به بهانه پانزدهمین سالگرد درگذشت‌ جعفر سلماسی‌:

ناظمی‌ که اتفاقی وزنه بردار شد/ به یاد اولین مدال ورزشی ایران در المپیک

اگر چه 15 سال از درگذشتش‌ می‌گذرد اما مگر می‌شود اولین مدال آور ورزش ایران در المپیک را فراموش کرد.

ناظمی‌ که اتفاقی وزنه بردار شد/ به یاد اولین مدال ورزشی  ایران در المپیکبه گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، جغفر‌سلماسی وزنه بردار ایران هنوز هم در خاطره‌ها باقی است، همان ناظمی‌ که اتفاقی‌ وارد دنیای وزنه برداری شد.

در حالیکه‌ ورزشکاران ایران تاکنون مدال‌های زیادی در المپیک به دست آورده‌اند اما هنوز هم کسب اولین مدال المپیک ایران توسط جعفر سلماسی‌ ‌فراموش نمی‌شود.

محمد جعفر‌ سلماسی در سال 1297 در کاظمین‌ عراق متولد شد و پس از پایان تحصیلاتش‌ ناظم یکی از مدارس ‌بغداد شد حضورش در تیم ملی ‌ وزنه بردار و المپیک خیلی اتفاقی بود.

جعفر سلماسی‌ ناظم 34 ساله ایرانی در بغداد با پایان سال تحصیلی‌ به تهران آمده بود تا تعطیلات‌ تابستانی‌اش را در تهران بگذارند وی که از 10 سالگی ورزش را با ژیمناستیک آغاز کرده بود با افزایش سن در باشگاه‌ نیرو راستی که متعلق به مرحوم منوچهر مهران بود وزنه برداری را فرا گرفت و در کنار رسول رئیسی و محمد نامجو‌ پایه گذاری اولین تیم ملی وزنه برداری‌ ایران شد او بر خلاف‌ بقیه ورزشکاران‌دیر شروع کرد اما زود نامی شد.

 آن روز هم وزنه برداران‌ به باشگاه‌ نیرو راستی آمده بودند آنها برای حضور‌ در المپیک 1948  آماده می‌شدند و سلماسی‌ آن روز با حرکت پرس وزنه 100 کیلو گرمی‌ را  بلند کرد و باعث شد مسئولان او را به تیم ملی دعوت کنند.

پس از پایان تعطیلات جعفر سلماسی‌ به بغداد بازگشت اما مسئولان با پیگیری‌های فراوان وی را به تهران بازگردانند‌ و سلماسی‌ تمرینات جدی‌اش را در تیم ملی از سر گرفت.

محمد جعفر سلماسی‌ پس از 3 ماه تمرین همراه بقیه ورزشکاران عازم لندن شد و در اولین  حضور المپیکی‌اش در رقابت‌های دسته 60 کیلو گرم‌ درخشید و مدال برنز را از آن خود کرد با این مدال کار سلماسی‌ سخت‌تر شد.

او برای اینکه راحت‌تر تمرین کند خودش وسایل تمرین را در خانه داشت در واقع زیر زمین خانه سلماسی باشگاه تمرین او شده بود.

جعفر سلماسی بعد از افتخار آفرینی در لندن همراه تیم ملی وزنه برداری دربازی‌های آسیایی دهلی نو حاضر شد.

سال 1951 یک مدال طلا از جمع 7 مدال طلای تیم ملی وزنه برداری سهم وی بود. او با رکورد 305 کیلوگرم مدال طلای دسته پروزن را از آن خود کرد تا این مدال آخرین مدال او باشد.

سلماسی در مسابقه‌های جهانی هلسینکی هم حاضر شد اما به دلیل بیماری وزنه نزد تا دفتر افتخاراتش با طلای بازیهای آسیایی دهلی نو بسته شود.

جعفر سلماسی بعد از مقام‌هایی که به دست آورد سرمربی تیم ملی وزنه برداری عراق شد. وی هم در دانشکده تربیت بدنی تدریس می‌کرد و هم ملی پوشان این کشور را تمرین می‌داد.

او بعد از بازنشستگی به فدراسیون آمد اما خیلی ماندگار نشد. به خاطر اختلافاتش با رئیس فدراسیون ترجیح داد کنار بکشد. محمد جعفر سلماسی از سال 1373 ساکن شهرقم شد. او در روز دوشنبه یازدهم بهمن ماه سال 1378 به دلیل بیماری دیابت در بیمارستان شهید باهنر تهران درگذشت و پیکرش کنار شادروان محمد نامجو آرام گرفت.

مرحوم نامجو که از هم تیمی‌های جعفر سلماسی بود درباره وی می‌گوید: (زمانی که می‌دیدم سلماسی با چه انگیزه و تلاشی تمرین می‌کند من نیز به وزنه برداری علاقمند شدم)

افتخاراتی که محمد جعفر سلماسی در طول دوران ورزش خود برای ایران به دست آورد عبارتند از: مدل برنز المپیک 1948 لندن، مدال طلای بازیهای آسیایی دهلی نو در سال 1951 و قهرمان دسته پروزن مسابقه‌های قهرمانی ایران در سال‌های 1324، 1325، 13.26 و 1327

هم اکنون در سلماس سالنی ورزشی در مجموع ورزشی شهدای سلماس به نام این قهرمان ورزشی و برای بزرگداشت نام و یاد وی بنا شده است.

روحش شاد و یادش گرامی

*با حضور کیومرث هاشمی و رضا‌زاده/پانزدهمین سالگرد اولین مدال‌آور المپیکی ایران برگزار شد

مراسم پانزدهمین سالگرد جعفر سلماسی اولین مدال آور المپیکی ایران بر سر مزار آن قهرمان برگزار شد.

در این مراسم مسئولان وزنه برداری از جمله حسین رضازاده و پیشکسوتان وزنه برداری، بهرام افشارزاده مدیر عامل باشگاه استقلال، کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک، محمدرضا طالقانی و جمعی از ورزش‌دوستان حضور داشتند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار