تاثیر رسانه بر کودک؛

رسانه ها تا چه میزان میتوانند در رشد کودکان تاثیر گذار باشند؟

امروزه تصور زندگی بدون رسانه محال به نظر می رسد؛ تلویزیون، رادیو، رایانه و اینترنت چنان با زندگی ما عجین شده که کمتر متوجه تاثیرات آن هستیم. این تاثیرات به خصوص بر روی کودکان قابل تامل است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ پیدایش رسانه های نوین و تحول ارتباطات سنتی چنان در روابط اجتماعی و جنبه های مختلف زندگی انسان تاثیر گذاشت که تمام معادلات پیشین را تغییر داد و به درستی "انقلاب" ارتباطات نام گرفت.

محمدرضا زنگنه کارشناس تربیتی کودکان می گوید: عصر امروز دوران تکنولوژی و رشد صنعت است و اطراف زندگی بشریت پر شده از تکنولوژی ها، صنعت و نرم افزار ها که نه تنها زندگی ما بلکه زندگی کودکان و نوجوانان را احاطه کرده و عدم کنترل، دقت در انتخاب استفاده از این ابزارها می تواند آسیب زا باشد.

وی با اشاره به این که رسانه ها شامل دنیای وسیعی از کتابها، مجله ها، روزنامه ها و رسانه دیداری و شنیداری است افزود: انتخاب آگاهانه رسانه ها و داشتن اطلاعات مناسب در مورد رسانه ها در رشد تحصیلی، اجتماعی، اخلاقی مودکان بسیار مفید است.

رشد اجتماعی مناسب با تاثیرات رسانه ها

محمدرضا زنگنه می گوید: از طریق رسانه ها از جمله طراحی نرم افزار های مناسب و طراحی بازی های رایانه ای که متناسب با بافت اجتماعی کشور ما باشد میتوانیم کمک کنیم که کودکان ما بدون الگو برداری غلط از فرهنگی که ریشه در فرهنگ ما ندارد و با الگو برداری صحیح از فرهنگ ایران به رشدی مناسبی که در شان یک کودک ایرانی است برسد.

این کارشناس افزود: اگر ما توجه نکنیم که کودکان ما برای انتخاب رسانه ها چه گزینشی دارند ممکن است کودکان در انتخاب خود اشتباه کنند و به مسیر زندگی خود آسیب وارد کنند.

دغدغه والدین در تربیت فرزندانشان

لیلا گنودی کارشناس مشاور در این باره می گوید: در حال حاضر تنها دغدغه والدین در تربیت فرزندانشان فقط دوست ناباب نیست چرا که در خانه هر کودک و نوجوانی فضای مجازی پر خطری وجود دارد که سلامت وی را تهدید می کند.

وی افزود: در حال حاضر زندگی نوجوانان ما غرق در رسانه های الکترونیکی است به طور مثال در حالی که تلویزیون روشن است تکالیفشان را در اینترنت انجام می دهند و همزمان با آی پد موسیقی گوش می دهند به همین دلیل زمانی برای انجام فعالیت های ورزشی، اجتماعی، فرهنگی، مطالعه و گذراندن وقت با خانواده خود را ندارند.

گنودی با اشاره به این که داشتن تلویزیون در اتاق کودک یکی از مهمترین عوامل اختلال در درس، روابط اجتماعی و سلامت فیزیکی کودک است می گوید: نوجوانانی که بعد از ساعت خواب از گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر استفاده می کنند بیشتر نیز به فقر خواب دچار می شوند.

حقوق کودکان در برابر رسانه ها

نرگس فرقانی معلم مدرسه ابتدایی می گوید: حقوق کودکان بر رسانه ها یکی از مهمترین مباحث در زمینه حقوق کودک است، اهمیت این بحث ناشی از گسترش پر شتاب حضور رسانه ها در زندگی انسان و افزایش قدرت و تاثیر آن بر اندیشه و رفتار انسان ها و جوامع بشری است.

وی با اشاره به این که تولید برنامه هایی از جمله برنامه های مذهبی و شاهنامه خوانی می تواند نقش پر رنگی در آینده و رشد کودکان این مرز و بوم داشته باشد افزود: برنامه های آموزشی را برای سواد آموزی یا بهداشت و حفاظت از محیط زیست را با کودکان ببینید و دربارۀ آنها گفت و گو کنید و اگر کارهای عملی در آنها توصیه شده، برای انجام دادنشان برنامه ریزی کنید.

کارشناسان معتقدند که در مورد هر رسانه و یا هر آموزشی از یادنباید ببریم که:

۱- خصوصیات کودکان را در سنین مختلف و تفاوت های فردی شان را بشناسید و راهبردهایتان را طبق این ویژگی هاتعیین کنید.

۲- برای کودکان وقت بگذارید، با حوصله با آنها گفت و گو کنید و در فعالیت هایشان شریک شوید. کودکان، حداقل در سنین پایین تر، مصاحبت والدین خود را به هرچیزدیگری ترجیح می دهند.

۳- انضباط داشته باشید، ولی زور نگویید. طوری رفتار کنید که کودک بداند قواعدی که برایش تعیین می کنید، به نفع اوست.

4- هیچ تکنولوژیی بد نیست، سعی کنید تکنولوژی ها را بشناسید و از مزایایشان به نفع خود و کودکانتان استفاده کنید.

5- همراه فرزندان خود به تماشای برنامه ها بنشینید و درباره اش صحبت کنید، نظر فرزند خود را بشنوید و عادلانه و نه مستبدانه با او گفت و گو کنید.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.