رویترز:

ولیعهدی شاهزاده محمد و ورود نسل سوم خاندان سلطنتی سعودی به ساختار قدرت

خبرگزاری رویترز گزارش داد: شاهزاده محمد بن نایف،‌ وزیر کشور عربستان سعودی، که از دوستان نزدیک امریکا است،‌ اولین پادشاه عربستان سعودی از میان نسل سوم خاندان سلطنتی این کشور خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، ملک سلمان‌ بن عبدالعزیز،‌ پادشاه جدید عربستان سعودی، بلافاصله بعد از رسیدن به قدرت شاهزاده محمد را به عنوان جانشین ولیعهد این کشور منصوب کرد. به نظر می‌رسد این تصمیم ملک سلمان مسئله جانشینی در خاندان سلطنت سعودی را برای چند سال آینده حل و فصل کرده است. 

گروه القاعده در سال 2009 میلادی فردی را برای ترور شاهزاده محمد بن نایف مامور کرد. وی در آن زمان رئیس تشکیلات امنیتی عربستان سعودی بود. القاعده وی را یکی از سرسخت ترین دشمنان خود می‌داند. 

البته،‌ شاهزاده محمد از طرح ترور القاعده جان سالم به در برد. یکی از اعضای القاعده با نزدیک شدن به شاهزاده محمد تلاش کرد با منفجر ساختن کمربند انفجاری اش وی را به قتل برساند. اما او زنده ماند و در سال 2012 به وزارت کشور عربستان سعودی منصوب شد. 

محمد بن نایف 55 ساله اکنون یکی از قدرتمندترین افراد در میان نسل سوم خاندان سلطنتی عربستان سعودی محسوب می شود. او حتی قبل از آن که به پادشاهی برسد یکی از مهمترین چهره های سیاسی در عربستان سعودی خواهد بود. 

او اولین نوه ملک عبدالعزیز است که در صف جانشینان سلطنت در عربستان سعودی قرار گرفته است. ملک عبدالعزیز که در سال 1932 عربستان سعودی را بنا نهاد و بعد از مرگ وی در سال 1953 سلطنت در میان پسران وی ادامه یافت. 

در فرمان روز جمعه پادشاه جدید عربستان سعودی محمد بن نایف همچنان در سمت خود به عنوان وزیر کشور عربستان سعودی باقی خواهد ماند. 

در اسنادی که ویکیلیکس در مارس 2009 منتشر کرد تصریح شد که ملک عبدالله،‌ پادشاه متوفای عربستان سعودی، احترام زیادی برای محمد بن نایف قائل است. 

به رغم تماس های مکرر محمد بن نایف با مسئولان غربی، به ویژه امریکایی،‌ و حضور گسترده اش در رسانه ها،‌ وی هنوز به طور کامل برای همگان شناخته شده نیست. 

دیپلمات‌ها، تحلیل گران و پژوهشگران مسائل سیاسی درباره نقشی که شاهزاده محمد بن نایف می تواند در مسائل مهم فرا روی ریاض ایفا کند تردید دارند. از جمله مسائل مهمی که فرا روی نظام حاکم در عربستان سعودی قرار دارد می توان به آشتی اجتماعی جمعیت جوان عربستان سعودی با سنت های محافظه کارانه این کشور و نیز وابستگی اقتصاد عربستان به نفت اشاره کرد. 

جمال خشوجی، مدیر العرب نیوز، در سال 2012 و به هنگامی که شاهزاده محمد به عنوان وزیر کشور عربستان سعودی انتخاب شد گفت: به گمان من،‌ محمد بن نایف جزو نسل دوم شاهزادگان سعودی است که اندیشه های جدید در حوزه اصلاحات را می پذیرد. اما محمد مهارت بسیاری دارد که همگان را متقاعد کند که وی در اردوگاه آنها قرار دارد.

شاهزاده محمد بن نایف اکنون جوان ترین عضو گروه شاهزادگان سعودی است که در حال حاضر سمت های مهم دولتی مانند سیاست خارجی و امور دفاعی را بر عهده دارند. 

در حالی که انتصاب محمد بن نایف به وزارت کشور موجب شادی بسیاری،‌ از جمله امریکا،‌ شد، برخی از افراد را از آن نگران کرد که وی با احاطه ای که بر مسائل امنیتی دارد آزادی های مدنی در عربستان سعودی را محدودتر کند. 

محمد فرزند شاهزاده نایف است. شاهزاده نایف ولیعهد عربستان سعودی بود و از سال 1975 تا زمان مرگ ناگهانی اش در سال 2012 وزیر کشور عربستان بود. 

شاهزاده محمد بن نایف در خلال دوره دو ساله مدیریتش در وزارت کشور به گونه ای عمل کرده است که از شدت سختگیری ها بر مخالفان سیاسی کاسته نشده است. در طول همین دوره دو ساله شمار زیادی از فعالان سیاسی بازداشت و زندانی شده اند. اتهام برخی از این افراد تنها آن بوده است که با رسانه های خارجی گفتگو کرده اند. 

با این حال،‌ او بر خلاف پدرش که سیاستمداری بسیار محافظه کار بود،‌ در امریکا تحصیل کرده و مدرک دانشگاهی خود در رشته علوم سیاسی را در سال 1981 دریافت کرده است. 

شاهزاده محمد همانند پدرش ارتباطات تنگاتنگی با محافظه کاران عربستان سعودی دارد. این دسته از محافظه کاران اغلب جزو حلقه حاکمان بر این کشور هستند و می‌توانند بزرگترین تهدید علیه دولت باشند. 

یکی از دوستان شاهزاده محمد بن نایف می گوید محافظه کاران افراطی هنوز در دفتر او نفوذ بسیار دارند. 

در خانواده سلطنتی عربستان سعودی سیاست های کلان کشوری از طریق اجماع اتخاذ می شود. در این وضعیت،‌ دیدگاه های شاهزاده محمد می تواند در جهت دهی به سیاست خارجی عربستان سعودی نقش مهمی ایفا کند. 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار