دولت سودان جنوبی با شورشيان توافقنامه‌ای برای تقسيم قدرت امضاء کرد

رئیس جمهور سودان جنوبی با رئیس شورشیان توافق نامه‌ای برای تقسیم قدرت امضاء کردند.

دولت سودان جنوبی با شورشيان توافقنامه‌ای برای تقسيم قدرت امضاء کردبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، «سالوا کر» رئیس جمهور سودان جنوبی و «ریک ماچار» یکشنبه شب قرارداد جدیدی را در زمینه پایان دادن به بیش از ۱۳ ماه جنگ داخلی که تاکنون ده‌ها هزار کشته برجا گذاشته است، امضا کردند. 

یک مذاکره کننده منطقه‌ای گروه هشت کشور شرق افریقا «ایگاد» به خبرنگاران در آدیس آبابا، محل امضای این قرارداد گفت: «پیش بینی می‌شود با امضای این قرارداد، درگیری‌ها در سودان جنوبی، به طور کامل از بامداد روز دوشنبه به وقت محلی، متوقف شود.» 

 سران دو طرف قبلا دست کم شش قرارداد آتش بس را از زمان آغاز درگیری‌ها در دسامبر ۲۰۱۳ تاکنون، امضا و نقض کرده بودند. 

گروه منطقه‌ای (ایگاد) در گذشته تهدید کرده بود در صورت نقض آتش بس تحریم‌هایی را علیه آنان اعمال خواهد کرد اما هیچ‌گاه این تهدیدات را عملی نکرده بود. 

این گروه این بار اعلام کرد هرگونه موارد نقض آتش بس را به شورای امنیت سازمان ملل و شورای صلح و امنیت اتحادیه افریقا ارجاع خواهد داد و از آن‌ها خواهد خواست تا «تدابیر سختگیرانه‌ای» را علیه آنان به مورد اجرا بگذارند. 
با این حال «سالوا کر» و «ریک ماچار» پس از چهار روز مذاکرات سخت و دشوار در پایتخت اتیوپی نتوانستند به توافق حل و فصل مناقشات که از سوی ایگاد در زمینه قرارداد تقسیم قدرت میان آن‌ها مطرح شده بود، دست یابند. 

ماچار پس از امضای قرارداد توقف درگیری‌ها با اشاره به اختلافات درباره ایجاد «ساختار دولت انتقالی» و تقسیم وظایف درون حکومت گفت: «این توافقی نسبی است زیرا ما هنوز برخی از مهم‌ترین مسائل حساسی و حیاتی فیما بین را حل و فصل نکرده‌ایم.» 

 مذاکرات با ایگاد بار دیگر ۲۰ فوریه از سرگرفته خواهد شد و گروههای درگیر تا پنجم مارس مهلت خواهند داشت تا از آخرین فرصت را برای دستیابی به توافق نهایی استفاده کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار