رییس سندیکای صنعت برق در پاسخ به باشگاه خبرنگاران :

جلوگیری از انباشت بدهی پیمانکاران با اصلاح اقتصاد برق/ شبکه برق عراق با کابل های ایرانی تجهیز می شود

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران، گفت: برای نخستین بار یک شرکت ایرانی برنده مناقصه اجرای کابل 132 کیلو ولت در عراق به طول 300کیلومتر و ارزش 40 میلیون دلار شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علیرضا کلاهی رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران، گفت: برای نخستین باریک شرکت ایرانی برنده مناقصه اجرای کابل 132 کیلو ولت در عراق به طول 300کیلومتر و ارزش 40 میلیون دلار شده است.

 وی با بیان اینکه مالزی، ترکیه، کره، ایتالیا، آلمان، سوئیس، امارات و عربستان از دیگر کشورهایی بوده اند که در این مناقصه شرکت کرده بودند،اظهار داشت: عراقی ها پس از حضور داعش علاقه کمتری به سپردن پروژه به ترکیه و عربستان پیدا کردند.

کلاهی گفت: البته حضور هیات‌های ایرانی نیز در فعالیت‌های کنونی صنعت برق در عراق هم بی تاثیر نبوده است.

رییس شرکت سیم وکابل ابهر با بیان اینکه منطقه عراق در طول روز تنها 2 ساعت برق پایدار دارد، اظهار داشت: طبق پیش بینی ها  بازار عراق تا سال 2030 پتانسیل سرمایه گذاری 400 میلیون در صنعت برق را دارد بنابراین باید به گونه ای در این بخش سیاست گذاری کنیم که 30 درصد از این بازار را بدست آوریم.

وی افزود: صادرات محصولات برق می‌تواند 700 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران تصریح کرد: تلاش برای اخذ پروژه‌های نفت و گاز عراق از دیگر اقداماتی است که باید انجام دهیم.

*برخی مواد اولیه سیم کابل با قیمت جهانی محاسبه نمی شود


کلاهی با اشاره به اینکه در کشور فقرآماری وجود دارد، گفت:در حال حاضر طبق  آمار 82 درصد صادرات کشورمان مربوط به خدمات فنی و مهندسی در حوزه آب و برق است.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد از مواد اولیه ساخت سیم وکابل در داخل تولید می شود، تصریح کرد: مس، آلومینیوم و فولاد عمده مواد اولیه صنعت سیم و کابل است که از این مواد آلومینیم تا دوهفته گذشته با دلار چهار هزارتومان فروخته می شد.

کلاهی ادامه داد: این درحالی است که شرکت المهدی برق را با سوبسید دریافت می‌کند، پول آن را نمی‌دهد در عوض آلومینیوم را گران به صنعت برق می‌فروشد.

وی محدودیت جابه جایی پول را و ضمانت نامه ها را عامل محدودیت در بحث صادرات عنوان کرد و گفت:  این موضوع موجب شده تا دستمان کمی بسته باشد.

وی همچنین نرخ مواد پتروشیمی در ایران را رقابتی ندانست و افزود: می‌توانیم با واردات برخی از محصولات پتروشیمی از عربستان و هند مواد مورد نیازمان را با قیمت ارزان‌تری تهیه کنیم.

کلاهی با مقایسه صادرات سیم و کابل عربستان و کشورمان ادامه داد:عربستان یک میلیارد دلار صادرات کابل انجام می‌دهد اما صادرات کابل در ایران به کمتر از 100 میلیون دلار می‌رسد این درحالی است که کشورمان از نظر سابقه ساخت کابل از عربستان پرسابقه تر است.

*50 درصد از فعالان برق شفاف‌کار نمی‌کنند


کلاهی گفت: حدود 50 درصد فعالان صنعت برق کار شفاف دارند که این امر به خاطر آن است که  مشتری صنعت برق دولت است.

عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران ادامه داد: اصولا قوانین ما ضد کار مولد و شفاف است به گونه‌ای که در بازار ایران شفاف کار کردن، امری سخت است.

*اصلاح اقتصاد صنعت برق از انباشت بدهی ها جلوگیری می کند


رییس هیات مدیره شرکت سیم و کابل ابهردر پاسخ به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه راه نجات صنعت برق در چیست؟ گفت:اصلاح اقتصاد صنعت برق، اجرای پروژه‌های مربوط به کاهش تلفات و صادرات تنها راه فعال‌ نگه‌داشتن صنعت برق است.

وی ادامه داد:اصلاح اقتصاد صنعت برق موجب می شود تا مطالبات صنعتگران افزایش نیابد.

کلاهی میزان بدهی وزارتا نیرو به اعضای سندیکا را حدود پنج هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این شرکت‌ها دو برابر مطالبات خود به بانک‌ها سود داده و به علت بالارفتن نرخ ارز سرمایه در گردش آنها یک سوم شده است.

رییس سندیکای صنعت برق ایران  گفت: در حال حاضر بیشتراعضای سندیکای صنعت برق با حدود 30 درصد ظرفیت نامی فعالیت می‌کنند.

وی از دیگر اقداماتی که در این صنعت باید اتفاق افتد را پیک زدایی عنوان کرد و افزود: می‌توان از طریق واردات، ذخیره‌سازی و اجرای شبکه هوشمند پیک‌زدایی را انجام داد.

برچسب ها: برق ، صادرات ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار