گلوبال ریسرچ گزارش داد:

حملات تروریستی، بهانه‌ای برای کسب قدرت

پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی با عنوان "فرصت طلبان از حمله به پاریس به عنوان بهانه ای برای رسیدن به قدرت استفاده می‌کنند"، نوشت:در بحبوحه حمله تروریستی به نشریه فکاهی شارلی ابدو در پاریس ، دولت های سراسر جهان خواستار افزایش نظارت بر شهروندان خود شده اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، اما کارشناسان بلندپایه امنیتی بر این باورند افزایش نظارت ها بر شهروندان امری ناکارآمد است و در واقع سبب خواهد شد این کشورها بیش از پیش در مقابل حملات تروریستی آسیب پذیر شوند.

برای نمونه، بیل بینی رئیس سابق بخش عملیات جمع آوری اطلاعات جهانی در آژانس امنیت ملی آمریکا می گوید نظارت عمومی بر شهروندان کشورها سبب بروز مشکلاتی در توانایی دولت برای شناسایی افراد مظنون خواهد شد و دولت آمریکا نتوانست جلوی حادثه بمب گذاری در بوستون را بگیرد زیرا غرق در اطلاعاتی شده بود که از نظارت های گسترده بر شهروندان آمریکایی جمع آوری شده بود.

بیل بینی در پاسخ به سوالی درباره علت وقوع حملات تروریستی در پاریس اعلام کرد :« از نظر من دلیل اصلی این ناکامی ححم بسیار بالا از اطلاعاتی است که از شهروندن این کشور جمع آوری شده است. از این رو، بر این باورم همه این حملات در نتیجه حجم بسیار زیاد اطلاعات رخ داده است . وجود اطلاعات بسیار گسترده و افراد زیاد سبب می شود دولت ها نتوانند آنگونه که باید مظنونان را شناسایی کنند. به همین سادگی. به ویژه زمانی که آنها با استفاده از شرکت هایی همانند گوگل در تلاش برای جمع آوری اطلاعات حدود چهار میلیارد نفر بر می آیند. »

آژانس امنیت ملی آمریکا قبل از حملات 11 سپتامبر با همین مشکلات رو به رو بود. آنها اطلاعاتی در دست داشتند که بر اساس آنها می توانستند جلوی وقوع حملات 11 سپتامبر را بگیرند اما از این موضوع اطلاع نداشتند که باید در پایگاه های اطلاعاتی خود افراد مورد نظر را گزینش کنند. 

این در حالی است که رهبران دولت های غربی بر این باورند جمع آوری اطلاعات فراوان سبب افزایش فرصت ها برای موفقیت در زمینه شناسایی مظنونان می شود.  این حجم از اطلاعات و ذخیره آنها سبب ایجاد قابلیت اجرای قوانین به صورت گسترده ای در قبال شمار زیادی از افراد می شود . اما، البته ، نمی توان از این اطلاعات در دادگاه استفاده کرد زیرا قانون اجازه آن را نمی دهد.

رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا و تکنسین های آمریکایی سه ماه قبل از وقوع حملات 11 سپتامبر در بیانیه ای سخنان بینی را تأیید کردند.

ژنرال مایکل هایدن در مصاحبه ای اعلام کرد موضوع دسترسی به اطلاعات مشکل ما نیست. او همچنین گفت بلکه حجم و تنوع ابزارهای ارتباطاتی در حال حاضر بدین معناست که « شناسایی افراد مورد نظر دشوار است.»

یکی از تکنسین های آژانس امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد:« آنچه که ما در اختیار داریم حجم بسیار گسترده ای از اطلاعات است همانند این است که شیر آب آتش نشانی را جلوی صورت خود بگیرید .» 

جی کرک ویبه، توماس دریک و راسل تایس از مقامات بلندپایه آژانس امنیت ملی آمریکا می گویند نظارت گسترده و جمعی شهروندان برای حفاظت از امنیت ملی ضرورتی ندارد.

این در حالی است که خود آژانس امنیت ملی آمریکا دیگر ادعا نمی کند برنامه جاسوسی گسترده این سازمان سبب جلوگیری از وقوع حملات تروریستی یا نجات جان افراد شده است. سخنگوی آژانس امنیت ملی آمریکا اذعان کرده است جاسوسی گسترده از شهروندان  تنها « سیاستی » برای برقراری صلح و آرامش محسوب می شود.

مقامات دستگاه قضایی و سازمان های اجرایی آمریکا همگی بر این باورند که جاسوسی دسته جمعی از شهروندان امری ناکارآمد محسوب می شود.

سه سناتور آمریکایی به بررسی مجدد این برنامه جاسوسی پرداختند و دریافتند هیچ گونه شواهدی در این زمینه وجود ندارد که جمع آوری اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی آمریکایی ها سبب جمع آوری اطلاعاتی موثق شده است که بدون انجام چنین اقداماتی دسترسی به آنها غیر ممکن می بود. یک سناتور دیگر نیز این موضوع را تأیید کرده است. 

کمیته ای که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای بازنگری در اقدامات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا تشکیل داده است متشکل از مقامات سابق کاخ سفید و دیگر مقامات دولتی از جمله مایکل جی مورل رئیس سازمان مقابله با تروریسم در زمان ریاست جمهوری کلینتون و بوش و معاون سابق سیاست.

شبکه تلویزیونی ان بی سی گزارش داد یکی از اعضای کمیته بازنگری کاخ سفید در اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است به شدت متعجب شد زمانی که دریافت شواهدی وجود ندارد که نشان دهد جمع آوری این حجم از اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی سبب خنثی شدن حملات تروریستی شده است.

جفری استون استاد حقوق دانشگاه شیکاگو اعلام کرد:« پیشتر شمار زیادی از کارشناسان در این باره هشدار داده بودند.»

نتیجه گزارش این کمیته با سخنان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و مقامات اطلاعاتی این کشور به شدت در تناقض است.

بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا  ( و ظاهرا کارتر ) بر این باور بودند جمع آوری اطلاعات گسترده از شهروندان امری غیر ضروری است.

ری کوریگان مدرس ارشد ریاضی، رایانه و فن آوری در دانشگاه اوپن انگلیس در گزارشی اعلام کرد زیر نظر گرفتن شهروندان شیوه مناسبی برای مقابله با تهدید ها نیست.

برادران سعید و شریف کواشی و همچنین آمدی کولیبالی - که 17 نفر را در حملات پاریس کشتند - نام هایی آشنا برای دستگاه اطلاعاتی فرانسه بودند و تهدیدی جدی برای امنیت این کشور محسوب می شدند اما سازمان های امنیتی فرانسوی نتوانستند جلوی حملات آنها را بگیرند.  مقامات فرانسوی به اندازه کافی آنها را زیر نظر نگرفته بودند و همین موضوع سبب وقوع حملات فاجعه بار آنها در پاریس شد.

زیر نظر گرفتن شهروندان یک کشور - که بیشتر آنها بی گناه هستند - به منحرف شدن مسیر بررسی های منابع اطلاعاتی خواهد شد. شمار مظنونان بسیار کم است بنابراین ، یافتن یکی از آنها در میان شمار زیادی از افراد همانند تلاش برای یافتن یک سوزن در انبار کاه است. با زیر نظر گرفتن شمار قابل توجهی از شهروندان نمی توان روند شناسایی مظنونان تروریستی را تسهیل کرد.

از نظر آماری، موثر بودن نظارت بر شهروندان با هدف یافتن مظنونان تروریستی امری غیر ممکن است.

زیر نظر گرفتن همه شهروندان کار دستگاه های امنیتی را به شدت دشوار می سازد. باری روبینز کارشناس اسرائیلی- آمریکایی مبارزه با تروریسم می گوید:« این اقدامات با هدف مقابله با تروریسم بسیار مضحک هستند. زیرا آمریکا نتوانست جلوی تیراندازی نظامی آمریکایی را به سوی همقطارانش بگیرد. مقامات آمریکایی همچنین نتوانستند جلوی حادثه بمب گذاری در بوستون را بگیرند. »

سفیر آمریکا در لیبی هشدار داده بود ممکن است تأسیسات واشنگتن در این کشور آفریقایی هدف حمله قرار بگیرند اما این هشدار با واکنش مواجه نشد. مقامات‌ آمریکایی تنها می گویند نگران نباشید ما اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی روزانه میلیون ها شهروند آمریکایی را جمع آوری و تحلیل کرده ایم.

به عبارت دیگر، ما طرح هایی پر هزینه برای مقابله با تروریسم به ارزش یک تریلیون دلار داریم اما زمانی که پای عمل فرا می رسد هیچ کاری نمی توان انجام داد.

با نگاهی به ناکامی های بزرگ اطلاعاتی در گذشته دو حادثه مهم به اذهان خطور می کند. یکی حمله ناگهانی ژاپن به پرل هاربر در روز هفتم دسامبر 1941 است. نیروهای اطلاعاتی دریایی آمریکایی موفق به رمزگشایی کدهای ژاپنی شده بودند . آنها اطلاعاتی در اختیار داشتند که نشان می داد وقوع حمل های قریب الوقوع است  . 

ْآمریکا پیروز جنگ علیه القاعده نشده است زیرا ادامه حملات علیه این گروه را نمی توان انکار کرد و این گروه به لطف سیاست های آمریکا حتی در سوریه نیز ظهور کرده است .

باید گفت اقدامات آمریکا در زمینه جاسوسی سه بعد دارد نخست آن که این اقدامات علیه سیستم آمریکا انجام و سبب کاهش آزادی ها می شود. دوم این که، این کار در واقع استفاده نامناسب از منابع است زیرا اختصاص هزینه های کلان در این زمینه هیچ گونه دستاوردی نداشته است. و سوم آن که، از آنجایی که سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های دولت به شیوه بسیار نادرست انجام می شود تهدیدها نیز افزایش می یابند.

بروس اشنیر کارشناس مسائل امنیتی بر این باور است که جمع آوری اطلاعات گسترده و انبوه سبب منحرف شدن منابع از مبارزه موثر با تروریسم می شود.

مایک جرمن مأمور ویژه سابق تحقیقات در اتحادیه آزادی های مدنی در آمریکا می گوید:« داشتن اطلاعات گسترده درباره افراد مختلف کارآمد نیست.»

او همچنین گفت جمع آوری اطلاعات زیاد از افراد بیگناه « سبب نخواهد شد بتوانیم افراد مظنون را شناسایی کنیم.» 

یکی از مقامات امنیتی سیا در سال 2010 در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد:« مشکل این است که سیستم از اطلاعات اشباع شده است. همه این اطلاعات کمک کننده نیستند و در عین حال سبب ترس مردم می شوند.»

یکی از مقامات سابق وزارت امنیت داخلی آمریکا در سنای این کشور اعلام کرد :« اطلاعات زیادی جمع آوری کرده ایم که ارزشی ندارند.» حتی رابرت گیتس وزیر سابق دفاع آمریکا اذعان کرد:« سبب ایجاد ظرفیت های زیادی شده ایم اما آیا بیش از ظرفیت خود به اطلاعت نیاز داریم؟»

افراد تندرو در امور امنیت ملی آمریکا می گویند ظاهرا آژانس امنیت ملی آمریکا بر این باور سیستم های رایانه ای اش قابلیت تحلیل حجم گسترده ای از اطلاعات را با سرعتی بالا دارند اما آیا این سیستم ها تاکنون توانسته اند مانع از انجام فعالیت های تروریستی شوند؟

کارشناسان وزارت دفاع و امنیت داخلی آمریکا بر این باورند پاسخ این سوال منفی است: هیچ راه مشخصی برای پیش بینی تهدیدهای تروریستی وجود ندارد.

اقدامات و برنامه  های اف بی آی و آژانس امنیت ملی آمریکا توهینی آشکار به ارزش های دموکراتیک محسوب می شوند.  اشکان سلطانی محقق مسائل امنیتی بر این باور است ایجاد چنین شبکه های گسترده امنیتی نیز امری ناکار آمد و بی فایده است. سلطانی همچنین گفت:« این گونه نیست که هر چه میزان اطلاعات ما بیشتر باشد بهتر می توانیم امنیت را برقرار کنیم. چنین تفکری اشتباه است.» 

پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی خاطرنشان کرد تروریست های واقعی از خدمات تلفنی یا تماس های اینترنتی استفاده نمی کنند.

نهادها و شبکه هایی که آژانس امنیت ملی آمریکا ایجاد کرده است ممکن است برای جمع آوری اطلاعات مفید باشند اما این اطلاعات برای یافتن تروریست ها موثر نیستند. 

پیتر برگن کارشناس مقابله با تروریسم در شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد نظارت جمعی مردم سبب جلوگیری از وقوع یک 11 سپتامبر دیگر نمی شود زیرا این اقدامات تاکنون به شناسایی یک مظنون نیز منجر نشده اند.

بنابراین، این سوال مطرح می شود که چرا دولت ها خواهان جاسوسی گسترده از مردم هستند؟ آیا آنها از این موضوع آگاه نیستند که این گونه اقدامات در متوقف کردن اقدامات تروریستی ناکارآمد هستند؟


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار