واشنگتن پست:

زوال عقل و اختلال مشاعر پادشاه جديد و پيچيدگی انتقال قدرت در عربستان

واشنگتن پست نوشت: مرگ پادشاه سعودی با توجه به ابتلای جانشین وی به زوال عقل روند انتقال قدرت را پیچیده می سازد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه واشنگتن پست امروز در گزارشی به قلم "کوین سولیوان و لیز شای" نوشت: با مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیر پادشاه عربستان سعودی اوایل روز جمعه در برهه حساسی که این کشور به عنوان متحد اصلی آمریکا در منطقه با پیامدهای سقوط قیمت نفت و گسترش خشونت طلبی نیروهای افراطی دست و پنجه نرم می کند، روند انتقال قدرت را دشوار می سازد.

به گزارش تلویزیون دولتی سعودی شاهزاده سلمان برادر عبدالله جانشین وی شد. در اینصورت کنترل مهمترین قدرت سنی در منطقه و نزدیک ترین متحد عرب آمریکا در دستان یک پادشاه هفتاد و نه ساله قرار می گیرد که گفته می شود علاوه بر مشکلات جسمانی به زوال عقل و اختلال مشاعر مبتلا است .

به قدرت رسیدن سلمان موضوع انتقال قدرت در عربستان به نسل بعدی شاهزاده های سعودی را در این کشور بیست و هشت میلیونی در یک برهه حساس در منطقه ای بحران زده به تعویق می اندازد.

درحالیکه ناظران در ریاض در سطح وسیعی انتقال آرام قدرت به سلمان را پیش بینی کرده اند اما وضعیت جسمانی نامساعد وی بدین معنا است که دوره حاکمیت وی نسبتا کوتاه است. در آنصورت بروز جنگ قدرت برای جانشینی وی می تواند به یک خلاء جدی در یک دوره زمانی حساس در منطقه بیانجامد.

عربستان سعودی یک عضو مهم ائتلاف تحت رهبری آمریکا بر ضدداعش و متحد اصلی دولتی در یمن در همسایگی آن است که بتازگی سقوط کرد.

سیمون هندرسون عضو موسسه سیاست غرب آسیا و کارشناس روند جانشینی در عربستان می گوید: با وجود مباحثاتی که درباره انتقال آرام قدرت صورت می گیرد،‌ دلایل زیادی برای این پیش بینی وجود دارد که عربستان سعودی دوران دشواری پیش رو دارد.

هندرسون گفت: وجود پادشاهی در مسند قدرت که به اختلال مشاعر دچار است، بدترین رویداد در این برهه زمانی دشوار است که یمن در حال فروپاشی است،‌ داعش پشت مرزها است... از منظر سعودی،‌ منطقه در شرایط بسیار خطرناکی قرار دارد.

ملک عبدالله سال گذشته ظاهرا در تلاش برای جلوگیری از نزاع بر سر جانشینی اش در اقدامی بی سابقه شاهزاده مُقرن جوان ترین برادرش را معاون ولیعهد اعلام کرد.
گفته می شود مقرن زیرک است و از وجهه خوبی در میان عامه سعودیها برخوردار است. او همچنین با آمریکا به عنوان مهمترین متحد عربستان سعودی روابط خوبی دارد. اما آن انتصاب مخالفت شدید برخی از شاهزادگان کثیر سعودی را برانگیخت که اقدام عبدالله را مغایر با این سنت می دانند که هر پادشاه باید وارث خودش را وارث خود را تعیین کند. بعلاوه مادر مقرن یمنی تبار بود نه یک شاهزاده سعودی و برخی او را به لحاظ دودمان برای پادشاهی سعودی مناسب نمی دانند.

طبق سنت سعودی شاه سلمان می تواند خودش جانشینش را تعیین کند اما در سطح وسیعی عقیده بر این است که وی مقرن را از معاونت به ولیعهدی ارتقا خواهد داد. در آن صورت خاندان سلطنتی سعودی با معزل به مراتب پیچیده تری درباره جانشینی مقرن مواجه خواهد شد اما تقریبا بطور قطع یکی از شاهزاده های نسل بعد جانشین او خواهد شد که نوه عبدالعزیز بن سعود بنیانگذار حکومت سعودی خواهد بود. صدها شاهزاده متعلق به آن نسل اند.

خاندان بزرگ آل سعود دچار چند دستگی است. حتی اگر خصومتها محدود به کاخ سلطنتی باشد، نزاع های درونی می تواند روند تصمیم گیری را در این کشور پادشاهی در یک برهه زمانی حساس فلج نماید.

هندرسون می گوید، ممکن است کشمکش های وسیع تر از آن باشد که خاندان سعودی اذعان می کند چون آنها اصلا نمی خواهند اختلافاتشان علنی شود و سعی خواهند کرد بر آن کاملا سرپوش بگذارند.

به گفته وی، برخی معتقدند سلمان از سلامت روانی کافی برای اداره کشور برخوردار نیست و جناح های دیگر خواستهایشان را پیش خواهند برد.

هندرسون معتقد است: «منطق غرب» اقتضا می کند سعودی ها در اقدامی هوشمندانه تر از سلمان صرف نظر و مقرن یا یک نفر از نسل بعد را به عنوان پادشاه در چنین موقعیت زمانی دشواری که خشونت رو به گسترش است،‌ منصوب نمایند. سعودی از یک طرف با عراق هم مرز است که قلمرو نفوذ داعش است و از سمت جنوب در مجاورت یمن قرار دارد که در بحبوحه یک جنگ قدرت است که به عقیده سعودیها منجر به تقویت ایران به عنوان رقیب منطقه ای آنها خواهد شد.


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار