سفیر سابق ایران در لندن:

کسی حق توهین به "مقدسات ادیان مختلف" را ندارد/ سکوت در برابر هولوکاست اجبار، توهین به مقدسات آزاد؟!

سفیر سابق ایران در لندن گفت: جای تعجب دارد که چه طور برخی به خود اجازه می‌دهند به ساحت بالاترین مقدسات اسلام یعنی وجود پیامبر(ص) که نه تنها مسلمانان بلکه پیروان دیگر ادیان نیز برایشان احترام قائلند، هتاکی کرده و از آن حمایت هم می‌کنند.

"سیدجلال ساداتیان" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در خصوص اظهارات جنجال برانگیز "دیوید کامرون" بیان کرد: آزادی بیان در تمام مکاتب، فرق و تفکرها تا جایی مورد قبول است که زیان و ضرری برای کسی نداشته باشد در واقع این آزادی بیان تا جایی برود که زیان مادی یا معنوی بر کسی تحمیل کند.  
 
وی گفت: زمانی در رابطه با افشای خلاف کسی و یا گروهی می‌توان از آزادی بیان استفاده کرد تا جلوی امر خلافی گرفته شود که در این رابطه برخی رسانه‌ها این رسالت را برای خود قائل هستند که از آزادی بیان در افشای امر خلاف استفاده کنند.
 
سفیر سابق ایران در لندن افزود: اما در جایی که حق آزادی بیان بخش قابل توجهی از مردم و عقاید آن‌ها را در برگیرد و موجب جریحه‌دار شدن عواطف و احساسات آن‌ها شود، این می‌تواند آسیب‌های جدی به جامعه بشری در ابعاد مختلف معنوی، مادی و فکری وارد آورد؛ در نتیجه با توجه به معیارهای آزادی بیان کسی حق ندارد به مقدسات ادیان مختلف توهین کند.
 
ساداتیان با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) که فرمودند: به مقدسات دیگران توهین نکنید چرا که آن‌ها نیز به مقدسات شما توهین می‌کنند افزود: همه ادیان، مذاهب و تفکرات بر این امر واقف‌اند که نبایستی آزادی بیان و عقیده موجبات ضرر و زیانی برای دیگران شود.
 
وی بیان کرد: جای تعجب دارد که چه طور برخی به خود اجازه می‌دهند به ساحت بالاترین مقدسات اسلام یعنی وجود پیامبر(ص) که نه تنها مسلمانان بلکه پیروان دیگر ادیان نیز برایشان احترام قائلند، هتاکی کرده و از آن حمایت هم می‌کنند. طبیعی است که این موجب خشم و برانگیختگی احساسات مسلمانان شود.
 
سفیر سابق ایران در لندن با اشاره به موضوع هولوکاست و ممنوعیت پرداختن به این موضوع در غرب افزود: این که چنین اتفاقی در تاریخ روی داده است یا خیر موضوع دیگری است، با فرض پذیرفتن این مطلب که یک عده مورد تهاجم دیکتاتوری واقع شده‌اند و در کوره‌های آتش به قتل رسیدند، این سوال مطرح است که چه طور درباره کشته شدن چند صد هزار نفر در ماجرای هولوکاست غربی‌ها این را حریم خود می‌دانند و سوال پرسیدن در این رابطه را ممنوع اعلام می‌کنند اما جریحه‌دار کردن احساسات میلیاردها نفر مسلمان و توهین به مقدسات آن‌ها را آزادی بیان می‌دانند.

ساداتیان در پایان با محکوم کردن این قبیل اظهارات و اقدامات هتاکانه خاطر نشان کرد: آن‌ها با این اقداماتشان اجازه می‌دهند که هر انسان کم ارزشی جرات هتاکی به مقدسات دیگران را داشته باشد. 

شایان ذکر است؛ "دیوید کامرون" نخست‌وزیر انگلیس یک روز پس از اظهارات پاپ گفت برخلاف اظهارات وی، با توهین به ادیان موافق است!

دیوید کامرون در مصاحبه خود به شبکه خبری آمریکایی سی‌بی‌اس و در واکنش به این سخنان گفت که رسانه‌ها حق چاپ مطالبی را دارند که می‌تواند برای عده‌ای توهین‌آمیز تلقی شود.

نخست‌وزیر انگلیس افزود: «فکر می‌کنم در یک جامعه آزاد، حق توهین به دین دیگران وجود دارد»!

انتهای پیام /

برچسب ها: هتاکی ، ساحت ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار