صبح روزهای تعطیل حلیم خانگی را به هیچ وجه فراموش نکنید!

حلیم سنتی از آن غذاهای پر كالری و خوش عطری است كه همه حتی بچه‌ها میل زیادی به آن دارند. چه بهتر كه از این فرصت بهره ببریم و برای رشد و انرژی كودكان این غذای مغذی را فراهم كنیم.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، حلیم خوراکی سرشار از گندم است كه علاوه بر خاصیت سیركنندگی بالا، منبع بسیار خوب روی، منیزیم، آهن و نیاسین است. معمولا برای تهیه آن، از گندم سبوس‌دار استفاده می‌كنند كه به دستگاه گوارش كمك زیادی می‌كند. این غذا مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:
 
1. آیا می‌دانید كه فیبر موجود در گندم سبوس‌دار با كاهش كلسترول خون، كاهش فشارخون، كنترل قندخون و كاهش احتمال لخته شدن خون ارتباط دارد و باعث سلامت قلب و كاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین به یبوست هم كمك می‌كند و برای سرطان‌هایی مثل سرطان روده بزرگ بسیار مفید است. جالب است بدانید گندم سبوس‌دار دارای خاصیت ضدانگلی است و از بروز حساسیت‌ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریك‌پذیر، التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌كند.
 
2. مادران عزیز اگر از نخود در پخت برخی انواع حلیم استفاده كنند، آن را غنی از فولات، ویتامین 6B، ویتامین C و روی می‌كنند.
 
3. حلیم به علت داشتن گندم و گوشت، منبع خوب آهن است و برای زنان، دختران جوان و افرادی كه در معرض كم‌خونی هستند، توصیه می‌شود.
 
4.اگر فرزندتان بدغذاست و كمبود وزن دارد و به سرعت سیر می‌شود، برای او كاسه‌ای كوچك از حلیم را به همراه دو قاشق مرباخوری كره، كمی كنجد و پودر گردو  و برای شیرین كردن آن، از عسل استفاده كنید. این غذا انتخاب مناسبی برای صبحانه کودکان است.
 
این خوراک ، مضراتی هم دارد و به همین دلیل بهتر است بزرگسالان در خوردن آن افراط نکنند:
 
1. کره و روغن را فراموش کنید.  اگر حلیم را از بیرون تهیه می‌كنید، نگذارید روی آن روغن اضافی بریزند زیرا در این صورت میزان كلسترول دریافتی‌تان افزایش می‌یابد كه اگر چربی خون بالا داشته باشید، بسیار مضر است. هرگز پودر نارگیل نیز به حلیم اضافه نكنید زیرا بر خلاف تصور، مملو از اسیدهای چرب اشباع است و می‌تواند چربی خون‌تان را بالا ببرد.
 
2. افزودن شكر موجب افزایش وزن و چاقی‌تان می‌شود. به علاوه مصرف شكر یا مواد شیرین به مقدار زیاد موجب بالا رفتن تری‌گلیسیرید خون شده و به سلامت قلب و عروق لطمه می‌زند. همچنین شكر و مواد شیرین باعث پوسیدگی و خرابی دندان‌ها می‌شوند، بنابراین حواس‌تان به میزان مصرف آنها باشد.
 
3. در مقابل افرادی كه به حلیم‌شان شكر اضافه می‌كنند، بعضی‌ها نیز عادت دارند به آن نمك بزنند كه در صورت بالا بودن فشار خون بهتر است این عادت را ترك كنند.
با این توضیحات، استفاده از حلیم به‌طور مكرر و به مقدار زیاد توصیه نمی‌شود.
 
حلیم خانگی چیز دیگری است!
روش‌های تهیه حلیم: بهتر است اگر می‌توانید حلیم را در منزل و با استفاده از جوانه گندم یا حداقل گندم سبوس‌دار تهیه كنید زیرا جوانه گندم، علاوه بر خاصیت سیركنندگی بالا منبع بسیار خوب انواع ویتامین‌ها و املاح است. همچنین با توجه به فعل و انفعالاتی كه طی جوانه زدن در دانه گندم اتفاق می‌افتد، میزان كالری جوانه گندم به مقدار زیادی كاهش می‌یابد كه یكی از مزایای حلیم غنی شده نسبت به حلیم‌های رایج است.
 
اگر از پودرهای آماده استفاده می‌كنید، پس از بازكردن بسته، پودر را كاملا مصرف كنید و نیمی از آن را برای وعده دیگر نگه ‌ندارید زیرا با جذب رطوبت محیط، زمینه را برای رشد میكروب‌‌ها فراهم می‌كند. هدف از كاهش آب حلیم‌های آماده در صنعت، كاهش احتمال رشد میكروب‌هاست.
 
دقت كنید اگر پودر آماده حلیم، حالت كلوخ و به هم چسبیده دارد، نباید آن را مصرف كرد زیرا ممكن است این حالت به دلیل كپك‌زدگی باشد و معمولا فقط زمانی كه تاریخ انقضای محصول می‌گذرد، این اتفاق می‌افتد.  برخی خانم‌ها با آنكه از پودر آماده حلیم استفاده می‌كنند، مواد اولیه حلیم خانگی را نیز به آن اضافه می‌كنند كه باعث پرملات شدن این غذا می‌شود اما حواس‌تان به میزان كالری آن باشد.  در تهیه حلیم معمولا از گوشت بوقلمون یا مرغ یا گوشت قرمز استفاده می‌شود. انواع گوشت‌ها حاوی پروتئین حیوانی با كیفیت بالا بوده و از نظر روی، آ‌هن و ویتامین‌های گروه A نیز غنی هستند.
 
آنهایی كه عادت به مصرف شكر همراه‌حلیم دارند، بهتر است عسل را جایگزین شكر كنند!  نكته دیگر اینكه، چنانچه در وعده صبحانه، از حلیم استفاده می‌كنید، بهتر است از مصرف ناهار چرب و سرخ‌كرده پرهیز و غذایی ساده و كم‌كالری میل كنید.  دارچین نیز پای ثابت حلیم است كه بسیار آن را خوش طعم می‌كند. دارچین با عطر خوشایندش به هر چه دلچسب‌تر شدن حلیم و هضم آن كمك می‌كند.
 
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار