تبریز؛

مجموعه تاریخی ربع رشیدی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تبریز

کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی گفت:در اوایل قرن هفتم هجری با توجه به اینکه مغول ها از بزرگان و دانشمندان به عنوان وزیر و دبیر استفاده می‌کردند ادعا داشتند که اداراه ی کشور و امورات هم به دست ایرانیان باشد.

امینییان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود:ربع رشیدی از اولین بنیانهای این امور خیریه به دست رشید الدین فضل الله همدانی در شمال شرق تبریز بود که وقف نامه آن در سال 709 نوشته شد و نهایت کارگرد آن از سال 713 شروع به فعالیت کرد.

وی تصریح کرد:این مجموعه شامل بنای اصلی از جمله دارالشفا یا بیمارستان-خانقاه-روضه یا مقبره ی بانی ومسجد بودکه موقوفات بر آن وقف می شدند .

کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی گفت: غازان خان برای نمایاندن وجهه ی اسلامی خود دست به اصلاحاتی زد که این اصلاحات بیشتر توسط رشید الدین فضل الله همدانی شکل گرفت.

وی از جمله این اصلاحات به ساخت بخش‌های رسیدگی به امور فرهنگی توده های ضعیف جامعه و ساخت مجموعه بنیادهای خیریه که در آن به امور مذهبی-فرهنگی و تبلیغاتی مردم در مسیر عرفانی- اسلامی توجه می شد اشاره کرد.

امینیان با بیان پتانسیل‌ها وشاخصه فرهنگی- مدیریتی که در گذشته به عنوان بزرگترین مجموعه مدیریتی دنیا تلقی می‌شد،اظهار کرد:در گذشته افرادی برای حفظ و نگهداری آن مجموعه با فعالیت و سکونت در آنجا آن محل را تبدیل به شهرک بزرگی کردند که دارای مراکز تجاری-کاروانسراها-قنات‌ها و کاریزها-حمام ها-سقاخانه ها و حوض های آب احشام بودند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به به عملیات پاکسازی آن منطقه از وجود معتادان در دهه ی 80 افزود:طی اقدامات حفاری باستان شناسی هم اکنون فعالیت های ربع رشیدی در حال انجام است و با توجه به شرایط فوق العاده و اهمیت ارزش‌های فرهنگی،میراث فرهنگی استان در نظر دارد با برنامه ریزی های مکرر این مجموعه را تبدیل به سایت گردشگری دایمی کند.

حق پرست همچنین با تاکید بر نگاه عمیق تاریخی – فرهنگی گردشگری گفت: در این راستا برنامه های جامع و کلی تنها استانی نبوده است و معاون میراث فرهنگی و گردشگری کشور هم با حضور در ربع رشیدی و بررسی این مجموعه را دارای ارزش بالای ثبت جهانی خواند و احیا و بازسازی ربع رشیدی را در الویت برنامه ها دانست.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.