هیاتی متشکل از فرماندهان عالی نیروهای مرزبان افغانستان که برای رایزنی های امنیتی به پاکستان سفر کرده است، روز دوشنبه با حضور در مقر فرماندهی ارتش پاکستان در شهر راولپندی، با مقامات عالی رتبه ارتش کشور میزبان دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، ریاست هیات عالی افغان را در این دیدار سپهبد "شفیق فضلی" فرمانده نیروهای مرزی افغانستان و هیات مذاکره کننده پاکستان را سپهبد "اشفق ندیم" رییس ستاد ارتش پاکستان برعهده داشتند.

این دیدار در قالب بخشی از همکاری های امنیتی-نظامی جدید دو کشور صورت گرفت. دولت جدید افغانستان و دولت پاکستان در ماه های اخیر توافق کرده اند برای کاستن از مشکلات امنیتی دو کشور همسایه، همکاری ها در این زمینه را بیش از پیش تقویت کنند.

طی دو ماه اخیر، رفت و آمدهای زیادی میان عالی ترین مقامات دولتی و نظامی پاکستان و افغانستان صورت گرفته است و این رفت و آمدها میان مقامات نظامی دو کشور به ویژه بعد از حادثه حمله تروریستی 25 آذر ماه سال جاری به مدرسه ای در پیشاور پاکستان که منجر به کشته شدن دست کم 150 نفر شد، افزایش یافت. طالبان پاکستان مسوولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفت.

پاکستان از دولت جدید افغانستان می خواهد تا مانع از پناه گرفتن شبه نظامیان طالبان پاکستان در خاک آن کشور شود. ارتش پاکستان از بیش از هفت ماه پیش عملیات نظامی گسترده ای را علیه شبه نظامیان در مناطق شمال غرب این کشور و در نزدیکی مناطق مرزی افغانستان آغاز کرده است و مدعی است شبه نظامیان برای فرار از حملات ارتش، به خاک افغانستان پناه می برند.

پاکستان همچنین مدعی است که عناصر اصلی طالبان پاکستان در خاک افغانستان پناه گرفته اند و حملات تروریستی علیه پاکستان را از آنجا طراحی می کنند؛ ادعایی که دولت کنونی و به ویژه دولت قبلی کابل آن را مردود می دانند.

پاکستان در طول دوره 13 ساله ریاست جمهوری "حامد کرزی" در افغانستان، طرح روابط دوستانه با این کشور همسایه بریزد اما بی اعتمادی های دولت سابق افغانستان به ریاست کرزی به پاکستان، باعث شد تا روابط دو کشور هیچ گاه به حد مطلوب نرسد.

اکنون، با کاسته شدن از ماموریت جنگی نیروهای بیگانه در افغانستان و خروج تعداد زیادی از نیروهای خارجی از این کشور و نیز با روی کار آمدن دولت جدید به ریاست اشرف غنی، پاکستان امیدوار است شاهد همکاری های امنیتی بیشتری از سوی کابل باشد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار