رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور:

۱۰ سال حمایت مالی از اساتید و پژوهشگران علمی شناخته شده

ضرغام گفت: با کرسی پژوهشی برای استادان بنام و دانشمندان ایرانی در داخل و خارج از کشور که به لحاظ علمی شناخته شده باشند و نگاه راهبردی به تحقیقات خود داشته باشند، بمدت 10 سال مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند.

نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران وفناوران کشور در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: از تمامی پژوهشگران حمایت متوازن صورت می‌گیرد چنانچه در همین راستا، به همکاری با ۳۲ هزار پژوهشگر که از اساتید، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی هستند، اشاره کرد.

وی، با بیان امکانات موجود جهت استفاده از ظرفیت‌های دانشمندان و محققان برجسته، در قالب کرسی‌های پژوهشی، پسا دکترا و گرنت افزود: با کرسی پژوهشی برای استادان بنام و دانشمندان ایرانی در داخل و خارج از کشور که بلحاظ علمی شناخته شده باشند و نگاه راهبردی به تحقیقات خود داشته باشند، بمدت ده سال مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند که تاکنون ۲۱ کرسی پژوهشی از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران به تیم‌های تحقیقاتی و یا دانشمندان ایرانی مقیم داخل و خارج از کشور اعطا شده است.

ضرغام تصریح کرد: چنانچه تاکنون علاوه بر اعطای ۶۹ کرسی علامه طباطبایی و شهید آوینی از سوی بنیاد ملی نخبگان، حمایت پژوهشگران از طریق پسادکترا و گرنت محقق شده است .

 وی درباره همکاری با پژوهشگران از طریق گرنت، نیز اظهار داشت: منابع مالی از طریق گرنت، در اختیار دانشمندان و محققان برجسته داخل و خارج از کشور که فعالیت آنان مورد تائید کمیته‌های تخصصی صندوق پژوهشگران باشد، قرار می‌گیرد، همانطور که تاکنون ۳۶ گرنت به پژوهشگران داده شده است.

ضرغام در ادامه گفت: ۱۳ کارگروه تخصصی در صندوق حمایت از پژوهشگران ایجاد شده و هر کارگروه، ده موضوع را براساس نیازهای کشور مشخص کرده‌اند که برای انجام کار تحقیقاتی روی این موضوع‌ها و استفاده از نتایج آن توسط سازمان‌ها و نهاد‌ها، اطلاع رسانی خواهد شد تا از بهترین طرح پژوهشی در این زمینه‌ها حمایت شده و به رفع مشکلات جامعه منجر شود.

 وی همچنین به «ثبت اختراع»، به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های صندوق حمایت از پژوهشگران اشاره کرد و اظهارداشت: این صندوق تاکنون ۳۸ اختراع، در خارج از کشور، و عمدتا در آمریکا، به ثبت رسانده که هشت اختراع به مرحله فروش رسیده و ۵۴ اختراع نیز تائید شده و در حال انجام مراحل مربوطه می‌باشد.

ضرغام تصریح کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران، تاکنون طرح‌های پیشنهاد شده پژوهشگران و محققان کشورمان را پس از بررسی و تصویب در کمیته‌های تخصصی، مورد حمایت‌های مالی قرار می‌داداما هم اکنون علاوه براین رویه، براساس سیاست جدید صندوق و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های علمی خارج از کشور، نسبت به سفارش تحقیقات به دانشمندان اقدام می‌کند.

 وی با توجه به ماموریت این صندوق جهت حمایت از علم و فناوری، و مقایسه آن با بنیادهای علم دنیا، گفت: در کشورهایی مانند امریکا، برای توسعه علم، فقط نگاه به ظرفیت‌های داخلی خود نداشته بلکه با نگاه کلان، سعی در افزایش ظرفیت‌های علمی بنفع کشورشان دارند.

ضرغام، این تجربه را مختص آمریکا ندانست و اظهار داشت: این تجربه در ۱۳۵۰ سال پیش در دانشگاه جندی شاپور نیز مشاهده شده است بطوریکه از دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی بهره گرفته می‌شد.

 وی الگوگیری از این تجربه را در قالب یک برنامه راهبردی که نگاه راهبردی به امر پژوهش و فناوری بنفع پژوهشگران و فناوران داشته، در اجرای سیاست جدید صندوق متجلی دانست و تصریح کرد: واحد «دیپلماسی علمی» صندوق حمایت از پژوهشگران، برای تحقق این هدف و برای گسترش علم جهانی و کمک گرفتن از ظرفیتهای علمی دنیا، ایجاد شده است.

 وی خاطرنشان کرد: برای قدم بعدی، تعیین اولویت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مورد نظر خواهد بود که هم صندوق حمایت از پژوهشگران و هم معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری از طرحهای کلان حمایت می‌کند تا با یکپارچگی بیشتر در جهت رشد و شکوفایی کشور و رفع نیازهای جامعه گام برداریم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار