سلطانی فر در مراسم رونمایی مجسمه امیرکبیر

ثبت 17 اثر جهانی از 32 اثر ملی / کشف شهر سوخته 90 تا 140 سال زمان نیاز دارد

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: از مجموع 32 هزار اثر ثبت ملی 17 اثر ثبت جهانی شده‌اند.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی‌صنایع دستی وگردشگری امروز (یکشنبه) در مراسم رونمایی از مجسمه امیر کبیر که در موزه مشاهیر برج میلاد برگزار شد با اشاره هویت فرهنگی تاریخی این مرز و بوم اظهار کرد: ایران دارای هویت فرهنگی تاریخی حداقل 7 هزار ساله است البته آثار و نشانه‌های به دست آمده نشان می‌دهد که هویت تاریخی ایران به یازده هزار سال برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه ایران قدیمی‌ترین کشور بر روی زمین است که تاریخ آن به حدود 3 هزار سال برمی‌گردد گفت: از بین بناها، مکان‌ها و سایت های تاریخی تا کنون موفق شدیم 17 اثر را به عنوان آثار جهانی در یونسکو ثبت کنیم که از آن جمله می‌توان به کاخ گلستان، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، گنبد کابوس، بازار تبریز و شهر سوخته در زابل نام‌ برد.

سلطانی‌فر اضافه کرد:درحال حاضر مکان‌های بسیاری در ایران وجود دارد تاثبت جهانی شوند اما از سال 2007 به این سو یونسکو به واسطه تقاضای زیاد کشورها محدودیتی را برای ثبت جهانی اعلام کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه از مجموع 32 هزار اثر ثبت ملی 17 اثر ثبت جهانی شده‌اند افزود: باستان‌شناسان معتقدند که کشور ایران نزدیک به یک میلیون بنا، مکان و سایت تاریخی دارد که در طول 84 سال گذشته تنها 3درصد آن ثبت ملی شده‌اند.

وی ادامه داد: تا کنون5 درصد از شهر سوخته کشف شده و 95 درصد آن کاوش نشده است که باستان‌شناسان معتقدند 90 تا 140 سال زمان نیاز است تا شهر سوخته در زابل به طور کامل کاوش شود.

سلطانی فر با اشاره به اینکه زمانی که امیر کبیر اصلاحات را در ایران آغاز کرد همزمان نیز در ژاپن اصلاحات آغاز شد گفت: امیر کبیر پس از 3 سال و 3 ماه به شهادت رسید درحالی که اصلاحات در ژاپن همچنان ادامه پیدا کرد.

وی در ادامه گفت: امیرکبیر زمانی حرکت ضد استبدادی و استکباری خود را آغاز کرد که در 161سال قبل در هیچ‌جای دنیا شاهد جنبش ضد استکباری نبوده‌ایم و این حرکت زائیده ذهن خلاق وی بود.

سلطانی فر در پایان با اشاره به اینکه  ایران در بین 57 کشور اسلامی به لحاظ منابع انسانی سرآمد است تاکید کرد: ایران به لحاظ منابع انسانی در دنیا رتبه  15 است.

انتهای پیام/

برچسب ها: میراث ، یونسکو ، بنا ، مکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار