همایش کاریابی ویژه پناه جویان تبعه "افغانستان"در مشهد برگزار شد

همایش کاریابی ویژه پناه جویان تبعه افغانستان با هدف بازگشت توانمندانه به کشورشان با حضور معاون سرکنسولگری افغانستان و رئیس دفتر کمیسیاری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد برگزار شد.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، در مراسمی که روز شنبه با همکاری سازمان بین المللی ژاپن و با حضور معاون اول سرکنسولگری افغانستان برگزار شد معاون مدیرکل اتباع خارجه استان خراسان رضوی گفت: یکی از سیاست های اصلی دولت ایران بازگشت محترمانه و عزتمندانه اتباع افغانی به کشورشان است و دولت اقدامات حمایتی زیادی را نیز در این خصوص انجام داده است.

حسین احمدی افزود: ایران و به ویژه استان خراسان رضوی هر ساله دوره های آموزش فنی و حرفه ای را برای پناهندگان برگزار می کند که پناهجویان بعد از فراگیری این مهارت ها می توانند در جهت بازگشت به کشور و ایجاد اشتغال برای خود استفاده کنند.

وی با اشاره به دوره های آموزشی که موسسه ژاپنی «نیکو» ویژه مهاجریان افغانی برگزار می کند اظهار داشت: این موسسه تاکنون فعالیت های بسیار مناسبی را در جهت مهارت آموزی انجام می دهد و هر ساله دانشجویان زیادی این مهارت ها را فرا می گیرند.

معاون مدیرکل اتباع خارجه استان خراسان رضوی تصریح کرد: انتظار داریم دانشجویان بعد از تحصیل در این موسسات و هنگامی که موفق به کسب مهارت شدند به کشور خود بازگردند و در آنجا به فعالیت بپردازند.

احمدی اضافه کرد: از اوایل انقلاب اسلامی با وجود مشکلاتی زیادی که جمهوری اسلامی ایران داشت اما بهترین میزبانی را از پناهدگانی انجام داد و از همان زمان آموزش های لازم را به آنان داد که باید به کشورشان برگردند و از این آموزش های در جهت آبادی کشور خود  استفاده کنند.

وی همچنین از تاسیس یک کتابخانه در مشهد با همکاری دولت ژاپن خبر داد.

ایجاد امنیت و صلح در افغانستان در گرو بازگشت مهاجران است

همچنین در این مراسم رئیس دفتر کمیسیاری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهدگان مشهد گفت: بر اساس گزارش هایی که به دست ما رسیده است  حمایت از کشور افغانستان برای توسعه این کشور بسیار ضروری است.

توشی توکی کاواچی افزود: در این راستا برنامه ای با عنوان «راه حل راهبردی پایدارم با هدف ماندگاری جوانان افغانستان در این کشور پس از بازگشت اجرا کردیم که این طرح چارچوب اصلی فعالیت های ما را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: این موضوع می تواند در جهت توانمند سازی جوانان افغانی بسیار کمک کند تا آنها برای ادامه زندگی به کشور خود برگردند و البته تاکنون تصمیمات جدی نیز در این رابطه گرفته شده است.

رئیس دفتر کمیسیاری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهدگان مشهد با بیان اینکه بازگشت مهاجران افغانی در این عصر به کشور خود بسیار ضروری است اظهار داشت: بازگشت مهاجرین افغانی می تواند صلح، امنیت، پیشرفت و توسعه در این کشور را به ارمغان بیاورد.

ایران بهترین میزبانی را از پناهدگان انجام داده است

همچنین در این همایش یک روزه معاون اول سرکنسولگری افغانستان ضمن تشکر از دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایت های زیاد از تبعه افغانی گفت: بحث کاریابی و فراگیری مهارت امروز یکی از مهمترین مساول برای جوانان افغانی در ایران است.

میرمحمد یوسف فراهت افزود: افرادی که همیشه مشغول کار کردن بودند حوادث روزگار را در جهت آسیب رساندن به آن ها نا امید گذاشتند زیرا کار بسیاری از آفت ها را از بین می برد.

مسئول فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در ایران ادامه داد: هرچند کار نیاز به آموزش دارد اما آموزشی که با آن عملی همراه نباشد بی فایده است لذا از جوانان هموطن خودم که مهارت های لازم را در ایران کسب کردند خواهش می کنم به کشور افغانستان برگردند.

فراهت تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و استان خراسان رضوی اقدامات بسیار ارزنده ای را در جهت حمایت از پناهدگان انجام داده است در حالی که در سایر کشور ها به پناهندگان اصلا توجهی نمی شود و آنان از بسیاری حقوق اجتماعی و شهروندی محروم هستند.

به گزارش خبرنگار این سمینار یک روزه توسط سازمان همکاری بین المللی ژاپن (نیکو) جهت توسعه جامعه پناهندگان برگزار شد.

این موسسه از سال ۲۰۰۲ کمک های بشر دوستانه خود را به مهاجران افغانی در مشهد آغاز کرد و تا امروز بیش از سه هزار و ۵۰۰ پناهجو از خدمات آن شامل دوره های آموزشی فنی و حرفه ای و برنامه های کارآموزی ارائه کرده است.

/انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.