آیا می‌دانید شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجب زایمان زودرس می‌شود؟

یک کارشناس مواد خوراکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: زنان در دوران بارداری از شیرین کننده‌های مصنوعی کمتر استفاده کنند چون در برخی افراد موجب زایمان زودرس می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،دکتر «محمد حسیبی» با اعلام این خبر افزود: افراد مبتلا به سرطان از موادی که دارای شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند، کمتر استفاده کنند.

وی ادامه داد: شیرین‌کننده‌های مصنوعی شامل ساخارین، آسپارتام، آسه سولفام، سوکرالوز و... به‌علت کالری کمی که در بدن ایجاد می‌کند گزینه خوبی برای شیرین کردن مواد خوراکی بیماران دیابتی است.

حسیبی مواد شیرین‌کننده را شامل مواد طبیعی و مصنوعی دانست و گفت: ساخارین ماده شیرین‌کننده مصنوعی که 300 بار از شکر شیرین‌تر است که در برخی نوشابه‌ها، آدامس و مربا و در شربت‌های دارویی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: ساخارین حدود 115 سال در عرصه تولید مواد غذایی وارد شده و به‌عنوان یک شیرین‌کننده خوب و کم خطر عنوان می‌شود.

این کارشناس مواد خوارکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد آسپارتام یکی دیگر از شیرین‌کننده‌های مصنوعی گفت: این ماده حدود 200 بار از شکر شیرین‌تر است کالری بسیار پائینی دارد.

وی افزود: مزه‌ی آسپارتام به طعم مرکبات نزدیک است و در حدود 1500 محصول غذایی این شیرین‌کننده غذایی بکار می‌رود.

به گفته‌ی این کارشناس، مواد خوارکی در دنیا حدود 100 میلیون نفر از این شیرین‌کننده مصنوعی استفاده می‌کنند.

حسیبی با بیان اینکه از سال 1988 استفاده از آسه سولفام به‌عنوان شیرین‌کننده‌ی مصنوعی به صنعت مواد خوراکی وارد شد، ادامه داد: سوکرالوز شیرین‌کننده مصنوعی است که 600 بار از شکر شیرین‌تر است اما طعم این شیرین‌کننده مشابه شکر است.

وی گفت: نئوتام شیرین‌کننده دیگری است که هفت تا 13 هزار بار شیرین‌تر از شکر است و مقدار کمی از این ماده حجم زیادی از مواد غذایی را شیرین می‌کند.

این کارشناس مواد خوراکی خاطرنشان کرد: افراد باید در زمینه استفاده از شیرین‌کننده‌ها چه طبیعی و مصنوعی تعادل را رعایت کنند و اگر مقدار مصرف مجاز و متعادل باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

/انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار