بانوان ایرانی اولین قربانیان وایبری / سهولت ارتکاب جرم با شبکه‌های اجتماعی موبایلی / چگونه از سرقت اطلاعات جلوگيري کنيم؟

"قانون فیلترینگ" در تمام کشور های"جهان"بنا بر مصلحت ،‌فرهنگ و مسائل سیاسی و مالی اعمال می شود و در مورد شبکه های پیام رسانی چون وایبر و واتس اب نیز این قانون اجرا می شود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ ارتباطی سریع و کم هزینه بر بستر اینترنت، اتفاقی که در چند سال اخیر تبدیل به یکی از خدمات شبکه اینترنت گردیده و بسیاری از کابران را به سمت خود جذب کرده است، هستند کاربرانی که اطلاعات زیادی از امکانات شبکه اینترنت ندارند اما در یکی از شبکه های ارتباطی همچون "وایبر" و یا "واتس اپ" حضوری فعال دارند، بسیاری از کاربران این شبکه های ارتباطی بر این عقیده اند که در حال انجام گفتگوهای امن هستند، این در حالی است که نفوذ به بسیاری از شبکه های ارتباطی نظیر "وایبر" بسیار ساده تر از حد تصور است.

امنیت در حوزه سایر تعریفی مشخص دارد، مانع شدن از دسترسی بیگانگان به جزئی ترین اطلاعات ما، این در حالی است که شبکه های ارتباطی بر بستر فروش و جمع آوری اطلاعات فعالیت می کنند.

با تمام این اوصاف از دید برخی از کشورها اینگونه شبکه های ارتباطی ابزاری برای سهولت کار تروریست ها برای اقدامات خود گردیده است و از دید برخی دیگر نبود امنیت کاربر و نداشتن حریم امن خصوصی باعث ایجاد اختلال در کار او می شود، به همین خاطر در بسیاری از کشورها با استفاده از فیلترینگ مانع استفاده کاربران از اینگونه شبکه ها شده اند.

در این گزارش نگاهی به قانون فیلترینگ در برخی از کشور ها و دلایل آنها برای این رویه انداخته ایم و در کنار به بررسی چند ترفند برای حضور امن تر در شبکه های ارتباطی پرداخته ایم.

انگلیس


اما قضیه وقتی جالب‌تر شد که چند روز پیش، پای انگلیس، یکی از پرمدعاترین کشورهای غربی در زمینه آزادی اطلاعات، به ماجرا باز شد. به گزارش گاردین، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد برنامه‌ای در دست دارد تا قانونی برای بلوکه کردن اپلیکیشن‌هایی که پیام‌های رد و بدل شده را رمزگذاری می‌کنند تصویب کرده و به اجرا بگذارد. اگر این تصمیم عملی شود، سرویس‌هایی مانند واتس اپ، آی مسیج، تلگرام و غیره مجبور خواهند شد برای زنده ماندن در انگلیس، تغییراتی اساسی را در سیستم‌های خود اعمال کنند. قانون مورد نظر به دولت اجازه خواهد داد تا هر سرویسی که پیام‌هایش را رمزگذاری می‌کند، مورد هدف قرار داده و بلوکه کند.

رسانه‌های غربی نوشته‌اند پس از وقوع حملات اخیر در پاریس، کامرون در مورد استفاده گروه‌های تروریستی و افراد مجرم از این اپلیکیشن‌ها نگران است و میخواهد بستری را فراهم کند که دولت در اینگونه موارد بتواند پیام‌ها را به راحتی کنترل و شنود کند. به نظر میرسد بسیاری از سرویس‌های پیام‌رسان مایل به برداشتن رمزگذاری از روی پیام‌های رد و بدل شده نیستند و در صورت تصویب چنین قانونی توسط دولت کامرون، خدمات خود را در انگلیس تعطیل خواهند کرد (درست مثل Lavabit که سرویس ایمیل رمزگذاری شده به کاربران ارائه میداد و پس از مخالفت دولت، تعطیل شد).


رسانه‌های منتقد این اقدام کامرون چون TheNextWeb نوشتند که این موضوع برای انگلیسی‌ها مهم است که بدون ترس از شنود و دیده شدن پیام‌های متنی و صوتی‌شان در بستر اپلیکیشن‌ها، بتوانند از نرم‌افزارهای انتخابی خود استفاده کنند. کامرون می‌تواند ادعا کند که این پلتفرم‌ها موجب استفاده گروه‌های خرابکار می‌شود، اما این استثناء است و نه یک قاعده.اما اگر شرایطی که کامرون میخواهد رخ دهد، اوضاع مثل تظاهرات اشغال وال استریت در آمریکا خواهد شد. بعد از سرکوب این تظاهرات افشا گشت که آژانس‌های امنیتی آمریکا چون NSA و FBI با شنود مکالمات و مکاتبات معترضان توانسته‌اند به سرکوب و مقابله با آنان بپردازند.

چین

مدتی است که کاربران چینی از سختی دسترسی به اپلیکیشن‌هایی خاص در چین مانند Kakao Talk و Line از محبوب‌ترین اپ‌های آسیا به‌ویژه در چین و هندوستان شکایت دارند. Kakao Talk توسط شرکتی واقع در کره جنوبی با نام Kakao Corp عرضه شده و Line نیز ژاپنی است. دولت چین اعلام کرده که این دو اپ را مسدود می‌کند چون معتقد است از آن به عنوان کانال‌هایی برای گردش اطلاعات مربوط به تروریسم و چگونگی ساخت بمب استفاده می‌شود. همچنین تروریست‌ها می‌توانند از امکانات ویدئویی این وبسایت‌ها استفاده کنند.

لی جین گویو مسئول واحد سیاست اینترنت در چین ادامه داد: با سایر سرویس‌های پیامکی خارجی مانند Vower, TalkBoxو Didi نیز باید با احتیاط برخورد کرد. وی ادامه داد: ما در چین سرویس پیامکی ساخت داخل مناسبی با عنوان Weixin را داریم که به نوعی مشابه WeChat است و همه کارایی‌های آن را دارد و می‌توان از آن استفاده کرد، هرچند تروریست‌ها در این اپ نیز می‌توانند ورود پیدا کنند.

گفتنی است چین از کشورهایی است که در نظارت بر اینترنت بسیار سختگیر است و دائم در تلاش است تا با استفاده از سیستم فیلترینگ Great Firewall از دسترسی مردم این کشور به توئیتر، یوتیوب و … جلوگیری کند. در حال حاضر فلیکر یاهو و OneDrive یاهو نیز در این کشور مسدود است.

عربستان

در حالی که بیش از ۳۴ درصد از تماس‌های بین‌المللی در سطح جهان، با استفاده از اپلیکیشن‌های در بستر اینترنت انجام می‌گیرد، اواسط سال ۲۰۱۳ بود که اداره تنظیم مقررات ارتباطی عربستان سعودی، دسترسی به اپلیکیشن پیام رسان و ارتباطی وایبر را در این کشور قطع کرد. این اداره تهدید کرده است که اگر سایر اپلیکیشن‌های پیام رسان، مقررات این اداره را برآورده نسازند، اقدامات مشابهی در انتظار آن‌ها خواهد بود.

یک مهندس نرم‌افزار مشهور به نام ماکسی مارلین اسپایک، در سال گذشته میلادی اعلام کرد که دو اپراتور موبایل عربستان به نام‌های اتصالات اتحاد و موبایلی از او خواسته‌اند راهی به آن‌ها بیاموزد تا بتوانند قابلیت پیام‌رسانی توئیتر، فیس‌بوک و سایر شبکه‌های پرطرفدار اجتماعی را مسدود کنند. پس از این اظهار نظر، اپراتور موبایلی، برقراری هرگونه تماس با مارلین اسپایک را تکذیب کرد.  در انتهای سال اخیر میلادی، کاربران موبایل در کشور عربستان سعودی اعلام کردند که علی رغم گفته مسئولان این کشور مبنی بر مسدود بودن وایبر، آن‌ها چند روزی است که می‌توانند از سرویس‌های این اپلیکیشن استفاده کنند. علت این امر، رسیدن آپدیت جدیدی برای محصولات وایبر در بستر آی.او.اس، اندروید و ویندوز است که توانسته محدودیت ایجاد شده از سوی ادارات دولتی را دور بزند.


امارات

وایبر در امارات متحده عربی نیز برای مدتی مسدود شد که دلیل این اقدام، تلاش برای حفظ درآمد شرکت‌های مخابراتی خصوصی و دولتی و همچنین محدود کردن دسترسی به اپلیکیشن‌هایی بوده است که دولت روی آن‌ها کنترل ندارد. «اتصالات» و DU دو اپراتور ارتباطی در کشور امارات، همچنین نرم‌افزارهای اسکایپ و مسنجر بلک‌بری (BBM) را نیز برای مدتی بلوکه کردند.

مصر

اداره تنظیم مقررات ارتباطی کشور مصر نیز اعلام کرد که در برنامه دارد اقدام مشابهی را بر روی وایبر و برخی دیگر از نرم افزارها به دلایل "اقتصادی و امنیتی" انجام دهد. عمرو بداوی، رییس این اداره اعلام کرد: "این اپلیکیشن‌ها، به مشترکان خود اجازه می‌دهند تماس‌های رایگان برقرار کرده و پیام‌ها و فایل‌های صوتی و تصویری را به صورت مجانی برای یکدیگر ارسال کنند، در حالی که معلوم نیست منابع مالی این نرم‌افزارها از کجا تامین می‌شود!"

پس از اقدامات این کشورهای عربی، شرکت وایبر اعلام کرد به زودی آپدیتی را منتشر می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد حتی اگر در چنین کشورهایی زندگی می‌کنند، از سرویس‌های تماس تلفنی، ارسال پیام و ارسال فیلم و عکس وایبر بهره ببرند. مدیر اجرایی وایبر در آن مقطع گفت که اگرچه تعداد کاربران ما در عربستان در مقیاس کاربران جهانی مان نسبت قابل توجهی نیست، اما اصل و هدف ما این است که برای همه کاربران، امکان دسترسی آزاد را فراهم سازیم.

نگرانی دولت‌ها و اپراتورهای عربی از گسترش اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و ارتباطی از دو جهت است: اول اینکه این نرم‌افزارها، بستری جهت ارسال پیام و برقراری تماس از طریق اینترنت و به صورت تقریبا رایگان را فراهم می‌کنند و با این وجود، کاربران سرویس‌های پیام‌ مخابراتی (SMS, MMS) و سرویس‌های مکالمه‌‍‌ای اپراتورها، روز به روز کاهش یافته و این اتفاق باعث کاهش شدید سود سرشار اپراتورها می‌شود. از سوی دیگر، کنترل دولت‌ها بر روی پیام‌ها و تماس‌های رد و بدل شده بوسیله اپلیکیشن‌ها محدود یا قطع بوده و آن‌ها دیگر نمی‌توانند هر موقع که اراده کردند، ارتباطات بین کاربران را کنترل و شنود کنند.

لبنان

در کشور لبنان نیز با توجه به موقعیت ویژه این کشور و جنگ تمام‌عیار با اسرائیل، استفاده از وایبر کنترل می‌شود. حتی برخی این وسیله را یک ابزار جاسوسی می‌دانند که قرار است اطلاعات مسلمانان به‌ویژه گروه حماس را سرقت کند اما تیم طراح وایبر در وبلاگ‌های متعدد تلاش می‌کنند تا نگرش لبنان را به این شبکه اجتماعی تغییر دهند.

عراق

در کشور عراق هرچند تا پیش از این استفاده از همه شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها آزاد بود ولی از ژوئن سال‌ جاری به دلیل حضور گروه داعش در این کشور، اوضاع به گونه‌ای دیگر رقم خورد و درحال حاضر توئیتر، یوتیوب و فیس‌بوک به طور کامل فیلتر هستند. وزارت ارتباطات عراق برای مقابله با سازماندهی بیشتر گروه داعش در عراق از طریق این اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی، آنها را فیلتر و مسدود کرده است. ماجرا فقط به این ختم نشد. مسئولان وزارت ارتباطات این کشور هر چند علاقه‌ای ندارند دسترسی مردم عادی به این اپلیکیشن‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی محدود شود ولی به دلیل مقابله با گروه داعش خود را مجبور به این کار می‌دانند. این فیلترینگ‌ها از بغداد آغاز شد و حالا در هر نقطه از این کشور که امکان برقراری ارتباط اینترنتی وجود داشته باشد، فیلترینگ هم دیده می‌شود.

سوریه

در حال حاضر در سوریه نیز شاهد شرایطی مشابه عراق هستیم و بسیاری از وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها مسدود هستند. در سوریه نگاه خوبی به وایبر وجود ندارد و حتی در ماه جولای سال 2013 ارتش سایبری سوریه که گروهی از هکرها هستند، اپلیکیشن وایبر را هک کردند ولی گفته می‌شود هیچ اطلاعاتی از کاربران به سرقت نرفت.

         نگاهی روانشناسی به شبکه ارتباطی

به نظر نمی رسد در همین مدت کوتاهم بتوانیم دسترسی های خود را به این شبکه ها کم کنیم، وابستگی بیش از حد و ضروری دانستن حضور در این شبکه تبدیل به فرهنگی جدید در حوزه ی ارتباطات شده است، فرهنگی که در آن استفاده از شبکه های ارتباطی به نوعی فنی بودن را نشان می دهیم،‌ تشکیل صد ها گروه در "وایبر" و یا چک کردن لحظه به لحظه ی "واتس اپ"، "تانگو"، "لاین" و "اینستاگرام" بخشی از همین فرهنگ است که به نوعی عادت نیز شده است.

در حقیقت چه نیازی به مطالعه ی تمام پست های قرار گرفته در گروه های مختلف "وایبر" داریم؟


دکتر معصومه حاتمی استاد دانشگاه و روانشناس؛ درگفتگو با دریچه فناوری اطلاعات مي گويد: شبکه های اجتماعی برخلاف نامشان دارند خانواده ها را از هم دور مي كنند. وایبر؛ واتس اپ؛ لاين و... ازچنان تنوع و جذابیتی برخوردار اند که کاربران را مجذوب خود مي كنند و در واقع نوعي اجتماعي شدن لحظه اي را براي فرد به ارمغان مي آورند اما لازم است بدانيم اين نوع اجتماعي شدن در دراز مدت نتيجه عكس مي دهد و فرد پس از مدتي تجربه تنهايي، نامني و انزوا را با هم در وجود خود حس مي كند.




این تنوع و جذابیت باعث می شود که خانواده ها بیشتر وقت خود را در گشت گذار در دنیای مجازی بگذرانند، قطعا اين را شما هم حس كرده ايد. افراد بعضا حتي جواب هم را نمي دهند، سفره ي شام منتظر جمع شدن افرادي ميشود كه اصلا در اين دنيا نيستند، هركس در اتاق خود يا در گوشه با اينترنت بي سيم در دنياي ديگري سير مي كند؛ خانواده ها هم ديگر عادت كرده اند.

راهكار چيست؟
ما روانشناسان معتقديم اين امر نياز به تكرار در تذكر و فرهنگ سازي دارد؛ لازم است از تكنولوژي بهره برده بي آنكه كوچكتريت آسيبي از سمت آن شامل حال ما شود؛ از فناوري بايد استفاده كرد و در جهت تسهيل زندگي بهره برد اما متاسفانه ما ايراني ها كمي در بهره گيري از فناوري شتابزده عمل مي كنيم و سريعا درگير آن مي شويم و از آن بهره نمي بريم.

براي مثال : آيا مي دانستيد خانم ها در ايران بيشترين آمار استفاده از شبكه هاي اجتماعي را دارند؟

از نظر کارشناسان نه تنها نباید با این مسئله بصورت منفی مقابله شود بلکه می توان با فرهنگ سازی از این تکنولوژی بعنوان یک فرصت استفاده کرد. بررسی ها نشان می دهد که در ایران به علت شاغل بودن و دسترسی راحت به اینترنت، استفاده بانوان از شبکه های وایبر و واتس اپ و...نسبت به آقایان بیشتر است و اين امر نياز فوري به  آموزش و فرهنگ سازی دارد تا بتوانيم از اثرات مخرب آن جلوگیری کرد. چرا كه خانم ها در منزل كانون گرم خانواده به حساب مي ايند و هيچ چيز بد تر ازين نيست كه در خانواده اي به عنوان مثال مادران درگير و يا به اصطلاح : معتاد تكنولوژي شوند.



لازم به ذكر است كه در زمان‌های نه چندان دور خانواده ها کمتر با چنین مشکلی روبرو بودند؛البته در آن ايام هم نگراني هايي بود كه امروزه با فرهنگ سازي كمي بر طرف گرديده است.
 در آن ایام تلوزیون وسیله ارتباطی با جهان خارج ازخانه بود ولی حداقل خانواده ها بصورت فیزیکی و چشمی در کنار هم بودند اما متاسفانه با میان آمدن چنین شبکه هایی بسیاری از همسران خود گله دارند که حتی بدلیل استفاده از این شبکه ها کوچکترین وظایف خود را به عنوان همسر فراموش کرده و باعث بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل "خودکشی"،  "خیانت"، "افسردگی"  و یا با مقایسه همسر خود با طرف مقابل در دنیای مجازی باعث بسیاری ازجدائی ها شده است.



متاسفانه بسیاری ازخانم ها در این شبکه ها اقدام به درد دل با افرادي بيرون از خانواده كرده اند كه اصلا نمی دانند آیا آن شخص حقیقی هست یا نه!؟؟؟ موضوعي که باعث فاش شدن اسرار خانوادگی شده و بعدا توسط همین افراد علیه خود شخص استفاده شده بسيار مشكل زا بوده است، بايد قبول كنيم كه شبكه هاي اجتماعي همچون وايبر و واتس اپ و...تازه تاسیس هستند و البته هنوز امتحان خود را پس نداده اند.
همچنين بدلیل عدم وجود تضمين امنیت درد نیای مجازی این شبکه ها در آینده ای نه چندان دور تمامی مشکلات خود را نشان خواهد داد که باعث بسیاری از گرفتاری ها خواهد شد، 
معتقديم که اگر دولت، کارشناسان و مشاوران دینی و خانواده و رسانه ها بتوانند فرهنگ سازی مناسبی جهت استفاده از این ابزارها فراهم کنند نه تنها مشکلی در بین خانواده ها بوجود نمی آید بلکه خود؛ زمینه ي پیشرفت درخیلی از مسائل می شود مانند همان مثال معروف: چاقو اگر دردست یک کودک باشد ممکن است بخود و دیگران صدمه بزند اما یک جراح از آن بعنوان وسیله نجات انسان استفاده مي کند.

         چگونه حضوری امن در شبکه های ارتباطی را تجربه کنیم ؟


مهمترین نکته مشخص نشدن موقعیت ما هنگام گفتگو است، شاید شما هم علامت موقعیت را در کنار نام برخی از دوستانتان دیده باشید و اگر کمی کنجکاو باشید با زدن برروی این علامت  می توانید آخرین موقعیت دوستانتان در "وایبر" را مشاهده کنید.



برای اینکه این اتفاق برای شما نیفتد، در هنگام گذاشتن مطلب توجه داشته باشید علامت مکانیاب بنفش نباشد، با این اوصاف در نظر داشته باشید که منبع درآمد اینگونه نرم افزار ها فروش اطلاعات کاربران است و شاید با این روش دوستانتان از موقعیت شما بی خبر باشند اما اطلاعات شخصی شما در سرور های شرکت وایبر ذخیره می شود و آنها به اطلاعاتی بیش از موقعیت شما دسترسی دارند.

         موسس وایبر کیست ؟

وایبر مدیا شرکتی قبرسی است که در بلاروس و رژيم صهيونيستي مراکزی برای توسعه دارد. این شرکت را تالمون مارکو، کارآفرین اسرائیلی – آمریکایی، دانش آموخته علوم کامپیوتر دانشگاه تل آویو و عضو سابق نیروهای دفاعی اسرائیل تاسیس کرده است.



تالمون مارکو به مدت چهار سال در ارتش رژيم غاصب سابقه خدمت دارد و همچنین به عنوان مدیر اجرایی بخش اطلاعات در هسته مرکزی ارتش فعالیت داشته است. وی در زمینه تولید جاسوس افزارها، ویروس‌های دانلود کننده اطلاعات و برنامه‌‌های هک، سابقه درخشانی را در کارنامه نیروهای دفاعی اسرائیل برای خودش به ثبت رسانیده است.




         درآمدش از کجاست ؟

کاربران وایبر در ۷ مه ۲۰۱۳ به ۲۰۰ میلیون کاربر رسید و جالب‌تر اینکه کاربران در روز حدود 10 میلیون مکالمه با میانگین 2 میلیارد دقیقه انجام می‌دهند و بیش از 6 میلیارد پیامک در ماه ارسال می‌کنند که در نوع خودش جالب توجه است، با این حال مدل چرخه سرمایه این شرکت نامعلوم بوده و تبلیغات یا هیچ منبع درآمدی ندارد! حال سوالی که فکر هرکسی را به خود مشغول می‌کند این است که وایبر با چه هدفی، به صورت کاملا رایگان و کیفیت مطلوب در تمامی نقاط مختلف جهان عرضه شده است؟!




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۹:۱۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
بعله این همه از مضرات این شبکه ها و جاسوسی بودنشون صحبت میشه
اما سوال اصلی اینجاست که آیا مسئولان ما خواب هستن؟!
چرا فکر چاره ای در این مورد نمیشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
فناوری
۱۲:۴۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
من از نزم افزار پیام رسان ایرانی بیسفون استفاده می کنم که سرعتی بسیار با لا تر از وایبر داره و ایرانی هست.
بیسفون فوق العاده هست.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی
۰۸:۳۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
خوبه ادم در هر زمینه و قبل از انجام هر کاری فقط کمی فکر کنه .اینکه ابزاری را طراحی کنند و مجانی در اختیار کل دنیا بگذارند را هر عقل سلیمی باید شک کند. هرچند انها اول فکر درامد خود را کرده اند بنابر این (شنونده باید عاقل باشه) البته دولت هم نباید در بحث فیلترینگ اینقدر بی خیال باشه.
United States of America
امیر
۰۸:۰۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
به نظر من با فیلتر کردن کاری درست نمیشه چون بعد از اون همه میرن دنبالدنبال فیلترشکن. باید درجامعه فرهنگ سازی کرد وراه استفاده درست رو به مردم یاد داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
هيچ گربه اي براي رضاي خدا موش نميگيره.
اما از طرفي هم نميبايست از تكنولوژي هاي جديد بي اطلاع بود چون از آن ابزاري براي بيسواد نشان دادن شما استفاده خواهد شد.
پس چاره اي نيست جز همان تذكرات فوق و اطلاع رساني خطرات آن به مردم.
ويا فيلتر كه ساده ترين راه است
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۰:۱۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
عزیز استفاده این نوع برنامه ها سواد رو بالا نمیبره کسانی که استفاده میکنن فقط مصرف کننده اند همین فقط به نام تکنولوژی چیزهایی رو به خورد مردم میدن که زیانش از سودش خیلی بیشتره من مخالف استفاده این نوع برنامه ها نیستم ولی سواد اونه که خودت این جور برنامه ها رو بسازی و هدفت خدمت به مردم باشه نه زیان رساندن به آن ها
Iran (Islamic Republic of)
M.R.T!
۱۴:۴۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
اتفاقا اصلا هم فیلتر کردن آسون نیست.
باید یه تیم بیاد و هکش کنه.
اینجوری با یه تیر دو هدف رو میزنن.
Iran (Islamic Republic of)
Mamad
۰۱:۵۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
مطالب خیلی جالب بود و سوال اصلی اینه که وایبر دراموش از کجاست؟!:|
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۰۰:۵۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
به نظر من این نرم افزارها خیلی هم خوبه ..
فقط بیشتر مردم فرهنگ استفاده ندارن.
به جای فیلتر کردن باید فرهنگ سازی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
فیلترش کنید بره بابا
United States of America
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
سلام جای دیگه ای نتونستم درخواستم رو بگم اینجا نوشتمش. لطفا در خصوص علت کاهش شدید سرعت اینترنت رایگان شبانه مخابرات در شهر خمین استان مرکزی گزارش تهیه کنید. سرعت اینترنت در این ساعات به قدری کاهش پیدا می کنه که عملا مساوی قطع اینترنت می باشد. و این در شرایطی است که در مرکز استان، اراک و یا دی هیچ منطقه دیگری در کشور این مسئله وجود ندارد. دلیل آن فنی هم نمی باشد زیرا نزدیک به دو ماه است این شرایط ادامه دارد. چرا باید سیاست یک بام و دو هوا باشد. ما هم مثل بقیه مردم ایران هستیم و باید مشابه آنها با ما رفتار کنند. ممنون اگر پیگیری کردید
Iran (Islamic Republic of)
fatemeh
۲۰:۱۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
قبلا كه جديد نشده بوديد باشگاه خبرنگاران رو بيشتر دوست داشتم اين رو ميتونم از تعداد زياد نظرهايي كه براي خبراتون ميگذارم كه به حدود 330 تا رسده نشون بدم ولي الآن كه قيافه ي سايت عوض شده زياد سر نزنم فكر كنم.چون هم font
نوشته ها رو دوست ندارم و هم مدام صفحه رو براي ديدن خبر هاي گوشه ي صفحه جابجا كنم كه برام خوشايند نيست!نميشه به همون شكل قديمي برگردونيد سايتمونو؟؟؟
ولي به هر حال خسته نباشد چون معلومه خيلي زحمت كشيديد و ميكشيد.
Iran (Islamic Republic of)
fatemeh
۱۹:۵۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
حالا شما مدام اينا رو ميگيد ولي كو گوش شنوا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
از‌این‌دست‌مطالب‌برای‌شناخت‌ماهیت‌فضای‌مجازی‌خیلی‌خوبه.‌تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
از‌این‌دست‌مطالب‌برای‌شناخت‌ماهیت‌فضای‌مجازی‌خیلی‌خوبه.‌تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
از‌این‌دست‌مطالب‌برای‌شناخت‌ماهیت‌فضای‌مجازی‌خیلی‌خوبه.‌تشکر
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۹:۴۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
با سلام .
اینکه وایبر و واتس اپ جاسوسی هستند و امنیت ندارند درست . ولی هر آدمی که باشد از این سهولت در ارسال پیام خوشش می آید . و بدیهی است که از این نوع ارتباطات استفاده کند .
خب چرا برای مقابله با این نوع بحران برنامه نویسان ایرانی به فکر راه چاره نیستند ؟ برنامه ای که هم امنیت بالایی داشته باشد و هم با اینترنت کار کند (برای سرعت بالاتر و خدمات بیشتر) .
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
توحید
۱۴:۱۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
چرا ساختن ولی زیاد ازش استفاده نمیشه.بیسفون شبکه اجتماعی ایرانیه و کارکردش هم مثل وایبره . تو همین باشگاه خبرنگاران هم گذاشته بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
الان بیشتر از دو سه هفته ست که مسئولین گرامی دستور فیلترینگ واتس اپ رو دادن.اینکه چرا با وجود این همه بحث شنود از کاربرا و درز اطلاعاتشون همچنان فیلتر نشده و بازارش داغه باید پرسید مسئولین مربوطه دارن چیکار می کنن؟
آخرین اخبار