در دیدار معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان مطرح شد

استكبار با افزایش تولید مواد مخدر موجب ضرر و زیان به ایران و افغانستان شده است/ كشورهای اروپایی، مقصد اصلی قاچاق مواد مخدر هستند

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه از زمان ورود ناتو به افغانستان تولید مواد مخدر به 6400 تن در سال رسیده است. گفت: در واقع استكبار با سیر صعودی این تولید، باعث ضرر و زیان به هر دو كشور ایران و افغانستان شده است.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، دكتر علیرضا جزینی در دیدار با سیمین حسن‌زاده معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در امور مطبوعات و نشریات و جمعی از اهالی رسانه‌های دیداری، شنیداری و مكتوب آن كشور كه در محل این ستاد برگزار شد، گفت: كشور ایران برای مقابله با اعتیاد و مواد مخدر دارای یك استراتژی متوازن است و فعالیت‌های مربوط به حوزه‌های مختلف مبارزه اعم از پیشگیری، درمان و كاهش آسیب، صیانت و توانمندسازی از بهبودیافتگان، مقابله با عرضه، مشاركت‌های مردمی را به‌طور همزمان دنبال می‌كند.
 
وی بیان داشت: كشت مواد مخدر از سال 2002 با ورود نیروهای غربی تا به اكنون افزایش چندین برابری داشته است، لذا دولت افغانستان باید اهتمام بیشتری در مبارزه با مواد مخدر نشان دهد. چرا كه تولید مواد به 6400 تن رسیده است. در واقع استكبار باعث ضرر و زیان به هر دو كشور ایران و افغانستان شده است.
 
قائم مقام دبیركل ستاد ادامه داد: به دلیل اشتراكات فرهنگی و زبانی كه با افغانستان و پاكستان داریم، ‌از دیرباز با این دو كشور در بحث مبارزه با مواد مخدر همكاری داشته‌ایم. به طور مثال مركز JPC را برای همکاری سه كشور در تبادلات اطلاعاتی و عملیاتی راه‌اندازی كردیم. همچنین ارتباطات دو‌ جانبه‌ای با افغانستان داریم اما این‌ها كافی نیست. براساس گزارش سازمان ملل، سالانه 6400 تن مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود و این از نگرانی‌های جدی ایران و سایر كشورهای منطقه است. لذا رسانه‌های دو كشور می‌توانند با تعاملی سازنده در پیشبرد برنامه‌های پیشگیرانه موفق عمل كنند.
 
جزینی در ادامه نقش رسانه‌ها را در حوزه مبارزه با مواد مخدر را پر اهمیت خواند و افزود: این ستاد تعامل بسیار خوبی با رسانه‌های دیداری، شنیداری و مكتوب كشور دارد،‌ چرا كه معتقدیم رسانه‌‌ها می‌توانند تغییر ایجاد كنند و اساساً رابط میان مسئولین و مردم هستند به همین منظور می‌توان از این ابزار فرهنگی مهم در جهت پیشبرد برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد استفاده كرد.
 
وی تصریح كرد: بنده معتقدم باید با مردم شفاف‌سازی‌كرد و تبعات ناشی از مواد مخدر را برای همه اقشار جامعه بیان كرد. این ارتباط باعث می‌شود خود آن‌ها نیز نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد ایفا كنند.
 
جزینی افزود: یكی از برنامه‌های ستاد طی یكسال گذشته، اجتماعی كردن مبارزه با مواد مخدر است كه برای تحقق آن باید مشاركت اجتماعی را افزایش دهیم و یكی از نمادهای این مشاركت ارتباط است. نقش این ارتباط هم در حوزه رسانه ملموس است. آنها با حساس‌سازی اقشار می‌توانند موجی از مشاركت مردم را در مبارزه با مواد مخدر ایجاد كنند.
 
وی با بیان اینكه تهدید مواد مخدر در منطقه جدی است، گفت: دو كشور می‌توانند در راستای پیشگیری اولیه از اعتیاد هماهنگی تنگاتنگی داشته باشند. همچنین این آمادگی را داریم كه فیلم‌ها و انیمشین‌های كوتاهی را كه با هدف پیشگیری از اعتیاد در كشورمان تولید و پخش شده‌اند را به شما ارائه كنیم.
 
مواد مخدر، امنیت و سلامت روانی همه كشور را در معرض تهدید قرار می‌دهد
 
همچنین سیمین حسن‌زاده معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در امور مطبوعات و نشریات گفت: مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر، دغدغه همه كشورها است. مبارزه با مواد مخدر در برقراری امنیت نه فقط در افغانستان بلكه در كل جهان موثر است. پیامد جنگ، فقر، تخریب بناهای اقتصادی، حضور نیروهای غرب و... طی این 13 سال، باعث افزایش كشت و قاچاق مواد مخدر شده است. جامعه جهانی نیز در این مدت، 8 میلیارد دلار برای مبارزه با مواد مخدر در اختیار دولت افغانستان قرار داده است. دولت كشورمان نیز، سیاست‌هایی را در این مبارزه اجرایی كرده است اما در این مبارزه آنگونه كه باید رضایت همگان را فراهم كنیم موفق نشده‌ایم.
 
وی افزود: كشت مواد مخدر امنیت و ثبات آن و سلامت روانی مردم ما و دیگر كشورها را تهدید می‌كند. طی این 13 سال، همواره از كمك‌های ایران و دوستان بین‌المللی بهره‌مند بوده‌ایم. اما سیاست‌گذاری‌ها و مبارزات علیه این پدیده شوم، باید تشدید یابد تا به نتیجه رضایت‌بخش برسیم.
 
معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان با اشاره به میزان تاثیرگذاری رسانه‌ها در مبارزه با مواد مخدر گفت: نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی در این خصوص بسیار مهم است. دیدارهایی كه طی این چند روز سفرم به ایران داشتم همگی می‌تواند رسانه‌های افغانستان را در فضاسازی، تغییر نگرش فرهنگ مخرب استفاده از مواد مخدر یاری‌‌گر باشد. در خصوص كشت جایگزین نیز امیدوارم این همكاری‌ها ما را یاری دهد تا فقر اقتصادی در كشورمان برچیده شود.
 
وی در پایان سخنان خود خواستار همكاری‌های بیشتر ایران در مبارزه با مواد مخدر با كشورش شد.
 
كشورهای اروپایی، مقصد اصلی قاچاق مواد مخدر هستند
 
همچنین محمود بیات مدیركل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران و افغانستان فارغ از اینكه یك زبان هستند، یكدل می‌باشند. ایران، افغانستان، پاكستان و بسیاری از كشورهای منطقه، قربانی مسائلی هستند كه بیرون از منطقه است. باید هوشیار باشیم كه آنها ما را به این مسائل درگیر كرده‌اند.
 
وی تصریح كرد: مقصد اصلی قاچاق مواد مخدر و قاچاقچیان، كشورهای اروپایی است. میزان تقاضای مواد در آن كشورها بالاست و درآمد حاصل از این تجارت هم به جیب مافیای جهانی می‌رود. باید از اروپاییان خواست تقاضا را كم كنند.
 
رسانه‌ها در تحقق رویكرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر ستون اصلی هستند
 
فرزین رحیم‌نظری مدیركل روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این دیدار گفت: همانطور كه در مقابله با اعتیاد و كاهش تقاضای مواد مخدر مبادله اطلاعات نقش مهمی دارد، در رویكرد اجتماعی كردن مبارزه با مواد مخدر، رسانه‌ها ستون اصلی هستند. لذا آنان با آگاهی‌دهی در این بخش می‌توانند یاری‌گر ما باشند.
 
وی ادامه داد: اعتیاد همچون دیگر بیماری‌ها نیست كه تنها به خود فرد صدمه بزند، بلكه علاوه بر فرد معتاد، خانواده وی و جامعه را نیز درگیر می‌شود. هر چه در خصوص عوارض و عواقب اعتیاد به مردم گفته شود كم است. باید سطح آگاهی‌‌ها بیشتر شود تا گرایش به آن كمتر شود. جوانی كه بداند مصرف مواد مخدر چه خطراتی دارد طبیعتاً به سراغ آن نمی‌رود.
 
وی در پایان گفت: آمادگی داریم تا فیلم‌های مشتركی را به منظور نشان دادن دادن مظلومیت ایران و افغانستان در مبارزه با مواد مخدر بسازیم. چرا كه هر دو كشور از قربانیان اصلی پدیده مواد مخدر هستند.



"مخاطبان گرامی می‌توانید از طریق آدرس اینترنتی havades@yjc.ir مشکلات انتظامی خودتان را برای ما ارسال کنید."
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار