شیراز؛

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام سومین پایگاه استنادی جهان

نظام استنادی یک موسسه اطلاعات علمی است که کار آن نمایه­ سازی و پوشش مهمترين مجلات علمی منتشر شده در دنيا با تکیه بر معیارهای معتبر علم سنجی، به منظور ارزش گذاری تولیدات علمی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ به علاوه نظام های استنادی شبکه ای از اطلاعات علمی را با هدف آگاهی محققان از آخرین یافته های علمی ایجاد می نمایند.

معاون پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: اصلی­ ترین مبنای ارزش­گذاری تولیدات علمی، استنادها هستند. نه تنها تعداد استنادها بلکه اعتبار استناد دهندگان از جمله معیارهای سنجش کیفیت و اثربخشی تولیدات علمی هستند. بدین صورت نظام های استنادی تعیین می ­کنند که یک اثر علمی چقدر مورد استفاده­ی سایر پژوهشگران قرار گرفته و همچنین میزان اعتبار استناد دهنده­های به آن اثر نیز تا چه حد است.

 گزنی افزود: نظام­های استنادی جهان میزان تولیدات علمی و همچنین میزان استفاده از یک اثر علمی را از ابعاد مختلف سنجش می­کنند و با استفاده از ابزارهای دقیق علمی و نرم­افزاری، عملکرد و اعتبار علمی یک پژوهش را بررسی می­ کنند.

اولین نظام استنادی جهان یا موسسه اطلاعات علمی یا (institute for Scientific Information)

یا ISI توسط یوجین گارفیلد از دانشمندان آمریکایی و یکی از بنیانگذاران و پیشگامان علم‌سنجی و کتاب‌سنجی در سال 1960 در فیلادلفیای آمریکا تأسیس شد.

این مؤسسه توسط مؤسسه­ ی علمی تامسون در سال ۱۹۹۲خریداری و به‌ عنوان Thomson ISI شناخته شد و اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته شده است. این مؤسسه بخشی از شرکت تامسون رویترز است.

این موسسه برترین نشریات علمی بین المللی و تمامی مجلات علمی را با تمرکز بر علم­سنجی در سطح جهان نمایه­سازی می نماید. این شامل نشریات هسته هر رشته علمی می گردد که در واقع معتبرترین نشریات آن رشته را تشکیل می­ دهند.

معاون پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: واقعیت آن است که بیشترین تمرکز نظام هایی مانند ISI بر روی مجلات کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی است و تعداد مجلات سایر کشورهای دنیا از جمله کشورهای اسلامی در این نظام بسیار ناچیز است. چنین امری در سطح جهان اسلام درک شد و منجر به تأسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام شد.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یا ISC (Islamic World Science Citation Center) بعد از نظام­های استنادی آمریکا و هلند، سومین نظام استنادی جهان است که تأسیس آن در سال 1387 در چهارمین نشست وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان به اتفاق آرا به تصویب رسید.

فکر تأسیس این پایگاه در ایران از اوایل دهه ­ی 80 ذهن مسئولان آموزش عالی و تحقیقات علمی کشور را به خود مشغول کرده بود و همین امر موجب شد که پیشنهاد تأسیس چنین نظامی در جهان اسلام از طرف ایران مطرح شود و به علت اینکه پیش از تأسیس این نظام، حرکت­ های ارزنده­ای در این زمینه از سوی مرکز منطقه­ ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در شیراز صورت گرفته بود، تصمیم بر این شد که این پایگاه در شیراز، به عنوان یک موسسه­ ی مستقل پژوهشی زیر نظر وزارت علوم، کار خود را آغاز کند.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز همانند سایر نظام­های استنادی جهان، یک سامانه­ی اطلاع­رسانی علمی است که با تمرکز بر علم سنجی، تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی را بر عهده گرفته است.

 علی گزنی گفت: این پایگاه در واقع شبکه­ ای است که تولیدات علمی جهان اسلام را جمع­ آوری می­ کند و از این طریق، هم پژوهشگران می­ توانند به یافته­های علمی یکدیگر دسترسی یابند و هم امکان ارزش­گذاری و رتبه­بندی مولفه­های مختلف تولید علم شامل نشریات، دانشگاه­ ها، نخبگان علمی و غیره، به وسیله­ی این پایگاه فراهم می­شود و این ارزش گذاری امکان توسعه علمی برای دانشگاه­ها و موسسات تحقیقاتی، پژوهشگران و مجلات علمی را فراهم می­آورد.

وی افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در داخل ایران، جمع­ آوری، تجزیه و تحلیل علمی و سپس نمایه ­سازی کلیه مجلات و نشریات علمی وزارت علوم، وزارت بهداشت و حوزه­ی علمیه و در خارج از ایران، جمع­ آوری، تجزیه و تحلیل علمی و نمایه­ سازی کلیه مجلات و نشریات علمی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی را پوشش می­دهد.

معاون پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در مورد اعتبار پایگاه در سطح جهان گفت: اعتبار علمی این پایگاه در سطح جهان مرتبا رو به افزایش است به حدی که مورد درخواست نمایه­ سازی مجلات و نشریات علمی از طرف کشورهای آمریکا، انگلیس، لهستان، کانادا و آلمان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هر چند از لحاظ زمانی، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام کوتاه زمانی است که تاسیس و راه اندازی شده است، اما این پایگاه تاکنون حدود 3 هزار مجله­ی علمی را نمایه سازی کرده و توانسته است خدمات ارزنده­ای را در دسترس جامعه ­ی علمی کشور و همچنین کشورهای اسلامی قرار دهد.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: پایگاه ، علوم ، جهان ، اسلام ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.