متخصص کودکان با تاکید بر امور سلامت کودکان عنوان کرد

جای ابزارهای غربالگری در تشخیص اختلالات عصبی تکاملی کودکان خالیست

امور سلامت کودکان نیازمند بهره گیری از ابزارهای مختلفی است که در موضوع تشخیص اختلالات عصبی تکاملی کودکان به خوبی به آن پرداخته نشده است.

روشنک وامقی متخصص کودکان در اولین همایش سراسری اختلالات عصبی تکاملی کودکان در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: چند سالی است که توجه مسئولان امور سلامت به موضوع اختلالات تکاملی کودکان جلب شده است ولی هنوز جای کار زیادی دارد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه گفت: متاسفانه هنوز اکثریت قریب به اتفاق متخصصان از ابزارهای غربالگری برای تشخیص به موقع اختلالات در کودکان استفاده نمی‌کنند و در این زمینه نیازمند اطلاع رسانی، مهارت آموزی و همچنین ابزارهای غربالگری که در اختیار متخصصین قرار بگیرد، نیازمندیم. 

وامقی در این همایش از نتایج گزارش مقایسه وضعیت تکاملی کودکان ایرانی با کشورهای آمریکا، سوئد، اسپانیا و کره خبر داد و گفت: وضعیت تکاملی کودکان ما تا حدود ۲۴ ماهگی نسبت به کودکان سه کشور از چهار کشور فوق مطلوب است و به طور معنا داری بالا‌تر است به جز تکامل حرکات ظریف یعنی تکامل در حرکات دست‌ها و انگشتان که باید مورد بررسی قرار بگیرد. 

وی افزود: از حدود ۲۰ تا ۲۴ ماهگی وضعیت تکاملی کودکان ایرانی روبه افول می‌گذرد به طوریکه در چند حیطه تکاملی وضع مطلوب‌تر و یا برابر با چهار کشور دیگر داشتیم، مانند تکامل حرکات درشت یعنی تکامل در حرکات تنه، بازو‌ها و پا‌ها و تکامل ارتباطی یعنی تکامل گفتار و زبان که به مشاهده آن پرداختیم. 

وی اذعان داشت: حیطه تکاملی حرکات ظریف در کودکان ایرانی در تمام گروه‌های سنی از حدود ۸ ماهگی تا ۶۰ ماهگی نسبت به کودکان ۴ کشور دیگر وضعیت نامطلوب تری داشته است که این نتایج مرهون بهره گیری از ابزارهای غربالگری است. 

وی در پایان گفت: برای درمان این اختلالات والدین باید به متخصصین کودکان که گرایش فوق تخصصی (تکامل کودکان) ‌دارند ارجاع داده شوند تا بتوانیم شاهد ارتقاء سلامت کودکان در جامعه باشیم. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار