بجنورد؛

اولين شاه توت کهنسال کشور در خراسان شمالی به ثبت ملی رسید

شاه توت 200ساله خراسان شمالی بعنوان نخستين درخت شاه توت کهنسال کشور در فهرست آثار طبیعی کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد  ؛به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی؛ علی اکبر وحدتی با اعلام این خبر گفت:سابقه این درخت به حدود 200سال پیش بر می گردد و ویژگی های چون تاج پوشش، محيط تنه، قطر برابر سينه و ساير ويژگي هاي فني آن را ازسایر درختان شاه توت کشور متمایز می کند.

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی بیان داشت: شاه توت با نام علمي (Morus nigra) گونه‌ای درخت گل دار متعلّق به خانوادۀ توت سانان است. درخت شاه توت کهنسال حصار از نظر سن، شاخه بندي، قطر تنه، ترکيب کلي درخت و نيز باردهي و قدرت باروري کامل از برجسته ترين درختان شاه توت کشور به شمار مي رود که آنرا از نظر مطالعات ژنتیکی نيز حايز اهميت ساخته و باعث شده اين درخت بعنوان اولین درخت کهنسال شاه توت به ثبت ملی برسد.

وحدتی در ادامه افزود به اذعان اعضای کمیته ثبت آثار طبیعی، فقط چند درخت شاه توت کهنسال در کشور وجود دارد که شاه توت حصار از نظر سن و زيباشناسي در اين بين جايگاه وي‍ژه اي دارد که باعث شده در فهرست آثار ملي کشور به ثبت برسد.

وی ضمن ابراز خرسندی از توجه و محافظت مردم از این درخت گفت: سن و ترکيب کلي درخت شاه توت حصار و جايگاه ويژه آن در بين اهالي منطقه باعث شده در بين مردم احترام ويژه اي به درخت گذاشته و از آن مراقبت نمايند.

این مقام مسئول ضمن تاکيد بر اهميت اين درخت متذکر شد مسئولين شهري بجنورد بايد در گذربندي و توسعه شهري بجنورد به نحوي طراحي و برنامه ريزي انجام دهند که ضمن حفظ اين درخت کهنسال از پتانسيل هاي اين درخت کهنسال بهترين بهره برداري صورت پذيرد.

معاون میراث فرهنگی این درخت را بسیار شاداب وپرمحصول دانست وافزود: میوۀ شاه توت بزرگ و آبدار، و رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی و مزه‌اش ترش و شیرین و مطبوع است.

شاه توت کهنسال در حاشیه روستای حصار شهرستان بجنورد دردل یک باغ تاریخی موسوم به «باغ فواره» قرار دارد که در زمان ناصرالدین شاه قاجار، توسط حاکم وقت منطقه، یارمحمد خان شادلو ایجاد شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.