زنجان؛

سفر رویایی به سرزمین بی‌خورشید

سرزمین بی‌خورشید یا همان غار کتله خور به عنوان غار شگرف طبیعی در دل کوه‌های گرماب از توابع شهرستان خدابنده واقع شده است که با قندیل‌های زیبا چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛ غار كتله‌خور، یکی از شگفت انگیز ترین غارهای دنیاست که می‌توان به وضوح قدرت؛اعجاز و عظمت الهی را در آن مشاهده کرد.

غاری که شگفتی هایش در وصف نی گنجد و باید دید و به نظاره نشست آنچه را که یزدان پاک  بر وجودش امر نموده است.

 این غار،غاري است خشكي -آبي، واقع در استان زنجان و در 155 كيلومتري جنوب زنجان و 173 كيلومتري شمال همدان و 410 كيلومتري تهران و 5 كيلومتري شهر كوچك گرماب واقع است.

غار کتله خور به طول تقریبی 10 کیلومتر در بهار سال 1331 هجری شمسی توسط یک هیات کوهنوردی و با همکاری مرحوم سید اسداله جمالی شناسایی و کشف شد.

در اطراف غار امکانات رفاهی مانند پارکینگ مناسب، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، رستوران و فروشگاه،اقامتگاه مناسب،کافی شاپ، آلاچیق و... مهیاست.

علت نامگذاری این غار به نام کتله خور

در بعضی ازمناطق غربی ایران به کوههای کم ارتفاع کتله می‌گویند و احتمالاً بدین جهت به این نام خوانده می شود که غار در یکی از این کوهها قرارگرفته‌است و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند و بجای کتله خورشید به آن کتله خور گویند.

این غار متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی است و هفت طبقه دارد که تا به حال فقط چهار طبقه از آن شناسایی شده است.

غار کتله‌خور پر از ستون‌های بزرگ آهکی است و جالب اینکه همین ستون‌های آهکی غار را سرپا نگه داشته‌اند اين غار از نظر سني تقريباً هم‌سن غار عليصدر همدان است البته اين دو غار از دو جهت با هم تفاوت دارند.

يكي اينكه غار عليصدر همدان غاريست كاملاً آبي اما غار كتله‌خور زنجان غاري است تقريباً خشكي. دوم اينكه آهكهاي غار كتله‌خور نسبت به آهكهاي غار عليصدر بسيار خالص‌تر هستند كه اين خود عاملي است جهت زيباترشدن غار، چراكه خالص بودن آهكها موجب شفافيت آنها و در نتيجه عبور نور از قنديل‌ها مي‌شود.

سر در ورودی غار که به شکل نسبتا مناسبی طراحی و ساخته شده و ورودی غار که در ابتدا بسیار باریک بوده، اما بعدها جهت عبور بازدیدکنندگان بهسازی شده است.

این غار دارای تونل های فرعی و استلاکتیت ها و استلاکمیت ها و ستون های بسیار در گذرگاه های اصلی است وقندیل های مخروطی آویزان از سقف ها در اثر داشتن ناخالصی ها، رنگ های متنوع به خود گرفته اند و آنها که ترکیبات به همراه نداشته و یا کمتر دارند به صورت بلورهای شیشه ای بسیار شفاف مشاهده می‌شوند.

این غار دارای بخش‌های مختلفی است که به ترتیب می‌توان میدان شیرخوابیده، میدان بیستون، میدان چهل‌ستون، سه‌راهی کوهی، میدان پنج‌شیر، تالار عروس، تونل قندیلی، اتاق عقد، پای فیل، شتر باجهاز، عروس و داماد، میدان شمع، دوجادوگر، نخل سوخته، میدان مریم مقدس و… را نام برد.

تمامی این بخش‌ها حاصل تجمع‌های مختلف آهکی است که هرکدام براساس شباهتی که به یکی از اشیاء اطراف ما داشته‌اند به این اسامی خوانده می‌شوند.

از ویژگیهای منحصر به فرد این غار می‌توان وجود ستونهای آهکی عظیم را نام برد که حاصل به هم پیوستن استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های آهکی هستند که باعث شده‌اند که این غار خود نگهدارندة خود باشد یعنی اینکه این ستونهای عظیم نقش نگهدارنده‌هایی را بازی می‌کنند که مانع از فروریختن سقف غار می‌شود.

جالب توجه است این غار در مراحل اولیة تشکیل خود غاری آبی بوده‌است تشکیل طبقات متعدد این غار باعث شده‌است که آب به طبقات زیرین نفوذ کرده و عملاً غار تبدیل به غاری خشکی گردد.

از دیگر ویژگیهای بارز این غار می‌توان وجود قندیلهای زیبا و شفاف آهکی و استالاکتیت‌های گُل‌کلمی را نام برد.

این غار از دیرباز مورد توجه گردشگران بوده که با افزایش امکانات در اطراف این غار روزانه بر تعداد بازدید کنندگان این غار منحصر به فرد و مرموز افزوده می‌شود.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: غار ، کتله خور ، آهکی ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.