ستاری در دومین نشست دستاوردهای علوم و فنون لیزر ایران:

تکنولوژی فناوری لیزر نیازمند تجاری سازی و واگذاری به بخش خصوصی است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در دومین نشست دستاوردهای علوم و فنون لیزر ایران گفت: بیش از هر چیز نیاز داریم تکنولوژی فناوری لیزر را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "سورنا ستاری" معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در نشست افتتاحیه دومین دستاوردهای علوم و فنون لیزر ایران گفت: بنده در خصوص فناوری لیزر بازدیدهای زیادی در این مرکز داشته‌ام که خوشبختانه متوجه شدم در این زمینه بسیار توسعه یافته‌ایم.
 
وی با بیان این که چند نکته در رابطه با خلق فناوری‌های نوین به دست محققان ما ضروری است افزود: ما در حوزه دفاعی هم بحث‌هایی از همین قبیل داریم.
 
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر به سال گذشته خوب نگاه کنیم می‌بینیم که تعداد شرکت‌های خصوصی در حوزه‌های دفاعی بسیار افزایش پیدا کرده است.
 
ستاری متذکر شد: مثلا در خصوص هوافضا در حال حاضر تمام سیستم‌های قطعه‌سازی دفاعی و رادار در داخل کشور و توسط شرکت‌های خصوصی ساخته می‌شود.  
 
وی با بیان این که باید فرق بگذاریم بین برخورد با مرز دانش و تجاری سازی تصریح کرد: تجاری سازی یک مقوله دیگر است شما مرز دانش را به خوبی توسعه داده‌اید و مرز دانش جایی است که دولت باید در آن سرمایه‌گذاری کند.  
 
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان این که پول دولت در حوزه پژوهش برای اقتدار ملی است افزود: ما در حوزه‌های موشکی و هسته‌ای هزینه کردیم و نتیجه آن را دیدیم ولی تجاری سازی با پول دولت و رانت دولتی اتفاق نمی‌افتد.  
 
وی تصریح کرد: بی‌شک تجاری سازی از طریق مکانیزم بازار و بخش خصوصی محقق می‌شود.
 
ستاری در ادامه خطاب به محققان حاضر در جلسه گفت: شما به عنوان کسانی که در حوزه مرز دانش فعالیت می‌کنید باید از سیستم‌های تجاری سازی استفاده کنید چرا که فناوری باید از یک مرحله به بعد به بخش خصوصی واگذار شود.  
 
وی تصریح کرد: شما باید درصدی از درآمد خود را از محل فروش تکنولوژی‌های نوین تامین کنید که این امر موضوعی ضروری است.
 
معاون علوم و فناوری و تحقیقات رئیس‌جمهور ادامه داد: توصیه ما به بخش دولتی این است که در زمینه فروش تکنولوژی‌های ساخته شده در کشور اقدام کنند چرا که ما در این زمینه به خوبی می‌توانیم در کنار این محققان باشیم.  
 
ستاری در ادامه بیان داشت: بنده می‌بینم که شما لیزرهای زیادی ساخته‌اید که یک دهم آن در واردات کشور وجود ندارد یعنی این همه دستگاه لیزر که وارد کشور می‌شود یک دهم تکنولوژی شما نخواهد بود.
 
وی افزود: اگر در زمینه فروش فناوری تکنولوژی لیزر بخواهیم اقدامی بکنیم بی‌شک باید از کانال تجاری سازی و واگذاری آن به بخش خصوصی این امر میسر شود. 

همچنین معاون علوم و فناوری و تحقیقات رئیس‌جمهور در نشست افتتاحیه دومین دستاوردهای علوم و فنون لیزر ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به خصوصی سازی بخش علمی و کمک‌های دولت گفت: باید میان مرز دانش و تجاری سازی تفاوت قائل شد.
 
ستاری ادامه داد: تجاری سازی جایی است که ما از شرکت‌های دانش بنیان استفاده می‌کنیم و این بخشی است که باید با استفاده از تسهیلات پیگیری شود و بزرگترین اشتباه این است که دو را با هم قاطی کنیم.
 
وی ادامه داد: به طور مثال ما در حوزه لیزر بسیار موفق بودیم و بودجه دولت باید در راستای خارج شود که بتواند مرز لیزر را تکان دهد اما هنگامی که پیشرفت صورت گیرد و از این مرحله می‌گذریم نوبت به تجاری سازی می‌رسد.
 
ستاری تاکید کرد: بسیاری از تکنولوژی‌ها قابل ریزش به بخش خصوصی است و باید این اتفاق بیفتد در حوزه دفاع نیز شاهد همین موضوع خواهیم بود این مکانیزم یک مکانیزم بازار دارد.
 
معاون علوم و فناوری و تحقیقات رئیس‌جمهور اضافه کرد: هیچ گاه نباید تصور کنیم که سازمان انرژی اتمی می‌تواند لیزر پزشکی بسازد تا در مطب دکتر از آن استفاده شود چرا که وظیفه این سازمان این کار نیست و انجام این وظیفه باید از طریق شرکت‌های دانش بنیان خصوصی اتفاق بیفتد.
 
وی با اشاره به نقش دولت در اجرای این وظیفه‌ها گفت: دولت‌ با دادن تسهیلات کم بهره و کارهایی که می‌تواند در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان انجام بگیرد مانند معافیت مالیاتی، گمرکی و.... و در حال حاضر 200 شرکت دانش بنیان شدند و این عدد در حال افزایش است و اگر بخواهیم دانش را به زندگی شخصی مردم وارد کنیم باید این نوع روش را پیگیری کنیم.  
 
ستاری گفت: ما در بحث دانش قطعا بسیار موفق بودیم اما هیچ گاه پژوهشگران ما نتوانسته‌اند کار تجاری انجام دهند چرا که وظیفه آن‌ها این نبوده است.
 
معاون علوم و فناوری و تحقیقات رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری چندین نمایشگاه در دهه فجر گفت: یک نمایشگاه مهمی را در اوایل اسفند ماه برگزار خواهیم کرد و بحث شرکت‌های دانش بنیان را در حوزه‌های پزشکی در آخر بهمن خواهیم داشت و به طور کلی پس از 22 بهمن چهار همایش بزرگ را خواهیم داشت هم چنین اگر موضوعات مربوط به مرکز ملی قعطی شود آن را ابلاغ خواهیم کرد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: نشست ، دستاورد ، لیزر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار