رییس مرکز ملی تحقیقات جنوبگان:

کشف جانوران آبزی در زیر صفحه یخی به ضخامت ۷۴۰ متر در جنوبگان

صالح گفت: محققان قطبی در کشفی حیرت انگیز در آب‌های سرد و تاریک محصور در زیر لایه‌ای از یخ به ضخامت ۷۴۰ متر، موفق به کشف نوعی ماهی و برخی دیگر از جانوران دریایی شدند.

ابوالفضل صالح رییس مرکز ملی تحقیقات جنوبگان در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: در زیر این ضخامت یخ، جانوران ساکن منطقه‌ای از آب دریا هستند که عمق آب آن تنها ۱۰ متر است و بین لایه‌ ضخیم یخ بالای سرشان و یک بستر صخره‌‌ای محصور شده ‌اند.

وی افزود: دانشمندان انتظار نداشتند که به جز جامعه‌ میکروبی محدود، موجود زنده‌ دیگری را در این شرایط بحرانی و منطقه‌ دور از دسترس پیدا کنند.

صالح تصریح کرد: در پانزدهم ژانویه ۲۰۱۵ میلادی این کشف توسط یک تیم از حفاران و دانشمندان در صفحه یخی راس (ROSS) صفحه‌ای به وسعت کشور فرانسه در ساحل قاره قطب جنوب به وسیله قرار دادن یک رباط ساخته شده به این منظور در اعماق یخ انجام شد. این رباط یک و نیم متری با نام Deep-SCINI مجهز به دوربین‌های مقاوم در برابر فشار زیاد اعماق بوده و به منظور اکتشافات در زیر صفحه‌های یخی ضخیم طراحی شده است.

وی اظهار داشت: ‌منطقه مورد مطالعه در فاصله ۶۳۰ کیلومتری از قطب جغرافیایی جنوب واقع شده و ۱۰۰۰ کیلومتر از نزدیک‌ترین ایستگاه تحقیقاتی دایمی در جنوبگان فاصله دارد. عجیب اینجاست که این منطقه حدود ۸۵۰ کیلومتر از آب‌های آزاد یعنی جایی که اقیانوس با نور آفتاب در ارتباط است و در نتیجه جوامع فیتوپلانکتونی (شناورزی‌های گیاهی) می‌توانند رشد کنند و زنجیره‌ غذایی را حفظ کنند، فاصله دارد. به عبارتی دیگر اینجانوران در مکانی تاریک در زیر لایهٔ یخی به ضخامت ۷۴۰ متر و در فاصلهٔ ۸۵۰ کیلومتری از اقیانوس آزاد زندگی می‌کنند.


انتهای پیام/
برچسب ها: جنوبگان ، قطب ، جغرافیا ، حفاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار