قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر؛

حضور بیگانگان عامل اساسی افزایش تولید مواد مخدر در "افغانستان" است

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران حضور اشغالگرانه غربی ها در افغانستان را یکی از اصلی ترین عوامل افزایش تولید مواد مخدر در این کشور دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "علیرضا جزینی" روز سه شنبه در حاشیه نشست منطقه ای مبارزه با مواد مخدر در اسلام آباد  اظهار داشت: یکی از اصلی ترین موضوعاتی که در این نشست منطقه ای و در نشست ها و همایش های مشابه همواره مورد توجه قرار دارد و موجب نگرانی است، افزایش کشت خشخاش در افغانستان است که این معضل با حضور غربی ها در افغانستان تشدید شده است.

وی گفت: براساس گزارشهای رسمی در سال گذشته بیش از شش هزار و 400 تن خشخاش در بخش وسیعی از زمین های کشاورزی افغانستان به وسعت بیش از 220 هزار هکتار کشت شده است.

جزینی با تاکید بر ضرورت توجه منطقه ای و بین المللی به معضل افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان افزود: از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در همسایگی افغانستان قرار دارند لذا این امر ایجاب می کند که این سه کشور علاوه بر همکاریهای منطقه ای، همکاریهای موثر سه جانبه در زمینه مبارزه با مواد مخدر داشته باشند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: همچنین همکاریهای مرزی موجود میان سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان برای کنترل پدیده قاچاق مواد مخدر نیازمند تقویت بیشتر است.

رییس هیات ایرانی شرکت کننده در نشست منطقه ای مبارزه با مواد مخدر یکی دیگر از عوامل افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان را روند پیچیده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در یکسال اخیر دانست و گفت که افغانستان به دلیل اینکه در یکسال اخیر بشدت درگیر مسائل مربوط به انتخابات بوده است، نتوانست توجه کافی به موضوع مهم انحای مواد مخدر داشته باشد و لذا در زمینه مبارزه با مواد مخدر، کاستی هایی را در سال اخیر در افغانستان شاهد بودیم.

جزینی تاکید کرد: افزایش روز افزون تولید مواد مخدر در افغانستان یک آسیب و تهدید جدی نه تنها برای کشورهای همسایه آن بلکه برای کل کشورهای منطقه و جهان است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هدف از حضور هیات جمهوری اسلامی ایران در این نشست را تاکید بر افزایش همکاریهای منطقه ای در راستای مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران یک سیاست کلی در زمینه مبارزه با مواد مخدر دارد که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است و یکی از مهم ترین بندهای 11 گانه آن، موضوع تقویت و ارتقای دیپلماسی در سطوح مختلف و همکاریهای بین المللی است.

وی در ادامه به توافقنامه ای در زمینه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد که 15 سال پیش میان ایران و پاکستان امضا شده است و گفت که وزیران کشور ایران و پاکستان تاکنون هشت بار برای پیگیری مفاد این توافقنامه ملاقات کرده اند.

جمهوری اسلامی ایران به دلیل همجواری با افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان، همواره در خط مقدم جبهه مبارزه موثر با قاچاق مواد مخدر قرار داشته و شهدای زیادی را در این راه تقدیم کرده است.

تولید مواد مخدر در افغانستان از زمان اشغال نظامی این کشور از سوی نیروهای آمریکایی، چندین برابر شده است.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار