تقویم تاریخ در آینه ورزش؛

دادکان‌ از فوتبال خداحافظی کرد/ تیم ملی فوتبال ایران به مرحله نهایی صعود کرد

امروز سه شنبه 16 دی 1393 هجری شمسی برابر با 14 ربیع الاول 1436 هجری قمری و 6 ژانویه 2015 میلادی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، 77 سال پیش در چنین روزی مسابقات فوتبال قهرمانی دسته‌جات عمومی تهران پایان یافت و دسته فوتبال‌کلوپ نیک‌نام فوتبال دسته‌جات عمومی‌ تهران شد. در تیم فوتبال نیک‌نام: هدایت گیلان، نوریانی، گورکن، بین اعتماد،حیدری، احمد گل‌بو، افشار، صدفی و رحیمیان بازی می‌کردند و علی سلیمانی سرپرست این تیم بود.
 
69 سال پیش در چنین روزی‌ شورای تربیت بدنی و ورزش ایران تشکیل شد و تصمیم گرفت مسابقات قهرمانی بسکتبال کشور از اول سال 1325 به مسابقات ورزشی ایران اضافه شود.
 
59 سال پیش در چنین روزی دیوید‌ آلبرتین مربی سیاه پوست‌ آمریکایی که در مسابقات دو و میدانی‌المپیک 1936 در ماده پرش ارتفاع به مقام دوم رسیده بود و در سایر مواد ورزشی دو و میدانی نیز تجربه داشت برای مربیگری و رهبری تیم ملی دو‌و‌میدانی ایران به تهران آمد و به مدت 15 ماه به قهرمانان دو و میدانی ایران را تعلیم داد درا ین مدت بیش از 91 بار رکورد‌های دو و میدانی ایران شکسته شد.
 
55 سال پیش در چنین روزی در مسابقات ناشنوایان جهان که در فنلاند برگزار شد. در کشتی آزاد: جوادی،حسین‌پور، کریم رئیسی مقام اول را کسب کردند در کشتی فرنگی: ابوالحسن ایلچی‌ کبیر و کریم رئیسی به تربیت مقام دوم‌ و سوم را بدست آوردند.
 
52 سال پیش در چنین روزی ژوزف‌ از کشور چک و اسلواکی برنده توپ طلایی اروپا در سال 1963 شد او عنوان مرد سال فوتبال اروپا را بدست آورد.
 
49 سال پیش در چنین روزی در مسابقات فوتبال قهرمانی باشگاه‌های تهران، تیم‌های عقاب و دیهیم در زمین شماره 2 امجدیه برابر هم قرار گرفتند تیم عقاب3 بر2 تیم دهییم‌ را شکست داد درا ین دیدار برای تیم عقاب اسماعیلی‌ در دقیقه 24 میرزاخانی‌ در دقیقه 35 و سمودی در دقیقه 85 گل زد. گل‌های تیم دیهیم را سودآور و حسن خان به ترتیب در دقایق 25 و 43 زدند این مسابقه به داوری فیروز فر برگزار گردید در همین‌ روز در زمین شماره 1 امجدیه تیم‌های آرارات‌ و استقلال در برابر هم قرار گرفتند که تیم استقلال، آرارات را 1 بر صفر شکست داد تنها گل این دیدار را جدی کار در دقیقه 50 زد. داوری این مسابقه را سعید صدری عهده‌دار بود.
 
48 سال پیش در چنین روزی مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی باشگاه‌های تهران که با شرکت 118 کشتی‌گیر از باشگاه‌های دیهیم، فردوسی، جعفری، ببر، البرز، استقلال، اقبال، ورزنده، مهرآباد، کیان، تاجیک، رهبری، جوانان، تهران جوان، نیک نام، پاس، ایزد فردوسی و عقاب برگزار می‌شد به پایان رسید. در وزن‌های مختلف این کشتی‌گیران رتبه نخست را کسب کردند.
 
در وزن اول ایشخان آراکیان از تاجیک
در وزن دوم  مهدی آهنگرانی از فردوسی  
در وزن سوم  اکبر یداللهی  از جعفری
در وزن چهارم  مرتضی علی نقیان از اقبال  
در وزن پنجم  محمد فرهنگ دوست از اقبال
در وزن ششم  محمد موسیوند از  جعفری
در وزن هفتم  آونسیئان  از جعفری
در وزن هشتم ابوالفضل انوری از استقلال
در رده بندی تیمی، تیم جعفری با 34.5 امتیاز اول، اقبال با 29.5 امتیاز دوم و فردوسی با 19.5 امتیاز سوم شد.

در سال 1934 در چنین روزی هربرت چاپمن یکی از مربیان موفق و تأثیرگذار فوتبال جهان در قرن بیستم در سن 55 سالگی درگذشت. وی در نقش بازیکن طی سالهای 1895 تا 1909 در تیمهای گوناگونی بازی کرده است.

در سال 1375 در چنین روزی در پایان اولین دوره رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی باشگاه‌های ایران جام شاهد، تیم فجر خوزستان به مقام قهرمانی رسید. در این رقابت‌ها که با شرکت 8 تیم برگزار شد تیمهای ذوب آهن اصفهان و نفت مناطق به ترتیب دوم و سوم شدند.
 
در سال 1355 در چنین روزی تیم ملی فوتبال ایران در مسابقه رفت مرحله انتخابی جام جهانی 1978 آرژانتین مقابل عربستان به برتری سه بر صفر رسید. در این دیدار غلامحسین مظلومی دو گل زد و حسن روشن دیگر گلزن تیم کشورمان بود.
 
در سال 1361 در چنین روزی بیست و پنجمین شهرآورد پایتخت بین تیمهای فوتبال استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران انجام شد. در این مسابقه که با حضور 100 هزار تماشاگر و به قضاوت صالحی برگزار شد، غلامرضا فتح‌آبادی در دقیقه 10 برای پرسپولیس و بهتاش فریبا در دقیقه 80 برای استقلال گلزنی کردند.

در این مسابقه که در چارچوب رقابتهای دسته اول باشگاه‌های تهران برگزار شد محمد دادکان بازیکن پرسپولیس از دنیای فوتبال در نقش بازیکن خداحافظی کرد.
 
در سال 1388 در چنین روزی تیم ملی فوتبال ایران در مرحله ی انتخابی رقابت‌های جام ملت های آسیا مقابل سنگاپور به برتری سه بر یک رسید و با این برد صعودش را بر مرحله نهایی قطعی کرد. در این مسابقه که در ورزشگاه ملی سنگاپور انجام شد هادی عقیلی، مهرزاد معدن‌چی و غلامرضا رضایی گلزنان تیم ایران بودند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تیم ، دادکان ، فوتبال ، ورزش ، آیینه ، تقویم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار