افزایش نا امیدی در جامعه به دنبال انتشار مشکلات فردی در فضای مجازی

آسیب شناسی اجتماعی گفت: افراد افسرده به مسائل خود جنبه عمومی داده و با انتشار آنها در فضای مجازی باعث سوء استفاده از این فضا می‌شوند.

فربد فدایی آسیب شناس اجتماعی در گفت‌وگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به وضعیت روحی و روانی نامطلوب برخی از استفاده کنندگان فضای مجازی و تاثیر آن در افزایش ناامیدی و افسردگی در جامعه اظهار داشت: فضای مجازی نیز مانند هر ابزار نوین می‌تواندد برای امور مثبت و منفی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: افراد شاد راضی و بدون مشکل از وضعیت خود خرسند و آنرا طبیعی می‌دانند و نیازی به ابراز آن‌ احساس نمی‌کنند،اما افراد ناراضی افسرده  و مضطرب و یا مسئله دار تمایل دارند که از طریق ارتباط با دیگران مسائل خود را منعکس کنند. 

وی در ادامه تصریح کرد: این افراد به مسائل خود جنبه عمومی می‌دهند و با توجه به اینکه همه چیز از دریچه نگاه بیمارگونه خود می‌بینند وفقط مسائل و مشکلات و نارسایی‌ها رابیان می‌کنند. 
اینکار ممکن است برای افراد نا‌آگاه این تصور را بوجود آورد که در جامعه تنها مشکلات بی‌‌نظمی و جنایت وجود دارد،در حالیکه ما می‌‌دانیم میزان مسائل نابهنجار نسبت به مسائل به هنجار بسیار کمتر است، از همین رو است که متاسفانه می‌بینیم در فضای مجازی بیش از اینکهد حسن استفاده وجود داشته باشد سو‌ء استفاده وجود دارد. 

وی همچینین با بیان تغییرات ابزارهای ارتباطی و چند جانبه شدن آنها ادامه داد: اگر در گذشته پیک، قاصد، تلفن تلگراف و یا حتی رادیو و تلوزیون یک ارتباط یک جانبه را امکان پذیر کرده بودند، امروز شاهد استفاده از فضاهای مجازی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و چند جانبه شدن ارتباطات شود. 

فدایی با توجه به همین ویژگی ارتباطات جدید اضافه کرد: چند جانبه بودن ازتباطات باعث شده است که پیام ها به سرعت گسترش یافتهظظظظ. 
به این معنی که پیام در مسیر خود مرتب به مخاطبین بیشتری منتقل می‌شود. و به صورت تصاعدی حجم بسیار زیادی را دربرمی‌گیرد.درنتیجه تأثیر آن به روی تعداد بیشتری از مردم خواهد بود. 
این آسیب شناس اجتماعی ضمن هشدار به استفاده کنندگان از فضای مجازی اظهار داشت: باید کاربران ابزارهای نوین ارتباطی در فضای مجازی مطلع باشند که بیشتر از طرف کسانی مورد خطاب قرار می‌گیرند که یا مشکل دارند و یا ناراضی هستند تا افراد سالم زیرا این افراد نیازی نمی‌بینند که دائم برای دیگران پیام بفرستند و ذهن آنها را مشوش کنند. گاهی این پیام‌ها به صورت سازمان یافته و با قصد خاصی که هدف آن ایجاد آشفتگی و نارضایتی است پخش می‌شود. وی همچنین تشویق افراد جامعه به استفاده از سایر رسانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از استفاده از فضای مجازی را مهم دانست و بیان داشت: عادت دادن عموم جامعه به استفاده از وسایل ارتباطی مرسوم مانند روزنامه ورادیو تلوزیون می‌تواند تمایل بیش از حد به استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی درفضای مجازی را کاهش دهند. 

وی تأکید کرد: بهتر است از این فضا برای رساندن پیام‌های فوری و ضروری و فقط به منظور اطلاع رسانی در مواردی که کار مهمی وجود دارد مانند ارتباط بین بیمار و پزشک و یا مادر با فرزند استفاده شود و نباید جای تعاملات ارتباطی عاطفی قرار گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: انتشار ، مشکلات ، ناامیدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار