شورای اقتصاد و ابلاغ عمومی آن پس از حداقل شش ماه نسبت به اخذ عوارض اقدام کند. 

آیین نامه اجرایی این ماده با پیشنهاد وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و تعاون مرکزی ایران تا شش ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. 

همچنین نمایندگان با ۱۵۷ رای موافق ۲ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در صحن با این ماده واحده موافقت کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: نمایندگان ، دولت ، اجازه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار