مستندی از روند شکل‌گیری و اقدامات شبکه سلطنتی BBC + فیلم

25 دی ماه 87 حدود 5 ماه مانده به انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری یک شبکه تلویزیونی با ظاهر خبری به بهره‌برداری رسید، شبکه‌ای که حالا با گذشت چند سال، قضاوت درباره فعالیتش راحت‌تر شده است.

به گزارش گروه چند رسانه‌ای باشگاه خبرنگاران، دی ماه 1319، این صدای "موقر بالیوزی" است که برای اولین بار آغاز به کار بخش فارسی رادیو BBC را اعلام می‌کند، او یکی از بهائیان شناخته شده لندن است که بعد از تصمیم انگلیس برای راه‌اندازی یک رادیوی فارسی‌زبان در جریان جنگ جهانی دوم با همراهی تعداد دیگری از بهائیان پشت میکروفن‌های BBC می‌نشیند.

سال 1330 ساعت پخش برنامه‌های رادیو BBC افزایش می‌یابد و 2 سال بعد در روزهایی که عوامل بهایی سفارت انگلیس در ساختار یک مثلث اجرایی به فکر کودتا بودند رادیو BBC اسم رمز را اعلام می‌کند.

رادیو انگلیسی‌ها در حوادث کودتای 28 مرداد سال 32 نقش‌آفرینی میدانی داشت، سال‌های بعد از کودتا و در ترتیب و توالی حوادث تاریخی؛ صادرات صوتی انگلیسی‌ها همچنان ادامه می‌یابد.

سال 2006، "گوردون براون" وزیر دارایی وقت انگلیس بیان می‌کند بودجه‌ای معادل 15 میلیون پوند برای راه‌اندازی بخش فارسی BBC در نظر گرفته شده است، بعد از این جملات تلاش طبقات BBC برای کارمندتراشی و تدارک‌نمایی بودجه اهدایی ملکه انگلیس به راه می‌افتد تا نهایتا در 25 دی ماه سال 87 و در فاصله چند ماه تا انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران صدای استعمار تصویر هم پیدا می‌کند و در آستانه انتخابات سال 88 فعالیت تلویزیونی سلطنتی انگلیس در جهت اهداف ماهیتی‌اش شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار