گزارش تصویری/

افزایش همکاری ایران و افغانستان با خروج نیروهای ناتو

خروج نیروهای نظامی ناتو از افغانستان زمینه ساز شکل گیری فرصت های جدید همکاری دوجانبه شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ ایالات متحده آمریکا در روز ۷ اکتبر سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرد همچنین انگلیس از سال ۲۰۰۲ فعالیت‌های نظامی مستقل خود را در این کشور آغاز کرد.
 
هدف اصلی این جنگ، مبارزه و از بین بردن القاعده، طالبان و حامیان آنها بود اما با گذشت حدود یک ماه، رژیم طالبان سقوط کرد و با برگزاری کنفرانس بُن حامد کرزی به قدرت رسید و در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به مقام ریاست جمهوری برگزیده شد. از همان ابتدا  تعدادی از کارشناسان معتقد بودند که بسیاری از نیروی نظامی مستقر در افغانستان حضوری طولانی مدتی در پایگاه‌های دائمی خواهند داشت. پس از 13 سال حضور در افغانستان چندی پیش تصمیم به خروج از این کشور گرفتند.

براساس ناامنی که در کشور افغانستان در طی این چند سال وجود داشت، بارها به مراسم جشن عروسی راکت برخورد کرد و تعداد زیادی از مردم حاضر در این مراسم کشته شدند و جشن‌شان تبدیل به عزا گشت.

 افغانستان برای توسعه نیازمند متحدی است، از این رو "علی شمخانی" مشاور عالی امنیت ملی در دیدار با "حنیف اتمر" مشاور امنیت ملی رییس جمهوری افغانستان، گفت: خروج نیروهای نظامی ناتو از افغانستان زمینه ساز شکل گیری فرصت های جدید همکاری دوجانبه شده است. طبق سخنان مشاور عالی امنیت ملی از این پس شاهد گسترش روابط بین ایران و افغانستان خواهیم بود.






































انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار