اعتیاد به الکل بستر بزهکاری فرزندان را فراهم می‌کند/ "شادی" بهترین روش برای پیشگیری

خانواده مهم ترین نهاد اخلاقی است که تاثیر مستقیمی بر زندگی افراد دارد و گاهی موجب پیدایش رفتارهای انحرافی در نوجوانان می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، امروزه در رسانه‌ها خبرهای متعددی درباره رفتارهای بزهکارانه افراد از جمله دزدی، قتل، شدت یافتن معتادین و...به گوش می‌رسد. بزهکاری  پدیده ذاتی و طبیعی نیست و مجرمان از هنگام تولد مجرم نبوده‌اند بلکه عوامل متعدد و متفاوتی باعث رفتارهای ناهنجار در اجتماع شده است. 

اغلب روان شناسان مهم ترین علل این رفتار را عوامل شخصیتی و جامع شناسان نا به سامانی و ناهنجاری‌های اجتماعی عنوان می کنند به عبارتی ناشی از عدم خود کنترلی فرد، فقدان کنترل اجتماعی و آنچه که همگی بر آن اتفاق نظر دارند خانواده است.

"خانواده اولین و مهم ترین نهادی است که بر زندگی افراد تاثیر مستقیمی بر فرآیند فرزندشان دارد."

اگر فرد در دوران کودکی مرتکب خطا و اشتباهاتی شود و پدر و مادر نسبت به اشتباهش بی توجه باشند و با عادات ناپسند و ضد اخلاقی کودکان برخورد درست و اصولی نشود به علت ناآشنایی با معیار، ارزش و رفتارهای اجتماعی  در دوران نوجوانی  با بحران‌های شدید روحی- روانی رو به رو می شوند و تغییر شکل خواهند یافت و خود را به صورت انواع بزهکاری، انحرافات اخلاقی، کجروی‌های اخلاقی، اعتیاد خانمان سوز و.... نشان خواهند داد.

تاثیرات دیگری که ممکن است خانواده بر رفتارهای بزهکاری افراد داشته باشد از جمله بی سوادی و فقر فرهنگی، انحرافات اخلاقی یکی از اعضای خانواده، رواج خشونت و درگیری‌های خانوادگی، اعتیاد اعضا به الکل یا مواد مخدر، تعداد زیاد فرزندان و افراد خانواده، روش انضباطی و بسیار سختگیرانه و رواج تنبیه‌های بدنی، طلاق و از دست دادن والدین، دیدگاه و ارزش‌های ناپسند خانوادگی، تبعیض بین فرزندان خانواده است.

یک جامع شناس در رابطه با رفتار بزهکارانه جوانان بیان داشت: هر نوع رفتار و عملی که ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی را نادیده گیرد "بزه" است و فردی که این عمل را انجام دهد، بزهکار است و همچنین از نظر قانون مجرم هستند.

قرائی مقدم اظهار کرد: بزهکاری ارثی و ژنتیکی نیست. علل‌های متعددی در این نوع رفتار  دخالت دارد از نظر فقر، بیکاری، محیط زندگی، دوستان ناباب و خانواده(بد سرپرستی، بی سرپرستی، شیوه نامناسب برای تربیت و طلاق)

وی خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از رفتارهای بزهکارانه بهترین راه در خانواده محیطی آرام و شاد است  تا فرزندان  کمتر تحت فشار و تاثیر اتفاقات و افراد کوچه و خیابان‌ها قرار گیرند.



"مخاطبان گرامی می‌توانید از طریق آدرس اینترنتی havades@yjc.ir مشکلات انتظامی خودتان را برای ما ارسال کنید."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار